#5 , 14 feb 2013 08:57
“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar* te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
‘Ik huur sinds 22/09/2011 een appartement...Ik heb op 21/09/2012 geen brief ontvangen die het contract verlengde, maar ik zit er nog altijd in‘
Dit houdt in dat uw huurovereenkomst geacht wordt te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden,zijnde 22/09/2011. U kan dus toepassing maken van “Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.”(Woninghuurwet).
* de uitdrukking 3-6-9 is verouderd en afkomstig uit “De huurovereenkomst 3-6-9 is een klassiek voorbeeld van ‘overeenkomst met bepaalde duur volgens art.1737 B.W.’ :de overeenkomst neemt automatisch een einde na negen jaar,maar zowel de verhuurder als de huurder beschikken in principe over de mogelijkheid om na drie jaar of na zes jaar aan de overeenkomst een einde te maken...“(Ministerie van Justitie Huur 1990,p.11).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/