Openstaande gemeenschappelijke schulden

Siobhan
Topic Starter

Openstaande gemeenschappelijke schulden

#1 , 18 jan 2013 22:29

Hallo,

Mijn vriend zijn ex wilt absoluut niet meewerken en weigert om een euro te betalen aan openstaande schulden die gemaakt zijn tijdens hun huwelijk. Zij heeft alles op zijn naam gezet waardoor er wekelijks deurwaarders aan de deur stonden en ze 2 keer goederen van ONS openbaar verkopen. Mijn vriend heeft zich, om ons te beschermen, in collectieve schuldenregeling laten steken. Het grootste probleem is nu dat zij 2 opslagboxen huurden om spullen in te steken, het contract is weer op naam van mijn vriend en hij heeft blijkbaar alleen getekend.. De CSR wilt graag dat contract opzeggen, maar omdat er een openstaande schuld van 1200 euro is wil dat bedrijf dit niet (blijkbaar is er sinds 2010 niet regelmatig betaald geweest). Volgens een website van notarissen zou mijn vriend dit bedrag alleen moeten betalen omdat enkel hij getekend heeft, maar 3/4den van de spullen in die boxen zijn van de ex en haar vader. Kunnen wij aan hen eisen om de helft te betalen, eventueel 2/3den want zoals ik zei zitten er spullen tussen van haar en haar vader.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2013 23:32

Spullen IN de boxen openbaar laten verkopen om de schulden af te betalen misschien?
Vriend zijn ex ...waren ze gehuwd type van huwelijkscontract???

Siobhan
Topic Starter

#3 , 18 jan 2013 23:56

Ja ze waren gehuwd onder het stelsel scheiding van goederen. Ja wij willen die spullen verkopen om de schulden zo snel mogeljk af te betalen, maar het zijn vooral haar spullen en zij wilt geen cent betalen. Ik had het idee om via gerechterlijke procedure haar sowieso de helft onder dwang te laten betalen binnen een bepaalde termijn of anders zouden wij de spullen houden en dan openbaar (of via internet) te laten verkopen, maar ik weet niet of dit mogelijk is

Reclame

Siobhan
Topic Starter

#4 , 19 jan 2013 00:00

De schuld bedraagt in totaal zo'n 16000 euro, we hebben nog geen cent gezien en medewerking om het op te lossen ook niet. Vandaag ook te weten gekomen dat ze nog een schuld heeft van een kleine 5000 euro ivm werkloosheid.. + nog boetes, verkeersbelasting van ondertussen al 2 jaar geleden... T'is ongelofelijk en ze betaalt daar NIETS van waardoor wij (voor de collectieve) bijna dagelijks deurwaarders aan de deur kregen

drien

#5 , 19 jan 2013 00:30

Ik denk dat ik iets mis: "zijn EX heeft een contract afgesloten op zijn naam en hij heeft dat getekend".

Wat missen we hier? Heeft hij getekend, dan is het z'n eigen schuld. Heeft zij schriftvervalsing gepleegd, dan kan je iets beginnen.

Graag volledige info aub.

Siobhan
Topic Starter

#6 , 19 jan 2013 01:15

Nee, hij heeft getekend.. Ik bedoelde dat zijn ex alles van aankopen op zijn naam zette, waar hij soms niet van afwist, maar in dit geval zijn ze beide gegaan, maar enkel hij heeft getekend, want er was moondeling overeengekomen dat hij en zijn ex hun deel gingen betalen en dat haar vader ook een deel ging betalen omdat er daar ook spullen van hem instaan, maar dit staat niet op papier (als je getrouwd bent vertrouw je elkaar toch?)

Siobhan
Topic Starter

#7 , 19 jan 2013 22:07

Iemand?

j.demoor

#8 , 20 jan 2013 09:10

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van de...echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘weigert om een euro te betalen aan openstaande schulden die gemaakt zijn tijdens hun huwelijk.’

Stel dus vooraf de dag vast waarop de vordering is ingesteld.

“Art.1414.Gemeenschappelijke schulden kunnen zowel verhaald worden op het eigen vermogen van elk der echtgenoten als op het gemeenschappelijk vermogen. Op het eigen vermogen van de niet-contracterende echtgenoot mogen echter niet worden verhaald :...Art.1416.Het gemeenschappelijk vermogen wordt bestuurd door de ene of door de andere echtgenoot die de bestuursbevoegdheden alleen kan uitoefenen, onder gehoudenheid voor ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Zij heeft alles op zijn naam gezet’

Dit belet niet dat die schulden gemeenschappelijk zijn als die schulden zijn aangegaan TIJDENS het huwelijk. Gebeurde dit NA de echtscheiding dan is zulks bedrog.

Het huurcontract van de opslagboxen is opzegbaar zoals bepaald in de overeenkomst,ook al zijn niet alle huurgelden betaald. Onderzoek daartoe uw huurovereenkomst. Derden kunnen gedwongen worden wat zich van hen in die boxen bevindt onverwijld te verwijderen. Begin met hen daartoe aangetekend aan te manen. Bovendien geldt : “Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als (eigendoms)titel...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Siobhan
Topic Starter

#9 , 20 jan 2013 11:48

Het probleem is we mogen van dat bedrijf pas in de boxen als die schuld afbetaald is..

Terug naar “Echtscheiding”