Sleepkosten ?

Rene
Topic Starter

Sleepkosten ?

#1 , 21 jan 2013 08:08

Mijn zoon rijd tegen een auto met zijn motor.
Zoon word afgevoerd met pols en schouderbreuk door de hulpdiensten.
Een takelbedrijf word door de politie opgevorderd om motor (250 cc) te komen takelen.

De dag ernaa doe ik navraag bij dat takelbedrijf en hoor dat ik eerst moet betalen voor ik het voertuig mag meenemen. 300 euro takelkost (Geen 10 Km) + 7 euro/dag stallingskosten + 21% BTW.

Heb betaald en voertuig meegenomen en factuur geëist.
Ik dacht dat in zo een geval NIET (heb geen opdracht gegeven maar politie) ik het voertuig mag meenemen zonder op voorhand te betalen. Dat ik moet betalen stel ik niet in twijfel, maar je voertuig als borg achterhouden aan 7 euro/dag is erover.

Bij navraag bleek dat ze ook voor een wagen maar 7 euro vroegen.
Nergens heb ik een prijslijst zien hangen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2013 14:10

Gezien er niemand was treedt de politie op in naam van de betrokken partij.
In ALLE gerechtelijke arrondissementen zijn er tarieven voor takelen voor gerechtelijke procedures.
In de 'MEESTE' gemeenten zijn er tarieven voor administratieve takelingen.
Dit is hier geen van beiden. Normaal wordt de takeldienst gevraagd die in de verzekering van betrokkene zit en waarmee dus een akkoord is.
Normaal dient de factuur naar de verzekering te worden overgemaakt.

ikke3

#3 , 21 jan 2013 14:56

Een voertuig auto of ander vervoermiddel MAG NIET INGEHOUDEN WORDEN onder het mom van "eerst factuur betalen". Dit gebeurt echter zeer veel maar mag dus niet (:= takeldienst heeft geen retentierecht)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2013 19:00

Klopt uiteraard takelbedrijven hebben TOTAAL geen retentierecht.

j.demoor

#5 , 22 jan 2013 11:12

‘Wanneer het contract waardoor een partij zich verbindt om aan de goederen te WERKEN die hem door zijn mede-contractant worden overhandigd,geen beding bevat dat degene die de goederen afleverde ze zich kan doen teruggeven zonder aan te bieden om hem de gepaste prijs te betalen,heeft de ondernemer het recht om de goederen in te houden(=retentie) totdat dit aanbod wordt gedaan (art.1134 B.W.)’(Cass. 7 november 1935,Pas. 1936,I,38)]

‘Op grond van art. 4.4 Wegcode, kan de politie, ambtshalve, op risico en kosten van de bestuurder voor de verplaatsing van stilstaande of geparkeerde voertuigen, zorgen, maar enkel op voorwaarde dat daartoe ernstige en wettige redenen voorhanden zijn. Het bedrijf dat een voertuig aldus, op last van een bevoegd persoon, weggesleept heeft, begaat een fout wanneer het in die omstandigheden een retentierecht op het voertuig uitoefent totdat de slepingskosten door de bestuurder betaald zouden worden, en kan bijgevolg ten opzichte van deze laatste tot schadevergoeding worden veroordeeld‘[Vred. Brussel (1) 27 november 1986 Verkeersrecht 1987, 121].

‘doe ik navraag bij dat takelbedrijf en hoor dat ik eerst moet betalen voor ik het voertuig mag meenemen. 300 euro takelkost ‘

Een takelbedrijf WERKT niet aan het voertuig en kan dus geen retentierecht uitoefenen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”