Overlast door de buren

Babsje
Topic Starter

Overlast door de buren

#1 , 24 jan 2013 14:33

Mijn buur heeft op landbouwgrond een houtzagerij opgericht... Op de meest ongepaste uren en dagen zit hij daar te zagen... echt enorm hinderlijk! Ik weet absoluut niet of die houtzagerij daar mag staan. Maar volgens mij heeft hij er geen vergunning voor!

Ik werk zelf in de medische sector en moet 1 op 2 weekends werken... wanneer ik dan een weekend vrij heb en vooral zondag vrij ben en eindelijk eens kan uitslapen, wil ik niet om 6u gewekt worden door mijn buur die bomen aan het zagen is.

Van 's morgens tot 's avonds laat is er lawaai... en dan heeft hij onlangs ook nog een skid steer loader gekocht... met andere woorden rust en stilte hebben we hier thuis nooit meer.

Ik heb van de andere buren ook al gehoord dat ze er enorm veel last van hebben en dat ze stappen willen ondernemen voor zover ik weet zijn er nog geen verdere stappen genomen. Ik woon nog bij mijn ouders en heb al meermaals gezegd dat ik naar de politie wil stappen (want praten met de buur haalt toch niets uit, hij doet gewoon waar hij zin in heeft) maar dat willen mijn ouders niet, ze willen geen ruzie met de buren.

Weet er iemand of ik anoniem ergens een melding kan maken? Of waar ik te weten kan komen of mijn buur een vergunning heeft om zijn landbouw gebied te veranderen in "industriegebied"?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 24 jan 2013 15:00

Persoonlijk vragen aan de gemeentelijke dienst stedenbouw of betreffend kadastraal perceel een vergunning heeft ( of nodig heeft ) om een houtzagerij uit te baten .
Politiereglement gemeente uitpluizen op hinderlijk lawaai ( zal zeker niet mogen op zondag ) . Je kan dat ook vragen aan politie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Babsje
Topic Starter

#3 , 24 jan 2013 18:03

@freelance: ik heb ondertussen opgezocht dat hij geen hinderlijk lawaai mag veroorzaken op zondag voor 10u en na 12u... en dat doet hij dus zo wat elke zondag... En op weekdagen mag het niet voor 8u en na 21u. Vandaag is hij begonnen om 6u30 en gisteren is hij gestopt om 23u...

Geeft de gemeentelijke dienst van stedenbouw mij die informatie?

Reclame

freelance

#4 , 24 jan 2013 18:10

Met een beetje goede wil zouden ze dat moeten doen .
Voor lawaai , politie laten komen en PV laten opstellen . Iedere keer opnieuw . Dan hebt u bewijsmateriaal .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2013 15:27

Wat doet hij met de gezaagde bomen?
Verkopen?
Heeft hij een handelsregister?
Mag dat soort activiteit op dat soort perceel?
Zijn de machines in 'regel' voldoen ze dus aan de voorwaarden wat uitbating en geluidsniveau betreft?
Gemeente kan haar milieuteam nazicht laten of of ook het milieuteam van de lokale politie.

Jef 007

#6 , 25 jan 2013 15:49

eventueel opsporingsdienst financien op zijn dak sturen
alle druk is welkom mi.

ganapathi tantre

#7 , 25 jan 2013 17:06

eventueel opsporingsdienst financien op zijn dak sturen
alle druk is welkom mi.

en denk je dat die gaan komen omdat er iemand teveel lawaai maakt ? :roll: :roll:

eylis

#8 , 25 jan 2013 17:26

nee gana, dat bedoelt jeff niet.
Maar de zager baat waarschijnlijk totaal in het zwart een handeltje uit. En als alle bevoegde instanties dat eens komen controleren zal de kerel gewoon vanzelf moeten ophouden.
Zoals freelance ook oppert: natrekken of de man een vergunning heeft om dat daar te doen.

Babsje
Topic Starter

#9 , 26 jan 2013 08:53

@franciscus: hij verkoopt inderdaad die bomen van zodra hij er brandhout van gemaakt heeft. En al de andere vragen die je stelt, die stel ik mezelf ook. Hij blijft maar machines kopen en hij blijft maar bij bouwen in de wei... vorige week stond er weer een betonwagen... En voor zover ik weet mag je toch geen beton storten in een wei hé. Dus ik denk ook wat Eylis zegt: dat mijn buur daar een serieus zwart handeltje heeft opgezet.

