verrekening schenking bij echtscheiding

Peperbolleke
Topic Starter

verrekening schenking bij echtscheiding

#1 , 23 okt 2007 11:02

Ik ben verwikkeld in een echtscheidingsprocedure.

In het kader van de vereffening verdeling had ik volgende vraag :

Destijds hebben we samen een bouwgrond gekocht. Een deel van dit geld hebben we destijds gekregen van mijn schoolouders. Dit geld werd gestort op een gezamelijke rekening.

- Kunnen zij deze schenking terugvragen ?
- Hoe worden schenkingen verrekend bij de vereffening verdeling ? Het is toch een schenking. Moet er dan wel rekening mee gehouden.
- Wat met bepaalde werken die we aan ons huis hebben laten uitvoeren en die werden betaald door mijn schoonouders ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 okt 2007 12:26

‘Zelfs in een huwelijksstelsel waar de schenkingen aan een echtgenoot hem eigen blijven, zouden ook de gelden door de ouders gegeven als gemeenschapsgoederen kunnen beschouwd worden als de schenking kan worden beschouwd als zijnde gedaan aan beide echtgenoten gezamenlijk. Dit is bijvoorbeeld het geval als de schenking werd gedaan met het oog op de verkrijging van een gemeenschappelijk onroerend goed‘(Rb .Luik 21 oktoberr 1977,Rev.dr.fam. 1982,101).

‘Dit geld werd gestort op een gezamenlijke rekening‘ is een AANWIJZING dat de schenking kan worden beschouwd als zijnde gedaan aan beide echtgenoten gezamenlijk.Het is evenwel geen volstrekt bewijs.

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en ONHERROEPELIJK van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(Burgerlijk Wetboek).

Zij kunnen deze schenking dus niet terugvragen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

miekemuis

#3 , 02 jan 2008 11:06

Zelfs in een huwelijksstelsel waar de schenkingen aan een echtgenoot hem eigen blijven, zouden ook de gelden door de ouders gegeven als gemeenschapsgoederen kunnen beschouwd worden als de schenking kan worden beschouwd als zijnde gedaan aan beide echtgenoten gezamenlijk. Dit is bijvoorbeeld het geval als de schenking werd gedaan met het oog op de verkrijging van een gemeenschappelijk onroerend goed‘(Rb .Luik 21 oktoberr 1977,Rev.dr.fam. 1982,101).

Ik heb enkele vragen bij dit citaat dat ik in een vorig bericht tegenkwam:
- kan dit ook ingeroepen worden als een schenking werd opgenomen in een akte bij de notaris, meer bepaald in de aankoopakte van een huis dat gekocht werd (tijdens het huwelijk) van de ouders, die één derde van de aankoopwaarde schonken aan hun gehuwde zoon?
- zijn hier ergens precedenten van te vinden, waar bij een echtscheiding/vereffening/verdeling een huis moet 'verdeeld' worden, waarvan een deel (in dit geval een derde) is geschonken, en de rest is gekocht, zodat beide echtgenoten wel een gemeenschappelijk bezit hebben, dat echter niet evenredig verdeeld is
- wat met de meerwaarde op het 'geschonken' deel. Komt die na zoveel jaar huwelijk in de gemeenschap, of blijft die ook eigen van degene die het deel kreeg?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”