Bijberoep in een huurappartement

Borduurtje
Topic Starter

Bijberoep in een huurappartement

#1 , 29 jan 2013 19:39

Ik huur een appartement en oefen daar een bijberoep uit. Ik breng echter geen kosten in van mijn huur bij mijn belastingaangifte. Maar mijn zaakje is daar natuurlijk wel gevestigd. Kan de verhuurder mijn huur met 40% opslaan? Hij beweert dat hij nu belast wordt op het pand als handelsruimte.
Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 29 jan 2013 19:47

fiscale luik :
er zal inderdaad een omdeling in oppervlakte dienen te gebeuren tussen prive en bedrijfsgedeelte
voor het privegedeelte dient eigenaar het KI aan te geven ( zoals in het verleden)
voor het bedrijfsgedeelte dient hij de werkelijke bedrijfshuur minus FF kosten aan te geven
over andere luiken kan ik mij niet uitspreken, daar zijn deskundigen voor

Borduurtje
Topic Starter

#3 , 29 jan 2013 19:54

enig idee van de kosten die daar mee gepaard gaan? Ik dacht dat het totaal niet aan de orde was omdat ik zelf niets inbreng in mijn kosten.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jan 2013 20:01

enig idee van de kosten die daar mee gepaard gaan? Ik dacht dat het totaal niet aan de orde was omdat ik zelf niets inbreng in mijn kosten.
Als u niets inbrengt dan moet de verhuurder geen extra belastingen betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Borduurtje
Topic Starter

#5 , 29 jan 2013 20:27

Dat is wat ik ook gehoord had, zelfs van mijn verhuurder, op het ogenblik dat ik het pand huurde. Vandaar dat ik vandaag bijna achterover viel toen ik ineens een brief kreeg dat ik 300 euro per maand meer zou moeten betalen. Mijn netto-inkomsten zijn immers niet hoger dan 1000 euro 'per jaar'.

freelance

#6 , 29 jan 2013 20:41

Valt uw contract onder "Woninghuur " of "Handelshuur " ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Borduurtje
Topic Starter

#7 , 29 jan 2013 20:44

Ik heb een gewoon huurcontract. Zonder registratie. Bij aanvang van de huur heb ik haar getelefoneerd om haar te vragen of ik daar al dan niet mijn bijberoep kon uitoefenen, mits ik geen kosten in zou brengen. Ze vond het goed. Ik heb dus enkel gsm, electriciteit en internet ingebracht voor mijn 'shopje'.

freelance

#8 , 29 jan 2013 21:08

Definitie van handelshuur :
Artikel 1. <W 29-06-1955, art. 1> De bepalingen van deze afdelingen zijn van toepassing op de huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die, hetzij uitdrukkelijk of stilzwijgend vanaf de ingenottreding van de huurder, hetzij krachtens een uitdrukkelijke overeenkomst van partijen in de loop van de huur, door de huurder of door een onderhuurder in hoofdzaak gebruikt worden voor het uitoefenen van een kleinhandel of voor het bedrijf van een ambachtsman die rechtstreeks in contact staat met het publiek.

indien u een gewoon huurcontract hebt voor "bewoning " mag u elke activiteit uitvoeren die niet onder bovenstaande wetgeving valt .( en in zoverre het niet uitdrukkelijk verboden is in het contract ) , of valt onder bijzondere reglementeringen ivm. stedenbouwkundige of milieuvergunningen.
Als u bovendien ook de huur niet inbrengt in de kosten , dan heeft verhuurder hier niets te piepen .

Borduurtje
Topic Starter

#9 , 29 jan 2013 21:13

Dank je wel... hierdoor ga ik deze nacht alweer heel wat rustiger kunnen slapen. Geen idee hoe ik mijn verhuurster dit nu zal moeten meedelen. Ze is nooit echt 'menselijk' aanspreekbaar, dus zal ik toch even een advocaat moeten raadplegen om haar een brief te schrijven denk ik...

freelance

#10 , 29 jan 2013 21:31

Indien aangetekende brief van verhuurder , aangetekend protesteren ( u valt niet onder de handelshuurwetgeving ) .
Indien gewone brief , niet op reageren .
U woont er ook , neem ik aan ? Contract niet geregistreerd ?
Als er nog andere problemen zijn , laat u het maar weten . ( wel contractduur vermelden , en ingangsdatum ) .

