Erfpacht verlopen?

Jens.D
Topic Starter

Erfpacht verlopen?

#1 , 23 jan 2013 17:13

Beste forumleden,

Mijn vragen hebben betrekking tot het al dan niet verlopen zijn van een erfpacht.

In 1976 verkochten mijn ouders 20m2 van hun grond aan een energiebedrijf dat er een distributiepost - type garage -van ongeveer 4m (breedte) op 5m (diepte) bouwde. In dezelfde overeenkomst, na de vermelding van de verkoop van 20m2 grond, werd er eveneens een erfpacht vermeld:

"Het perceel dat door [het energiebedrijf] in erfpacht wordt genomen heeft als afmetingen vòòr de distributiepost: breedte 4m op een diepte van 6m. Achter de post een ondergrondse erfdienstbaarheidsstrook voor buizen waarin kabels kunnen geplaatst worden. Deze strook heeft als afmetingen: breedte 2m op een lengte van 20m. De prijs voor de erfpacht zal [de prijs] bedragen."

In de overeenkomst wordt er geen gewag gemaakt van een looptijd. Geldt dan de minimum (27 jaar) of de maximumduur (99 jaar)? En indien deze reeds overschreden is - in het geval van de minimumduur - en er dus geen erfpacht op de grond meer geldt, welke stappen kunnen dan door de eigenaars ondernomen worden? Dient de erfpachter opnieuw een erfpacht te onderhandelen, aangezien deze niet stilzwijgend verlengd kon/kan worden?

Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt,
Jens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2013 19:51

Voor dergelijke installaties is dat gewoonlijk 99 jaar.

Jens.D
Topic Starter

#3 , 24 jan 2013 01:37

Bedankt mava105,

Diende er geen duur in de overeenkomst vastgelegd te worden aangezien het om een dergelijke installatie gaat?
Is het dus bij wet zo vastgelegd? Want gebruikelijkheid lijkt me alleszins een wankele basis voor een overeenkomst.

Reclame

freelance

#4 , 24 jan 2013 03:39

Wat een wet interessant maakt,
is
wat er in die wet, niet in staat.

10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van erfpacht.

Publicatie : 10-01-1824

Artikel 1. Erfpachtrecht is een zakelijk recht om het vol genot te hebben van een aan een ander toebehorend onroerend goed, onder gehoudenis om aan laatstgemelde, als een erkentenis van deszelfs eigendom, een jaarlijkse pacht te voldoen, hetzij in geld, hetzij in voortbrengselen of vruchten.
De titel van aankomst van het erfpachtrecht moet in de openbare daartoe bestemde registers worden overgeschreven.

Art. 2. Erfpachtrecht mag, noch voor een langere tijd dan 99 jaren, noch voor een kortere tijd dan 27 jaren, worden gevestigd.

Wet gepubliceerd in :
«Journal officiel du royaume des Pays-Bas», 1824, nr. 14
Originele tekst :
Art. 1 – Erfpachtsregt is een zakelijk regt om het vol genot te hebben van een aan eenen anderen toebehoorend onroerend goed, onder gehoudenis om aan laatstgemelden, als eene erkentenis van deszelfs eigendom, eene jaarlijksche pacht te voldoen, hetzij in geld, het zij in voortbrengselen of vruchten.
De titel van aankomst van het erfpachtsregt moet in de openbare daartoe bestemde registers
worden overgeschreven.
Art. 2 – Erfpachtsregt mag, noch voor eenen langeren tijd dan negen en negentig jaren, noch voor eenen korteren tijd dan zeven en twintig jaren, worden gevestigd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jens.D
Topic Starter

#5 , 24 jan 2013 15:08

Bedankt freelance,

In de wet is inderdaad vastgelegd dat een erfpacht minimum 27 jaar en maximum 99 jaar mag beslaan. Nu vroeg ik me af of in het voorgestelde geval de minimumduur of de maximumduur geldt, aangezien er in de overeenkomst geen concrete duur is vastgelegd. In het eerste geval zou de erfpacht immers al een decennia vervallen zijn.

freelance

#6 , 24 jan 2013 15:39

"Wat een wet interessant maakt,
is
wat er in die wet, niet in staat."

Ik had dit er bij gezet , juist omdat het hier toepasbaar is .
Wanneer geen concrete duur vastgelegd, wordt verondersteld dat alles blijft doorlopen (tenzij het tegendeel bewezen wordt ) .
Dat is precies hetzelfde als met woning huurcontracten . Bij stilzwijgen , of andersluidende bepalingen , wordt contract automatisch verlengd .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

AlexanderDG

#7 , 15 apr 2013 00:09

Hier staat er nochtans dat er geen automatische vernieuwing plaatsvindt : http://rechtswijzer.be/het-recht/burger ... t/erfpacht" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”