Waneer heb je een ambtelijke dagvaarding voor Faillissement?

ganapathi tantre

Re: Waneer heb je een ambtelijke dagvaarding voor Faillissem

#16 , 29 jan 2013 23:07

Zelfs als je een dagvaarding in faillissement zou ontvangen dan moet het nog via de rechtbank van Koophandel passeren en dat is in deze tijd ook niet zo simpel
meer. Mocht de btw alleen een probleem zijn en dat is niet al te groot dan kan je nog het spoor van de WCO volgen als de administratie al niet wordt verplicht om een betalingsplan te aanvaarden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 30 jan 2013 13:55

Mijn situatie is op facturatie niveau eenvoudig genoeg. Ik werk als freelance consultant. Ik maak 1 factuur op per maand, tot op heden heb ik nog geen onbetaalde facturen gehad.

Mijn huidige probleem is vorig jaar ontstaan met een bijzonder rekening van - jawel - de BTW. Ik heb de schuld aangezuiverd in 2x, met de inkomsten van het moment zelf. Sparen was hierdoor een utopie, de BTW voorschotten betalen ook.

De huidige situatie is jammerlijk dikke 2 maand later ontstaan met het wegvallen van mijn contract. Ipv. de BTW in stukken te kunnen betalen heb 'k het geld moeten hamsteren om de kosten van de komende maanden te kunnen dragen.

Een situatie waar ik - vrees ik - zeker niet de enige in ben.

Jammer genoeg kan ik nergens op veel begrip hierover rekenen... Blijkbaar vinden de mensen het betalen van dergelijke voorschotten belangrijker dan het kunnen eten en/of dragen van de lopende kosten...

Uiteraard vloeien er problemen voort uit het niet betalen van de voorschotten, problemen die doorgaans langer op zich laten wachten dan diegene die hun opwachting zouden maken bij het niet betalen van de lopende kosten. Maar goed, dat is dan weer slechts mijn mening. :-)

gebruiker

#18 , 30 jan 2013 14:33

Jammer genoeg kan ik nergens op veel begrip hierover rekenen... Blijkbaar vinden de mensen het betalen van dergelijke voorschotten belangrijker dan het kunnen eten en/of dragen van de lopende kosten...

Uiteraard vloeien er problemen voort uit het niet betalen van de voorschotten, problemen die doorgaans langer op zich laten wachten dan diegene die hun opwachting zouden maken bij het niet betalen van de lopende kosten. Maar goed, dat is dan weer slechts mijn mening. :-)
Deze Staat gaat er van uit dat je hun BTW ontvangt en dan ook - in saldo, na aftrek van de door jou betaalde BTW op inkomende facturen - deze BTW doorstort.

Het ganse systeem werkt dan ook in deze visie:

1. jij maakt verkoopfacturen op met BTW (+ontvangt beroepsmatige facturen van leveranciers)
2. je BTW aangifte bepaalt welk BTW bedrag in saldo je dient te vereffenen
3. betaling van BTW schuld; dient uiterlijk de 20e van de maand volgend op het afgelopen kwartaal vereffend te worden
4. bij niet-betaling wordt er een bijzondere rekening geopend (na enige termijn van niet-vereffening)
5. niet-betaling van deze bijzondere rekening zorgt ervoor dat je een deurwaarder op bezoek krijgt
6. bij niet-betaling worden goederen aangeslagen die openbaar verkocht worden
hopelijk zorgt dit voor de vereffening van de BTW schuld.

Inzake directe belastingen kan je normaal geen akkoord voor gespreide terugbetaling krijgen die een periode van één jaar overtreft omdat dit systeem er van uitgaat dat je na een jaar de volgende belastingafrekening te vereffenen krijgt. Niet-betaling van een bestaande belastingschuld binnen het jaar zorgt er - volgens hen - alleen maar voor dat je schuld nog vé&l groter wordt en er nog minder kans bestaat dat je de totale schuld kan betalen.

Inzake BTW zit je - bij vergelijking met directe belastingen - normaal met periodes van 3 maand (=een kwartaal). Het is dus bijna onmogelijk van een aflossingsplan inzake BTW schuld te bekomen.

Er bestaan wél mogelijkheden om vermindering te krijgen van het terug te betalen bedrag, toch wat de nalatigheidsintresten betreft. De volgende link geeft je daarover meer info :

http://www.tussenstap.be/red_je_zaak/be ... aling.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan er totaal niets mee verliezen om dergelijke vermindering systematisch te vragen bij de bevoegde gewestelijke directeur (normaal is dit per provincie geregeld). Je kan zelfs vermindering voor de boetes hierbij vragen en in een volgende vraag zelfs vermindering van de BTW schuld zélf vragen. Je moet dit zien in de optiek dat ze je enkel de kleren van je lijf willen nemen, ze hebben er totaal geen (financiëel) belang bij van je in faling te laten plaatsen omdat ze dan riskeren dat ze totaal niets ontvangen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Vandebos

#19 , 30 jan 2013 15:45

Gelieve bij het onderwerp te blijven en dit niet te kapen voor het bevorderen van een eigen agenda. Vandebos.

j.demoor

#20 , 31 jan 2013 11:08

“Art.2.De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement...Art.6.Onverminderd de bepalingen van de wet betreffende de continuïteit van de ondernemingen geschiedt de faillietverklaring bij vonnis van de rechtbank van koophandel waarbij de zaak aanhangig is gemaakt, hetzij op aangifte van de koopman, hetzij op dagvaarding van een of meer schuldeisers, van het openbaar ministerie...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).
‘De voorwaarden van het staken van betalen en het geschokt zijn van het krediet zijn nauw met elkaar verbonden.De koopman of vennootschap die nog over krediet beschikt,heeft niet duurzaam opgehouden te betalen.De voorwaarden van staking van betaling en het geschokt zijn van het krediet van een vennootschap in vereffening dienen op specifieke wijze te worden beoordeeld in het licht van de taak van de vereffenaar.Het krediet van de vennootschap is niet geschokt wanneer de schuldeisers het vertrouwen behouden in de organisatie en het verloop van de vereffening‘[Cass. 18 februari 2005(D.L./S.),R.W.2006-07,134-135,Noot].

‘dus mits het bijbetalen van de interesten hoop ik er van af te zijn’

Hieruit kan nog niet afgeleid worden dat u ‘op DUURZAME wijze heeft opgehouden te betalen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FreelancerIT
Topic Starter

#21 , 31 jan 2013 14:41

Dus ik loop momenteel nog geen risico? Of interpreteer ik uw antwoord nu verkeerd?

freelance

#22 , 31 jan 2013 14:54

Als u op het randje af zit , is er natuurlijk altijd een risico . ( hangt af van de schuldeisers ) .
Maar het woordje DUURZAAM ( van j.demoor ) verwijst naar het feit dat u blijkbaar nog in de mogelijkheid bent intresten te betalen .
Zolang u over mogelijkheden beschikt ( en sommige zaken eventueel wat kunt "rekken " ) om te betalen geldt Art. 2 :
m.a.w. " De koopman die NIET op duurzame ( en dus definitieve ) wijze heeft opgehouden te betalen , of wiens krediet geschokt is , bevinden zich niet in staat van faillissement " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”