huis wordt verkocht

martizio
Topic Starter

huis wordt verkocht

#1 , 03 dec 2012 18:13

hoeveel opzeg moet je wettelijk krijgen als de verhuurder je contract opzegt omdat het huis verkocht wordt?
en klopt het dat als de volgende eigenaar je eruit moet zetten het maar max 3 maanden is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 03 dec 2012 18:29

Een huis te koop aanbieden is geen geldige reden om een contract op te zeggen. Verhuurder mag je enkel onder de wettige voorwaarden opzeggen.

Is het contract geregistreerd?

Oude Belg

#3 , 03 dec 2012 20:50

De nieuwe eigenaar kan het contract wel opzeggen : indien niet geregistreerd : 3 maanden, wel geregistreerd : 6 maanden. De huurder mag het contract zelf registreren :-)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Turaki

#4 , 03 dec 2012 20:55

De huurder mag het contract zelf registreren :-)
En best voor het verleiden van de akte, want zodra de nieuwe eigenaar opzeg verstuurd ben je te laat.

freelance

#5 , 04 dec 2012 02:12

Een contract kan altijd opgezegd worden , kwestie is de schadevergoeding ( en afhankelijk van het soort contract ) .
(Ik zou overigens niet willen verleid worden door een akte , lijkt mij een lijdensweg te zijn ....)
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#6 , 04 dec 2012 08:11

:oops: Verlijden...

martizio
Topic Starter

#7 , 04 dec 2012 17:01

tja ons kontrakt is niet geregistreerd.. dus 6 maand oftewel zoals ik al hoorde door de nieuwe eigenaar 3 maand..

Vandebos

#8 , 04 dec 2012 18:12

Als de definitieve akte nog niet verleden is kan u het contract steeds nog zelfs laten registreren. Kost u €20, het contract inscannen en per mail versturen naar het lokale registratiekantoor.

Indien u uw lokale registratiekantoor niet kent mag u me steeds per pb uw adres zenden dan zoek ik het even op.

martizio
Topic Starter

#9 , 20 jan 2013 14:01

Wij hebben ondertussen iets anders gevonden om te huren wat ons aanstaat. Hoelang is nu de wettelijke opzegtermijn van onze kant?
Ons kontract is er een van 3j, en dan stilzwijgend verlengd werd tot nog es 3j.. wij zitten nu in ons 5de jaar.. of 2de van de tweede 3j
Het huis staat officieel te koop maar heb van de verhuurder niks gehad , geen enkel document waaruit blijkt dat de woning te koop staat.
We zouden dus heel graag in dat ander huis wonen maar welke opzegtermijn heb ik dus als huurder?

Fore

#10 , 20 jan 2013 14:17

Indien niet geregistreerd:
U mag een opzeg geven zolang u wilt

ALLE INFORMATIE:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

freelance

#11 , 20 jan 2013 14:53

Wat Fore bedoeld is :
Opzeg geven wanneer u maar wilt , met een termijn zoals u wilt . ( voor de goede afhandeling kan dit bvb . op 14 dagen ) . WEL aangetekend opzeggen .
Uw contract van 3 jaar is stilzwijgend overgegaan in een 3-6-9 , maar indien NIET geregistreerd is er geen wettelijke opzegtermijn vereist .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

martizio
Topic Starter

#12 , 20 jan 2013 16:26

Ah bedankt, dus als ik goed lees is artikel 73 van toepassing? Geen geregistreerd contract, een 3jarig contract wat stilzwijgend verlengd is.. we kunnen weg als we willen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jan 2013 17:01

Juist. NA een rechtsgeldige aangetekend opzeg.
Dus hierbij zeggen wij op 20 januari ons contract op. Wij zullen het pand verlaten op 31 januari. Sleutel overdacht om x uur ...al of niet uitgaande plaatsbeschrijving ... meterstanden... en document teruggaven waarborg laten tekenen.
Indien geen plaatsbeschrijving bij het oorspronkelijk contract dient een uitgaande plaatsbeschrijving tot niet veel.
Wel zorgen dat de nutsvoorzieningen correct worden opgezegd en meters afgesloten en met geregistreerde meterstanden.

martizio
Topic Starter

#14 , 20 jan 2013 17:15

dank u wellllllllllllll !

Terug naar “Huren”