indien uw vennootschap een huis heeft verkocht dan moet dit geld in principe in de vennootschap blijven (anders is er mogelijks sprake van misbruik van vennootschapsgoederen waarop strafsancties staan).
Het kan ook zijn dat de NV maar gedeeltelijk eigenaar was en dat de moeder het andere deel privé bezat !
Ik zou niet vlug mijn conclusies treken als ik het niet zeker was.
Of dat de moeder voor het grootste deel aandeelhouder was(maar geen bestuurder), en dit bedrag via een kapitaalsvermindering/dividend is legaal is uitbetaald.
Of dat ze een groot R/C tegoed had op de vennootschap, en dit hiervan een (gedeeltelijke) terugbetaling was...
Mogelijkheden genoeg dus waarop het perfect in orde kan gebeurd zijn, maar je bezorgdheid kan wel terecht zijn(geen jaarrekeningen,...). In principe zou dit echter geen invloed op jullie kunnen hebben(niet te maken met vennootschap), buiten dan eventueel voor de erfenis.
Verder ga ik er wel vanuit dat jullie steeds, en voor de hele periode een correcte huurprijs betaald hebben. Mogelijk zal, bij faillisement, dit wel gevorderd worden indien dit niet betaald zou zijn (gratis woonst van nv waar je niets mee te maken hebt...)
Ook zal je wel geweten hebben dat het huis op naam van een NV stond (brief onroerende voorheffing/gemeentebelasting/... ) Als je de naam hebt kan je online al heel wat opvragen (ondernemingsnummer, en op basis daarvan publicaties/jaarrekeningen) Dan kon je zien dat al verschillende jaren geen jaarrekening was neergelegd, en eventueel toch al eens voorzichtig luisteren (via je partner) bij je schoonouders. Ik denk ook dat de enige die je over de huidige toestand van de vennootschap kunnen informeren je schoonouders zijn(of hun boekhouder als ze die hebben). Je kans als "wildvreemde" onmogelijk alle informatie van een willekeurige onderneming opvragen.