Dispuut over vensterraam

veerle21
Topic Starter

Dispuut over vensterraam

#1 , 28 jan 2013 20:51

Ik huur momenteel een appartement.
  • Het huurcontract is gesloten voor een duur van 1 jaar
  • het eindigt op 31 mei 2013
  • ik ben mondeling overeengekomen met de verhuurder dat een nieuwe huurder het appt op 01 februari kan betreden
  • ik heb dus geen officiele opzeg van contract gedaan via een aangetekende brief (mijn contract loopt dus eigenlijk nog, maar ik wil op papier zetten dat het op 01 februari vroegtijdig wordt beëindigd met instemming van de verhuurder)
De verhuurder zegt nu dat het schuifraam niet meer goed afsluit, en wilt dit laten herstellen op mijn kosten (huurwaarborg). Het venster is volgens mij slecht geplaatst, want ik verhuis naar een ander appt in dezelfde blok met hetzelfde raam dat absoluut geen problemen heeft.

Vrijdag komt de originele plaatser het probleem bekijken. Ik heb schrik dat ik deze kosten moet betalen, terwijl dit voor nieuw is...
Mijn verhuurder wilt vóór vrijdag ook de sleutel ontvangen, om al aan de nieuwe huurder te geven, maar ik weet niet of dat een goede zet is.

Hoe ga ik hier best mee om en vermijd ik kosten voor herstelling? Ik heb schrik dat mijn verhuurder mijn huurwaarborg zal blokkeren zodat ik toch de kosten betaal (gezien die wellicht lager zullen zijn dan mijn huurwaarborg).

Bedankt voor jullie feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 28 jan 2013 21:05

Is er een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt geweest .
En zo ja , wat zegt die over het schuifraam?

Het zou beter zijn als u een geschreven overeenkomst hebt over dat vroegtijdig opzeggen . Hebt u een mail-adres van verhuurder ?
Sleutel niet afgeven vooraleer alles opgelost is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

veerle21
Topic Starter

#3 , 28 jan 2013 21:32

Er is een ingaande plaatsbeschrijving, maar die zegt niets speciefiek over het schuifraam. Ik heb het mailadres en telefoonnummer van de verhuurder.

Is het niet interessant als de verhuurder al een andere huurder toelaat? Vervalt mijn contract dan niet automatisch gezien de verhuurder slechts aan één persoon mag verhuren?

Reclame

freelance

#4 , 28 jan 2013 22:33

Dan wordt bij uittredende PB het schuifraam geacht te zijn , zoals bij aanvang huur . ( tenzij zichtbare beschadiging die er zou kunnen op wijzen dat het probleem recent door u veroorzaakt is ) .
Indien geen andere schade , dient verhuurder PB af te tekenen voor in orde EN vrijgave waarborg ( u moet copie ontvangen ) .
Indien verhuurder over het raam zou discuteren , geen sleutel afgeven , en geen handtekening zetten .

Bent u zeker dat er al een contract gemaakt is met nieuwe huurder ?
Indien niet zeker , en nieuwe huurder trekt zich terug hebt u een groot probleem . ( geen schriftelijke opzeg - contract loopt verder op UW naam ) .
Aan u om te beoordelen .
U kunt een mail sturen naar verhuurder waarin u afspraak vraagt op vrijdag , om de plaatsbeschrijving in orde te brengen , en alles te regelen in verband met het beëindigen van het huurcontract " zoals eerder is overeengekomen " . U vraagt een bevestiging per mail.
Indien verhuurder per mail reageert , hebt u op zijn minst een begin van bewijs , van akkoord verhuurder met opzeg .

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2013 11:09

Het lijkt me eigenaardig dat de schade aan het schuifraam voor u zou zijn? Het sluit niet meer goed. Als huurder moet je alleen maar het hang-,en sluitwerk onderhouden dwz van tijd tot tijd even een lekje olie. Bij een schuifraam ook de geleiders onderaan uitkuisen. Mogelijks zit er stof of ander vuil tussen de loopwieltjes.
Gezien je er nog maar amper 7 maanden woont, denk ik niet dat dit de oorzaak is. Een slechte plaatsing is voor rekening van de verhuurder.

veerle21
Topic Starter

#6 , 29 jan 2013 19:36

Mij lijkt dat ook eigenaardig, maar ik vrees dat de verhuurder mijn huurwaarborg niet wilt vrijgeven als ik niet akkoord ga.

Ik denk er aan om alvast af te spreken met de verhuurder zodat er een overeenkomst kan getekend worden voor akkoord van beëindiging van het huurcontract. Vervolgens wacht ik vrijdag af tot de plaatser van het raam langskomt, en vraag ik zijn mening of de oorzaak sleet/schade/verkeerde plaatsing is. Gezien hij de originele plaatser is, verwacht ik echter wel dat hij aangeeft dat het schade is (en kan ik opdraaien voor de kosten).

