Kinderen onterven

patjebrussel
Topic Starter

Kinderen onterven

#1 , 01 feb 2013 09:25

http://www.radio1.be/programmas/hauteki ... n-onterven" onclick="window.open(this.href);return false;
____
Moest ik voorzitter zijn van een kleine partij, ik zou mijn handen afhouden van delicate onderwerpen. Je kan er meer mee verliezen dan wat anders.
Niet van deze tijd, zeggen ze dan als argumentatie, van de tijd van Napoleon. Best mogelijk, maar toen draaide de Aarde ook om de zon. Niet al wat oud is, is slecht en moet persé veranderd worden om wat speciaal te doen.
Als je dit forum leest, zijn er topics genoeg over erfenissen, met alle leed en elende erbij. Voeg er die mogelijks nieuwe wet bij, en je krijgt een explosie.
Handen afhouden, er zijn reeds middeltjes genoeg om kinderen te pesten. Als een kind niet bij hun ouders gaan, is daar een reden.
Hopelijk komt dat er nooit door.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2013 13:23

Ben volledig met je eens, ik ben ondanks de oude wet volledig onterft geweest, kan een een bestseller overschrijven.
Alles is naar een neefje gegaan, maar heb er nooit verdriet voor gehad kan maar iemand gelukkig zijn in het leven, en gelukkig heb ik er voor gewerkt.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra

#3 , 03 feb 2013 22:50

Ik mag ook niet meer binnen bij m'n ouders. En willen mij onterven. Heb ik overigens geen probleem mee, 'k ga zelfs nog mee naar de notaris ook als 't moet. Niks meer van gehoord, mag blijkbaar niet.

Ma bon, niks probleem zulle. Ze delen nu gewoon bij leven en welzijn al hun centjes uit aan de twee favoriete kindjes (we waren met 3). En idd: ook ik zal er tenminste zélf voor gewerkt hebben. Ik doe niet mee aan de dictatuur van het profitariaat. Iedereen content, toch ? Of neen, toch niet. Door hun eigen keuze, zien ze nu m'n kids niet meer. Hadden ze maar eerder aan moeten denken. En dikke chequeboek of niet: de deur is en blijft dicht. Mijn kinderen zijn alvast niet te koop zoals een rund op de veemarkt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Franciscus

#4 , 03 feb 2013 22:57

Ze kunnen wel omgangsrecht eisen voor de rechtbank
En u bent nog wel onderhoudsplichtig tgo uw ouders ...nadat ze alles aan de twee andere kinderen hebben gegeven mag u nog mee opdraaien voor tussenkomst van vb rusthuis. :shock:

lohabra

#5 , 03 feb 2013 23:14

En u bent nog wel onderhoudsplichtig tgo uw ouders ...nadat ze alles aan de twee andere kinderen hebben gegeven mag u nog mee opdraaien voor tussenkomst van vb rusthuis. :shock:
Zij mogen vrolijk alles geven aan de favoriete kindjes. De derde krijgt of erft nooit een cent, en mag wél nog mee voor opdraaien voor de tussenkomst van een rusthuis. Of ma en pa voordien welstellend waren, en een kast van een huis bezaten of niet, speelt geen rol?

Heeft dat derde kind dan echt geen enkel recht ?

patjebrussel
Topic Starter

#6 , 06 feb 2013 06:36

Zij mogen vrolijk alles geven aan de favoriete kindjes. De derde krijgt of erft nooit een cent, en mag wél nog mee voor opdraaien voor de tussenkomst van een rusthuis. Of ma en pa voordien welstellend waren, en een kast van een huis bezaten of niet, speelt geen rol?

Heeft dat derde kind dan echt geen enkel recht ?
Fransiscus 'vergeet' erbij te vermelden dat het in geval van geen contact niet moet ; http://www.elfri.be/onderhoudsplicht-te ... t-rusthuis" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan er afgeweken worden van de verplichte terugvordering door het OCMW?

Ja

De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financiële lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige;

En verder,.....
_____
De dag dat ze bij mij geld komen vragen, zal ik eerder blij zijn, want dat weet ik dat de rest verbrast is.

lohabra

#7 , 12 feb 2013 19:23

In de ideale wereld, zorgen ouders voor hun kinderen tot zij zelfstandig genoeg kunnen zijn. En zorgen kinderen voor hun ouders van zodra zij hulpbehoevend worden.

Alleen, wordt vaak over 't hoofd gezien dat die ideale wereld voor veel mensen -mezelf bvb- een dikke utopie is. :(

ninaa22

#8 , 28 feb 2013 14:23

de ideale wereld is er niet
met de tijd veranderd er alles wij zijn anders onze ouders waren op onze leeftijd anders onze grootouders weer heel anders en overgroot ouders en ga zo door het lijkt alsof de wereld steeds erger word met deze moderne wereld het word steeds lastiger om met elkaar een discussie te voeren of een meningsverschil dit allemaal bast uit tot een grote hel

