Ok, en waarop baseer ik me om dit te becijferen? Prijzenborderel en per m²?Het antwoord dat u van de aannemer kreeg is juridisch juist.
U antwoord niet op wij hij zegt namelijk: "U heeft geen enkele indicatie waarom deze bedragen kennelijk onredelijk zouden zijn".
Maak een becijferde raming van wat dit werk normaal kost. Maak dit over aan de aannemer en betaal dit bedrag onmiddellijk.
Zijn die prijzen doorgaans niet plaatsing inbegrepen? ref: http://www.livios.be/nl/_build/_srch/_p ... 0dakwerken" onclick="window.open(this.href);return false;En werkuren, te rekenen bij vertrek van de arbeiders tot hun thuiskomst bij de werkgever. Kilometers niet vergeten te rekenen.
Ok, dat de richtprijzen niet 100% correct kunnen zijn in dit geval (zeer klein werk) dat klopt. Maar dan nog staat de prijs buiten proportie. Men werkt geen 20uren aan 1m² dak, noch heeft men daarvoor om 900eur materiaal nodig. Qua materiaal gaat het om een OSB-plaat, enkele leien, wat lood en nagels/haken. Als hier 900eur materiaal zou inkruipen, dan zou ik niet graag een integraal dak willen laten leggen met dat materiaal toch...Bovendien zijn het ook "richtprijzen" .
Die kunnen dus worden gebruikt om bepaalde berekeningen te maken maar zijn zeker geen absolute noch zijn zij afdwingbaar.
Het naslagwerk van Nacebo was/is in die optiek veel preciezer dan boven vermelde lijst die wel algemeen wordt gebruikt.
Bovendien zijn deze richtprijzen alleen van toepassing voor een normaal werk van enige omvang. Dat wil zeggen niet te klein en
niet te groot. Uw werk was/is een zeer klein werkje en daarvoor zijn deze prijzen niet van toepassing omdat er een aantal elementen
inzitten die in verhouding tot het verbruikte materiaal zeer zwaar doorwegen. Deze elementen zijn bvb verplaatsingen. Bij grote werken
kunnen deze verplaatsingen sterk worden gereduceerd door bvb de ploeg van huis naar werf te laten gaan. Bij werkvoorbereiding van
een werf van bvb 2 weken liggen de eerste dag alle materiaal al boven etc etc.
Vlug gerekend voor een klein werk zie ik het als volgt
10 uur x 2 man x 45 € en je hebt dus al voor 900 € aan weruren. Blijft 1100 € over aan materiaal en btw.
2000 € = 106 % brutto = 1900 netto bij 6 % btw of 1650 € bij 21 % btw. Dan zie je dat er voor materiaal als je die 900 € aan werkuren aftrekt
niet zoveel overblijft.
Maar voor klachten over de loonkost moet je bij Elio zijn. Dakwerkers hebben namelijk vrij zware personeelsverzekeringen. Blijkbaar is de job
net iets gevaarlijker dan dagdagelijks aan een burootje zitten
Bruto verdient een dakwerken tussen de 43 en 48 €Hebt u al ooit eens nagezien wat een dakwerker in loondienst netto kost aan de werkgever ?
Beste,Bruto verdient een dakwerken tussen de 43 en 48 €Hebt u al ooit eens nagezien wat een dakwerker in loondienst netto kost aan de werkgever ?
Dat wil zeggen dat een dakwerkersfirma u ongeveer 70 à 80 € per uur zal aanrekenen.
En die 20 uur is normaal: Ze werken 1 dag met 2 man = 16 uur
dan nog 1 uur verplaatsing 's morgens en 1 uur terug naar huis x 2 = 4 uur.
En bij mijn weten is 16 + 4 nog steeds 20 .
Voor de werkuren heb je zo al 1500 €