Verwaarlozen van te erven woningen

Vitalino
Topic Starter

Verwaarlozen van te erven woningen

#1 , 02 feb 2013 17:42

Is het mogelijk om nu al een procedure in te zetten om een toekomstige vruchtgebruiker ( langstlevende echtgenoot ( stiefvader )) zijn vruchtgebruik te laten afnemen van woningen waarvan hij het vruchtgebruik zal hebben na het sterven van mijn moeder .
Ik ben niet zijn echte zoon , heeft mee nooit willen adopteren en hij verzint vanalle mogelijke manieren om zo weinig mogelijk aan mij te laten toekomen mocht mijn moeder sterven .
Hij heeft niets anders gedaan dan haar gelden beheerd en gelogen naar haar toe over de bedragen die op haar rekening zouden staan .
Ik zie mijn moeder enorm graag maar hij heeft haar in zijn macht .
Moeder die niet lang meer te leven heeft, heeft in het verleden al meermaals erop aangedrongen bij hem om de eigendommen van haar te renoveren en te onderhouden , maar hij weigerde dit steeds .
Moeder kon ook niets ondernemen omdat hij haar gelden steeds heeft beheerd .
Echter heeft moeder hier nooit stappen voor ondernomen .
Vandaag de dag zijn de huizen in slechte staat en voldoen volgens ons nimmer aan de eisen om nog te mogen verhuren .
Dit alles is zijn schuld .

Wat kunnen wij doen om hem het vruchtgebruik van de huizen te laten afnemen ?
Wat verstaat men onder verwaarlozen van huizen om iemand het vruchtgebruik te laten afnemen ??

Bedankt .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2013 17:47

Hangt ervan af wat uw moeder wil doen.
Wat voor huwelijkscontract hebben ze.
Zij kan nu terwijl ze nog leeft het beheer overdragen aan iemand anders.
Trouwens wie zegt dat stiefvader het eigen vermogen van uw moeder gaat erven???
bespreek dit met uw moeder en met een notaris/advocaat.

wanton

#3 , 03 feb 2013 18:50

Moeder kan het vruchtgebruik afnemen , behalve van de gezinswoning. Indien dit niet meer lukt kunnen jullie dat vruchtgebruik afkopen , weer niet van de gezinswoning.
Laatst gewijzigd door wanton op 03 feb 2013 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2013 19:54

Moeder kan ook in een huurappartement gaan wonen en dan wordt dat de gezinswoning.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”