schenking onroerend goed & echtscheiding?

portugeesje
Topic Starter

schenking onroerend goed & echtscheiding?

#1 , 25 jan 2013 18:48

Mijn (ex)echtgenoot wil mij de gezinswoning schenken, we hebben geen kinderen.
Ik krijg het levenslang vruchtgebruik ervan en hij behoud de naakte eigendom.
Na mijn overlijden komt de gezinswoning dus toe aan mijn (ex) echtgenoot.
Hoeveel schenkingsrechten dien ik te betalen?
Is dat nog het tarief in rechte lijn tussen echtgenoten of doordat we gaan scheiden tussen vreemden?
De gezinswoning zou ongeveer 200.000 euro waard zijn.

Alvast bedankt voor uw respons,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jan 2013 19:00

Is het nu ex of niet? Zolang jullie getrouwd zijn is het schenkingstarief dat tussen echtgenoten. Na de scheiding zijn jullie vreemdenVoor welk bedrag julle getaxeerd worden bij die schenking , hangt af van uw leeftijd.
Maar van wie is de woning nu?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

portugeesje
Topic Starter

#3 , 25 jan 2013 19:10

Beste,

We zijn nog niet officieel gescheiden en de woning is van ons samen, we zijn zonder contract gehuwd.
Beiden zijn we 55 jaar oud en 27 jaar gehuwd.

Reclame

wanton

#4 , 25 jan 2013 19:24

Vreesde ik al. Er gebeurt dus meer dan dat u het vruchtgebruik krijgt. Jij bent ook voor de helft eigenaar van dat huis. Het is dus ingewikkelder dan u zou denken. Onmogelijk is het niet wat u wenst. Het wordt mi. een dubbele verrichting : uw doet afstand van uw blote eigendom , hij doet afstand van zijn vruchtgebruik. Elk heeft zijn waarde.
Voor een vrouw van 55 jaar is de waarde van het vruchtgebruik eigenlijk meer dan 50 %. Misschien dat de notaris kan gedaan krijgen dat uw helft in de woning wordt bepaald als 100 % vruchtgebruik , en uw partner zijn deel als blote eigendom. Dat van hem groeit , dat van u verkleint.
Toet-anch-Amon

portugeesje
Topic Starter

#5 , 25 jan 2013 20:00

Beste,

Reeds bedankt voor uw antwoord!
We zijn bij de notaris geweest en er was geen ebnkel probleem om het vruchtgebruik van de woning levenslang te behouden indien mijn echtgenoot ermee akkoord ging.
De notaris heeft me laten weten dat ik dan de zogenaamde "miserietaks" diende te betalen die van 1% naar 2,5% gestegen is.
Mijn echtgenoot en ik ieder de helft omdat hij de naakte eigendom behoud en ik dus het vruchtgebruik ervan.

Nu heb ik vandaag een e-mailtje gekregen dat het dus om een schenking gaat maar dat de kosten hetzelfde blijven als die van de "miserietaks".
Ik had gedacht dat de kosten bij schenking toch hoger zouden uitvallen, vandaar mijn vraag tot u.

Alvast bedankt!

wanton

#6 , 26 jan 2013 13:34

Ik vermoed dat de notaris het als een wederzijdse verkoop zal noteren , zgz. met gesloten beurs. De ene verkoopt blote eigendom en de andere vruchtgebruik. Dat is idd aan 2.5 %. Schenkingsrechten zijn hoger.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”