Hoe kan ik bewijzen dat ik daar niet verantwoordelijk voor ben?

freelance

#7 , 29 jan 2013 20:26

Als het effectief zo zou uitdraaien , dan is er maar één mogelijkheid . Nl. vrederechter , die een expert ter plaatse zal sturen om vast te stellen van welke aard de schade is , en of u er al of niet voor verantwoordelijk bent .
Idem voor het niet terugkrijgen van de huurwaarborg , dit gebeurt via vrederechter .
Dit kunt u alvast laten vallen , bij een gebeurlijke discussie . Mogelijks veranderd verhuurder dan wel van gedacht .
Let wel : u hebt één zwak punt in deze : u hebt geen schriftelijk akkoord met verhuurder om de huur vervroegd op te zeggen .
Uiteraard kunt u ook volop argumenteren dat er in de inkomende plaatsbeschrijving geen details bekend waren van het schuifraam , en dat het klemmen er ALTIJD geweest is .
Aan verhuurder dan om het tegendeel te bewijzen .
De tips van mava105 zijn ook handig . De looprail nog eens extra nazien , en een likje olie geven .Kost niets , en u kunt bewijzen dat u het onderhouden hebt .

veerle21
Topic Starter

#8 , 31 jan 2013 08:36

Intussen heb ik een schriftelijke overeenkomst getekend door de verhuurder dat het huurcontract op datum van vandaag vroegtijdig werd beëindigd, en dat hij de sleutels ontvangen heeft.

Morgen komt er iemand voor het vensterraam, en ik vermoed dat we iets overeen kunnen komen. Heeft de verhuurder nog een verhaal tegen mij indien hij de kosten toch op mij wil verhalen? Mijn contract is nl. inmiddels afgesloten. Indien de verhuurder echt moeilijk doet, vermoed ik dat ik mijn huurwaarborg enkel via de vrederechter kan terugvorderen. Klopt dat? Hebben jullie nog tips om het morgen goed aan te pakken?

freelance

#9 , 31 jan 2013 13:00

Alweer goede punten voor u .
Daardoor zal het uiterst moeilijk worden voor verhuurder . Plaatsbeschrijving moet nog opgemaakt ?
Appartement . Hoe zit het met de afrekening van de nutsvoorzieningen /verwarming ?

veerle21
Topic Starter

#10 , 31 jan 2013 19:43

Ok goed! :-) Afrekening nutsvoorzieningen etc zijn al volledig in orde gebracht met de nieuwe huurder, tussenkomst van de verhuurder was hier niet nodig.

Er is geen uitgaande PB gemaakt. Is dat nog nodig?

freelance

#11 , 31 jan 2013 20:39

Voor de huurwaarborg wel :mrgreen:

veerle21
Topic Starter

#12 , 01 feb 2013 11:00

De plaatser van het raam is langsgeweest en heeft aangegeven dat de raam niet goed sluit omwille van gebruik, ze moet gewoon even bijgeregeld worden. Wat dat betreft kom ik overeen met de verhuurder.

Hij wou nu nog geen handtekening zetten voor de huurwaarborg vrij te geven, maar zou me nog iets laten weten. Welke actie kan ik nu best ondernemen om zo snel mogelijk de waarborg vrij te krijgen? Wacht ik best even op feedback van de verhuurder of stuur ik hen een aangetekend schrijven?

freelance

#13 , 01 feb 2013 14:33

Hij wou nu nog geen handtekening zetten voor de huurwaarborg vrij te geven, maar zou me nog iets laten weten.
Aangezien over andere zaken een akkoord bereikt is , zou dit hier een " onschuldige " uitleg kunnen zijn van verhuurder.
In dit geval kunt u nog even afwachten , en eventueel verhuurder zelf nog eens contacteren om te horen wat die van plan is.

Maar het kan ook een slimme zet zijn , om alsnog de waarborg te blokkeren . ( indien waarborg geplaatst op een geblokkeerde rekening ,is voor de vrijgave wel handtekening beide partijen nodig , dus zonder uw handtekening kan verhuurder daar ook niet aan raken ) .
Een uittredende plaatsbeschrijving is niet verplicht bij wet , dus bij gebrek aan , kan u ook geen schade meer aangerekend worden , en kan op basis van dit feit ook de huurwaarborg daar niet voor aangewend worden .

Indien geen actie verhuurder , dan wordt dit idd. vredegerecht d.m.v. een verzoeningsprocedure.

Wat in uw voordeel speelt :
a/ er is ( in allerlaatste instantie ) een akkoord over vroegtijdige stopzetten contract .
b/ aangezien geen uitgaande plaatsbeschrijving , kunt u niet meer verantwoordelijk gesteld voor schade , en kan de waarborg daar niet voor gebruikt worden .

Enig nadeel :
Verhuurder kan alsnog proberen schadevergoeding te claimen wegens vroegtijdig beëindigen contract .
Uw verweer daartegen :
a/ een akkoord om vroegtijdig te beëindigen
b/ het feit dat er onmiddelijk nieuwe huurders zijn , en verhuurder geen schade door huurderving kan inroepen .

Art. 1760. In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.

In het slechtste geval moet u wel rekenen dat dit een tijdje kan aanslepen .

Terug naar “Huren”