kinderverzorgster als vennoot/zelfstandige

g3x123
Topic Starter

kinderverzorgster als vennoot/zelfstandige

#1 , 05 feb 2013 20:54

Hi all,

ik heb enkele vragen..

Mijn vriendin studeerde dit jaar als opvoedster.
Door enkele dagen ziek te zijn tijdens haar stage moest ze dit inhalen, wordt haar eindwerk, haar presentatie en haar diploma uitreiking uitgesteld...
Momenteel moet ze nog een halve maand wachten om haar presentatie te gaan doen, en nog ongeveer een maand wachten om haar diploma te ontvangen. (als ze geslaagd is).

Ze zoekt nu al achter werk.
Vraag 1: Mag ze nu in tussentijd al werken/vast werken? Want volgens mij is zij nog steeds studente tot wanneer ze haar diploma al dan niet gekregen heeft.

Vandaag mocht ze haar gaan presenteren bij een kinderdagverblijf.
Ze willen dat ze als medevennoot werkt, op zelfstandige basis, zonder een bedrijfsbeheer attest te hebben, ...

De '?bazin?' zegt dat een kinderdagverblijf runnen een vrij beroep is,
Vraag 2: klopt dit?
Ook beweerd ze dat ze geen personeel kan aannemen, doordat dit een vrij beroep is, en je dus automatisch medevennoot bent..
Vraag 3: klopt dit?

Vraag 4: is als vennoot werken voor het kinderdagverblijf positief of negatief in vergelijking met gewoon als personeel werken?

Vraag 5: is mijn vriendin medeaansprakelijk als de '?bazin?' fraude pleegt, facturen niet betaald, ...............?

De '?bazin?' zegt dat mijn vriendin geen belastingen moet betalen doordat het een vrij beroep is.
Vraag 6: Klopt dit?

Ze zegt ook dat mijn vriendin om de 3 maanden sociale bijdrage moet betalen
Vraag 7: Klopt dit? en hoe wordt berekend hoeveel dit zal zijn?

Vraag 8: Hoe zit het met het pensioen enzo als mijn vriendin dit de rest van haar leven zou doen?

Vraag 9: Hoe zit het als mijn vriendin zou ziek worden, zwanger wordt, ... met de betaling van haar loon?

FYI: Ik schrijf '?bazin?' omdat ik niet weet of dit een bazin genoemd wordt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2013 22:14

De zaakvoerder van die firma wil uw vriendin gewoon ten minste één aandeel geven en voor de rest mag zij zich als zelfstandige laten registreren.
Vermoedelijk zelfs als schijnzelfstandige, gezien zij zelf niet veel in de pap te brokken zal hebben.
Zij zelf zal moeten zorgen voor haar sociale bescherming. Dat wil ook zeggen geen opbouw werknemerspensioen, geen ziekteverzekering gedurende de eerste 30 dagen, geen verlof of dertiende maand .... dus gewoon zelfstandige die zelf moet instaan voor zowel het werknemers als werkgeversgedeelte van haar inkomen

Geef statuur onthaalmoeder maar eens in.

Maar op zich niets op tegen hoor.

j.demoor

#3 , 07 feb 2013 09:03

‘vennoot’= lid,deelgenoot van een maat- of vennootschap ; aandeel houder...‘(KRUYSKAMP,C.,Van Dale...,II,‘s Gravenhage, Martinus Nijhof 1976,p.2672).

Onderzoek vooraf of het hier al dan niet gaat om een ‘vennootschap’ in de zin van het Wetboek van vennootschappen 7 mei 1999.
Ga daartoe naar : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_tsv/tsv.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

g3x123
Topic Starter

#4 , 07 feb 2013 16:34

Stel dat mijn vriendin dit zou doen als tijdelijke oplossing en tijdelijk inkomen,
kan zij daar dan ook zomaar terug uitstappen zoals bij een gewone job als je werknemer bent?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2013 18:15

Zolang ze geen zaakvoerder is kan ze dat perfect anders moet ze ontlasting krijgen.
Maar ze moet zich wel inschrijven als zelfstandige en dus ook aansluiten aan de sociale kas en de andere voorheffingen en zo ook betalen.
Tegelijkertijd kan ze NIET werkloos zijn in die periode want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
Moet ze een contract ondertekenen?
Moet ze luisteren naar de baas en komen werken op de uren die de 'baas' voorschrijft .... mag ze zomaar geen verlof nemen of enkele weken wegblijven.
Als vennoot kan dat perfect als zelfstandige ook....
maar in die vorm? weet ik het niet

PS Dat wil niet zeggen dat het niet kan ik ken persoonlijk een kinderdagverblijf dat werkt met twee vriendinnen die beide de vennootschap hebben opgericht en zo werken al jaren.

Terug naar “Handelspraktijken”