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2013 21:40

1. Fiscaal gezien. Relatie verhuurder - belastingadministratie

Wat voor de belastbaarheid bij de verhuurder telt is of de woning door de huurder al dan niet voor de uitoefening van zijn beroepswerkzaamheid wordt gebruikt. Of hij de kosten fiscaal aftrekt is dus juridisch niet relevant.

2. Wat het huurrecht betreft. Relatie huurder - verhuurder

Kijk in de huurovereenkomst of die het gebruik van het gehuurde goed voor de uitoefening van een beroepswerkzaamheid verbiedt of bepaalt dat de woning uitsluitend mag gebruikt worden als hoofdverblijfplaats.

Als dit niet het geval is, is het gebruik van de woning voor uw bijberoep niet verboden. De woning gedeeltelijk gebruiken voor de uitoefening van een beroepsactiviteit is niet in tegenstrijd met het gebruik ervan als hoofdverblijfplaats.

3. Dat de handelshuurwetgeving niet van toepassing zou zijn is totaal irrelevant.

Rb. Leuven 21 oktober 2005
RABG 2006, afl. 8, 596, noot DE TROYER, I..

Samenvatting
Indien de huurder de gehuurde woning beroepsmatig gebruikt, is de natuurlijke persoon-verhuurder belasting verschuldigd op basis van het netto-inkomen dat hij uit deze onroerende verhuur verkrijgt. Deze belastingheffing wordt niet beïnvloed door de bepalingen van de huurovereenkomst of door het feit of de verhuuder al dan niet op de hoogte is van de beroepsmatige aanwending.

De verhuurder kan de daaruit voortvloeiende hogere belasting niet verhalen op de huurder als de huurovereenkomst weliswaar bepaalt dat zij betrekking heeft op de huur van een hoofdverblijfplaats van de huurder, doch niet bepaalt dat de woning niet (gedeeltelijk) voor de uitoefening van een beroepsactiviteit mag worden gebruikt of dat de betaalde huur niet als een beroepskost mag worden afgetrokken.

Borduurtje
Topic Starter

#12 , 29 jan 2013 22:32

Ja ik woon er inderdaad. Ik heb een kleine borduurshop die slechts één ruimte in beslag neemt van ongeveer 9m² van het volledige woonoppervlak (170m²). De verhoging van de huur was inderdaad geen aangetekende brief en het contract werd ook niet geregistreerd. Maar er staat wel in het contract dat ik daar geen handel mag uitoefenen. Dit heb ik echter met haar besproken toen ik het contract gelezen had. Ze zei toen op dat moment dat het voor haar niets uitmaakte zolang ik maar geen kosten zou inbrengen opdat zij daar niet zou op belast worden. Ik ben nogal goedgelovig en heb haar toen op haar woord geloofd en dat niet in het contract laten opnemen. Het contract werd afgesloten op 28/5/2011 en ik ben pas met mijn bijberoep begonnen in november 2011. De vorige huurder had daar de zetel van zijn maatschappij en bracht wel alle kosten in.
Gezien het dus om een mondelinge overeenkomst gaat, vervalt al het vorige hoogstwaarschijnlijk ???

freelance

#13 , 29 jan 2013 23:00

Aha , dan hebt u ook boter op het hoofd .
Als het contract dit vermeld , dan mag het idd. niet , en KAN verhuurder u daarop aanspreken .
Dat het contract niet geregistreerd is , is niet noodzakelijk in uw voordeel . Hangt hier ook af van de duur van uw contract ( korte termijn of 3-6-9 ) .
Mondelinge overeenkomsten gelden idd. niet .

Borduurtje
Topic Starter

#14 , 29 jan 2013 23:15

Dat wil dus zeggen dat ik dat dan zomaar moet betalen. 280 euro meer op 700 euro per maand = 980 euro. En dat allemaal omdat ik mijn handeltje niet 'in het zwart' wil. Dan denk ik dat ik de boel gewoon zal moeten opdoeken wegens financieel niet meer haalbaar.

Borduurtje
Topic Starter

#15 , 30 jan 2013 07:24

Iedereen heel hartelijk dank voor de reactie.
Ik heb ondertussen contact gehad met het Ministerie van Financiën die zei dat er onder druk van een aantal gerechtelijke uitspraken in hun nadeel een administratieve versoepeling is: indien er door de huurder GEEN kosten van betaalde huur worden ingebracht in zijn beroepskosten (electriciteit en verwarming zijn toegelaten) dient de verhuurder de huur niet aan te geven als handelshuur!!
Ze doen geen controles op basis van het BTWnummer.
Laatst gewijzigd door Borduurtje op 01 feb 2013 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”