verkeersongeval: gedeelde aansprakelijkheid?

GRAAG TRAAG
Topic Starter

verkeersongeval: gedeelde aansprakelijkheid?

#1 , 31 jan 2013 13:39

ik heb net een klein verkeersongeval gehad. bij het achteruitrijden op de rijweg (inzetten van parkeermaneuver) ben ik aangereden door een andere wagen die zijn parkeerplaats verliet. volgens mij gaat het hier om gedeelde aansprakelijkheid, vermits we beiden aan het manouvreren waren. klopt dit? en hoe regelen verzekeringsmaatschappijen dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 31 jan 2013 14:34

Gedeelde aansprakelijkheid: elke verzekeraar betaalt de helft van de schade van de tegenpartij. U zal dus de helft van de schade vergoed krijgen door de tegenpartij, de andere helft moet u zelf betalen.

Wel is het zo dat voor beide chauffeurs de bonus-malus zal omhoog gaan alsof ze volledig in fout zijn. Verzekeraars houden van 50/50.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 01 feb 2013 15:38

Gelijktijdige manoeuvres leidt niet per definitie tot gedeelde aansprakelijkheid.

De wet zegt dat een bestuurder die een manoeuvre begaat, voorrang verschuldigd is.

Wanneer beide bestuurder gelijktijdig een manoeuvre uitvoeren, zegt de rechtspraak echter dat andere regels gelden, zoals bijvoorbeeld de voorrang van rechts. Hoe heeft het ongeval zich precies voorgedaan?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

lohabra

#4 , 01 feb 2013 16:25

sorry dubbelpost.
Laatst gewijzigd door lohabra op 01 feb 2013 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra

#5 , 01 feb 2013 16:26

Wanneer beide bestuurder gelijktijdig een manoeuvre uitvoeren, zegt de rechtspraak echter dat andere regels gelden, zoals bijvoorbeeld de voorrang van rechts. Hoe heeft het ongeval zich precies voorgedaan?
Awel:
ik heb net een klein verkeersongeval gehad. bij het achteruitrijden op de rijweg (inzetten van parkeermaneuver) ben ik aangereden door een andere wagen die zijn parkeerplaats verliet. volgens mij gaat het hier om gedeelde aansprakelijkheid, vermits we beiden aan het manouvreren waren. klopt dit? en hoe regelen verzekeringsmaatschappijen dit?
Topicstarter reed achteruit, en tegelijkertijd kwam er iemand van zijn parkeerplaats gereden. BENG.
Laatst gewijzigd door lohabra op 01 feb 2013 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra

#6 , 01 feb 2013 16:27

sorry, dubbelpost.

GRAAG TRAAG
Topic Starter

#7 , 03 feb 2013 12:39

Ik reed dus achteruit in een eenrichtingsstraat bij het inzettenvan parkeermanoeuvre. parkeerplaats was aan de linkerkant van de weg. andere bestuurder verlaat op dat moment zijn parkeerplaats (eveneens achteruitrijdend) aan de linkerkant van decweg, en raakt mij dus links achteraan.
als ik het goed begrijp, dan geldt bij gelijktijdige manoeuvres voorrang van rechts, bekeken vanuit de richting waarin de auto beweegt. op die manier zou ik dus in mijn recht zijn?

dank in ieder geval reeds voor de antwoorden.

ch1984

#8 , 03 feb 2013 14:39

Je zal wellicht gelijk krijgen.. Ook overlaatst een aanrijding gehad waarbij ik en tegenpartij maneuver deden.. Ik kwam van rechts en heb gewonnen.. Sommige posters hier geloven er niet in, maar ik heb toch maar lekker de zaak gewonnen :-) (en terecht)

Laat je verzekeraar weten dat je niet akkoord gaat met gedeelde aansprakelijkheid.. Mss haal je er dan meer uit dan 50/50

Succes!

lohabra

#9 , 03 feb 2013 15:20

Cassatie:

Rolnr 9927
Datum: 30/09/1992

Wanneer de rechter vaststelt dat beide bestuurders gelijktijdig een maneuver uitvoeren op de openbare weg, is wettig de veroordeling van één van hen wegens het niet verlenen van voorrang aan de ander, die van rechts kwam. ( Art. 12.3.1. Wegverkeersreglement. )

En later, Cassatie, in dezelfde zin:

Rolnr. C.06.0595.F.
Datum: 25/01/2008

Wanneer twee bestuurders gelijktijdig een manoeuvre uitvoeren, heeft de bestuurder die rechts rijdt voorrang.

En verder, aangaande gelijktijdige maneuvers:

Rolnr 7077,
Datum: 15/03/1994

Wanneer beide bestuurders een maneuver uitvoeren wordt de voorrang van rechts beoordeeld op grond van de richting waarin de voertuigen zich bewegen.

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 04 feb 2013 17:48

Vraag in ieder geval of je beroep mag doen op de objectiviteitsclausule.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”