Franciscus

#9 , 01 mar 2013 23:10

Niet gemist want net in mijn omgeving meegemaakt.
Een van de ouders is het thuis afgestapt toen kind echter ouder was dan 16 jaar.
Kind is nog enkele jaren na 18 bij moeder blijven wonen.
Vader was ergens anders gaan wonen .. tot er plots een brief van OCMW in de bus viel ( aangetekend).
Vader was onvermogend en kind mocht nu een bijdrage ophoesten van honderden €. -462 om juist te zijn.
Geen contact meer werd door OCMW niet aanvaard gezien kind na haar 16 nog bij vader had gewoond, ze had het DAN maar al moeten afstappen,zo kwam het over.
Gelukkig was dat het maximum bedrag dat het kind zal moeten betalen ook als de moeder hulpbehoevend wordt.
Dat er nog een kleinkind in het buitenland woont ... daar hielden ze bij het OCMW geen rekening mee .. ook al werd geboorteakte EN woonstbewijs binnengebracht.
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra

#10 , 03 mar 2013 19:01

Het OCMW aanvaardde deze verdediging niet. Is deze zaak eigenlijk behandeld door een rechter of niet? En -desgevallend- hoe oordeelde de rechter erover?

En voorts. Stel dat ik die onderhoudsplicht later zou willen betwisten. Tegen wie zou ik dan een zaak moeten aanspannen? Tegen het OCMW? Tegen de ouders met wie in onmin leef? Tegen de broer/zus met wie ik geen contact meer heb, en die nu financieel zwaar bevoordeeld worden door de ouders? Tegen allemaal?

giserke

#11 , 27 mar 2013 15:56

Als je onterft wordt door je ouders, doe je er zelf goed aan, bij de notaris ook jezelf te laten afzien van de erfenis van je ouders.
Op die manier verginder je dat je ook nog moet opdraaien van de kosten/ schulden die je ouders gemaakt hebben.

Franciscus

#12 , 27 mar 2013 22:57

@Iohabra : kind was trouwens al wettelijk meerderjarig dus en regelgeving spreekt van kind.
Daarbij is een groot ocmw en blijkbaar weet de ene dienst niet wat de andere doet.
Ondertussen is vader blijkbaar opgenomen in een tehuis. Kind is door rechtbank gedagvaard.
Er was ook een afgevaardigde van het ocmw - die ter zitting wist te verklaren dat zijn' vrienden' niet wisten waar het kind woonde en dat het geen contact wenste.
Ook de vader heeft ter zitting tgo de rechter verklaart dat de vrienden zijn enigste familie waren. Heeft zijn kind zelfs niet aangekeken.
Heeft ondertussen al wel ( van weer een andere dienst van het ocmw) nu het correcte bedrag gekregen maar nog altijd geen bericht tot betaling ... zaak al lopende van november.

Vandebos

#13 , 27 mar 2013 23:22

Als je onterft wordt door je ouders, doe je er zelf goed aan, bij de notaris ook jezelf te laten afzien van de erfenis van je ouders.
Op die manier verginder je dat je ook nog moet opdraaien van de kosten/ schulden die je ouders gemaakt hebben.

Klopt voor geen meter, een erfenis wettig en geldig verwerpen kan je slechts door bij het overlijden van de erflater middels een “verklaring van verwerping” af te leggen bij de burgerlijke griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg van het arrondissement van wettige woonplaats van de overledene (niet van de plaats van overlijden).

Onterven is trouwens byzonder moeilijk in België. In feite is onterven enkel mogelijk door een dermate scherp testament op te stellen dat de inhoud van het testament wordt opgesoupeerd aan decennia rechtsgang...

lohabra

#14 , 30 mar 2013 11:24

Onterven is trouwens byzonder moeilijk in België. In feite is onterven enkel mogelijk door een dermate scherp testament op te stellen dat de inhoud van het testament wordt opgesoupeerd aan decennia rechtsgang...
Nee, hoor. Zo moeilijk is dat heus niet. Het is zelfs poepsimpel. Gewoon bij leven en welzijn je geld toestoppen aan je favoriete kinderen en ervoor zorgen dat je favoriete kinderen zoveel mogelijk gekregen hebben lang genoeg voordat je overlijdt.

Je mag rustig weten dat mijn ouders véél, héél veel geld toestoppen aan 2 van de 3 kinderen bij de aankoop, en verbouwingen van hun huis. Ik als oudste daarentegen, geen halve cent. Hoeft voor mij ook niet. Ik kan tenminste in de spiegel kijken, wetende dat hetgeen ons gezin bezit betaald werd met het geld waarvoor m'n echtgenote en ik elke dag hard werken. Ik hoef mijn handjes niet open te houden, noch mijn ouders dankjewel te zeggen. Wij zijn trots op het feit dat we er zélf hard voor gewerkt hebben, ipv te profiteren van andermans geld.

Ik heb geleerd mijn plan te trekken, en zélf te knokken om iets te bereiken.

Inge2008

#15 , 31 mar 2013 15:29

En wat als je kinderen je door toedoen van je ex verstoten hebben? Als je er jaren niets van gehoord of gezien hebt (behalve dan de rekeningen zolang ze zichzelf financieel niet konden redden)? Die je verrot schelden als je nog maar probeert om contact te leggen (nooit niets gebeurt wat niet mag en 10 tallen vonnissen van de rechtbank dat moeder labiel en aan ouderverstoting doet)? Hebben die kinderen recht op een erfenis? Kweet niet....

Terug naar “Actuele Thema's”