Ik ga deze week contact opnemen met een collega van mij die heeft een paar maand geleden bij hem hout gekocht, misschien kan ik er zo achter komen of hij met facturen werkt of niet hé!
En ik ga ook proberen om de andere buren in de straat te overtuigen om samen met mij stappen te ondernemen!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jan 2013 11:50

Kijk eens op het KBO daar kan je zien of deze man officieel handel drijft, maar gissen vind ik niet leuk, want je kan iemand beschuldigen die misschien wel 100% in orde is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freelance

#11 , 26 jan 2013 14:44

Er is totaal geen reden om te veronderstellen dat hier activiteiten in het zwart zouden gebeuren .
* Er is enerzijds het boekhoudkundig gebeuren , waar een particulier nauwelijks inzage zal van krijgen . ( en nee , een landbouwer moet géén factuur opstellen voor een particuliere verkoop ).
* en anderzijds of dit bedrijf uitbatingsvergunningen ( en eventueel milieuvergunningen ) nodig heeft , die WEL opvraagbaar zijn .

verder is er nog het statuut van een onderneming , met adres en ( eventueel ) BTW gegevens .Alsook ondernemersnummer . Dit is opvraagbaar online bij het KBO .
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... sform.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar activiteiten waar geen vergunning voor nodig is , zullen daar niet bij staan .

Voor alles wat met vergunningen te maken heeft , dient men zich ( persoonlijk ) te wenden tot de gemeentelijke dienst ruimtelijke Ordening .
Wij kunnen hier onmogelijk weten of betreffende landbouwer al of niet beton mag storten , of bomen verzagen , dus dat soort dingen moet u hier niet vragen , maar op de gemeente .
Voor het opzetten van een actiecomite van buurtbewoners , zonder over de nodige bewijzen te beschikken , zult u hier al helemaal geen steun vinden .
Wat uw mogelijkheden zijn is hierboven al voldoende uitgelegd .

ganapathi tantre

#12 , 27 jan 2013 05:55

nee gana, dat bedoelt jeff niet.
Maar de zager baat waarschijnlijk totaal in het zwart een handeltje uit. En als alle bevoegde instanties dat eens komen controleren zal de kerel gewoon vanzelf moeten ophouden.
Zoals freelance ook oppert: natrekken of de man een vergunning heeft om dat daar te doen.

Maar dat is er dan van uitgaan dat alles al van in den beginne illegaal is. Als ze zoiets doet op grote schaal dan ben je niet de slimste.
Dus zo illegaal zal het wel allemaal niet zo direct zijn. Tenminste wij hebben hier op het forum daar tot nu toe geen enkele aanwijzing voor.

eylis

#13 , 28 jan 2013 09:42

gana, de beste manier om een probleem aan te pakken is altijd eerst eens te onderzoeken of alle gegevens wettelijk kloppen. De aanwijzing dat dit geval waarschijnlijk niet koosjer is, lees/voel je bij de omschrijving. Het verhaal rammelt. Waar en hoe, dat weten we inderdaad niet, maar het kan poster lonen dit eens uit te pluizen :-) Als achteraf blijkt dat er niets fout is, is er ook géén probleem.

ganapathi tantre

#14 , 28 jan 2013 20:14

Blijkbaar moet men altijd opppassen hoe men het zegt dus zal het deze keer anders doen

Ik dacht dat het in Belgie altijd zo was en is dat er een eerste onwrikbaar standpunt is van onschuld en dat schuld moet worden bewezen.
Niet het omgekeerde.

eylis

#15 , 29 jan 2013 16:15

uiteraard, dat klopt helemaal. Maar als je als buur overlast hebt van iemand die een aantal handelingen stelt waarvan je (door de omvang, tijdstippen en locatie) kan vermoeden dat er een aantal vergunningen, attesten, aanvragen niet in orde ZOUDEN kunnen zijn, mag je als burger gerust laten natrekken of die dingen in orde zijn. en als die in orde zijn, is er dan ook geen probleem;
Maar als dus blijkt dat mens overlast bezorgt doordat hij die handelingen ongeoorloofd stelt, tja dan moet die kerel zich gewoon in regel stellen.

Terug naar “Andere”