ingebrekestelling wegens factuur niet aan mij door te sturen (ie had mijn adres)
Deze clausule zou ik er niet bijvoegen, je hebt wel het recht dit te vragen, maar huisbaas is dit niet verplicht als je er niet om vraagt in AS.
Best wel een AS en 1 per gewone post en in bijde vermelden naar de 2.
Hmmm,
Misschien nog eens chronologisch herhalen.
Ik huur een appartement en sluit een electriciteitscontract af. Gedurende een jaar betrek ik dat appartement (3 jaar contract) maar beslis na een jaar om te vertrekken wegens veiligheidsredenen waar de verhuurder door het immobilienkantoor zwaar in gebreke gebleven is (inbraak, 2 maand zonder voordeur van appartement, na 10 maand was de voordeur van het gebouw nog steeds geforceerd). Ik heb intussentijd nooit een electriciteitsrekening ontvangen. Niet onlogisch want bij mijn zus' appartement kwam deze ook pas na een jaar toe.
Bij vertrek discussie over de waarborg. Ik wou bewijzen zien van de geleverde prestaties. Achteraf gewoon ingestemd met een forfait om er vanaf te zijn. Ik zou dan wel snel een eindafrekening van de gemeenschappelijke lasten krijgen. Voor een soortgelijk appartement in dezelfde buurt was dit meer dan 700 euro minder dan wat ik betaald heb.
Na 6 maand heb ik nog steeds geen afrekening ontvangen en ik besluit rechtstreeks met de eigenaar te spreken. Als ik hem contacteer zegt hij dat hij nog geen afrekening kan opmaken maar wel een rekening van 700 euro aan electriciteitskosten ontvangen heeft. Ik zeg dat dit verrassend hoog is gezien de grote van het appartement, de weinige tijd daar verbleven en het nooit aanleggen van de centrale verwarming.
Uiteindelijk beslissen we dat de eigenaar de electriciteitsrekening op zich neemt, en ik afzie van verdere claims (oa op de afrekening van de gemeenschappelijke lasten en kijken wat ik nog kon doen met betrekking tot de garantie en het gebrek aan veiligheid en valse beloftes). Zoals gezegd heb ik een jaar toen niets dan miserie gehad met de huur van het appartement en ik wou er gewoon vanaf zijn.
De eigenaar ging daarmee akkoord en heeft in een jaar tijd nooit enige actie ondernemen om de factuur van de electriciteit die aan hem gericht was aan mij door te sturen (hij had mijn naam, adres en telefoonnummer) noch heeft hij me uiteindelijk een afrekening bezorgd van de gemeenschappelijke lasten. Door geen van beide acties dacht ik te mogen veronderstellen dat de eigenaar zich aan de mondelinge overeenkomst gehouden had.
Nu echter krijg ik een brief dat ik de achterstallige electriciteitsrekening nog moet betalen. Daarbovenop ook nog eens intresten en deurwaarderskosten. Gezien de mondelinge overeenkomst dus verbroken wordt voel ik me verplicht om alsnog te verzoeken om een gedetailleerde afrekening te krijgen van de gemeenschappelijke lasten. Anderzijds vind ik niet dat ik intrest en deurwaarderskosten moet betalen. De factuur was oorspronkelijk gericht aan de eigenaar en deze heeft nooit actie ondernomen om me deze factuur te bezorgen. Ik heb de factuur zelfs nooit gezien. Vandaar dat ik hem daarvoor in gebreke zou stellen. Ook is het feit dat hij dit niet deed een indicatie dat hij wel akkoord ging met de mondelinge overeenkomst vind ik.
Tenslotte zou ik nog graag iets doen aan het feit dat ik daar maandelijks een redelijk grote huurprijs heb moeten betalen zonder dat de veiligheid gegarandeerd kon worden, toch een essentieel iets. Na een inbraak duurde het bijvoorbeeld 2 maand vooraleer de voordeur gerepareerd werd, en bij vertrek kon iedereen het gebouw nog vrij in en uitlopen. Ook het feit dat ik nooit een afrekening gekregen heb van de prestaties die leden tot een reductie in de teruggave van de garantie speelt dan weer op.