vertrouwenspersoon

pluwina
Topic Starter

vertrouwenspersoon

#1 , 16 jan 2013 12:44

vorig jaar (2012) lieten we voor onze grootmoeder een voorlopig bewindvoerder aanstellen.
Grootmoeder zit sinds januari 2012 in een gesloten afdeling van een RVT.
Alle papierwerk werd in orde gebracht en de Vrederechter stelde eind juni 2012 een voorlopig bewindvoerder aan.
De hoofdgriffier van dit vredegerecht drukte ons op het hart dat we, ik en mijn echtgenote, zelf niet dienden anwezig te zijn.
We zijn tenslotte enige bloedverwant en enige erfgenaam van grootmoeder. Mijn echtgenote haar moeder en dochter van de grootmoeder stierf reeds 11 jaar geleden en deze was reeds eerder gescheiden van mijn echtgenote haar vader. Deze laatste is dus bijgevolg geen erfgenaam.
Toen de Vrederechter vorig jaar dan ter plaatse in het RVT afstapte, waren wij er niet bij. Omdat het niet nodig was volgens de hoofdgriffier
Wie er wel bij was, was de ex-schoonzus van grootmoeder, die haar prompt door de vredrechter liet aanstellen als 'vertrouwenspersoon'.
Dit kregen wij pas te weten, toen we het vonnis lazen.
Die ex-schoonzus heeft als enige bedoeling ons te pesten. En zal er alles aandoen opdat de eigendom van onze grootmoeder, waarvan wij naakte eigenaar zijn, niet verkocht zal worden.
de voorlopige bewindvoerder wil wel verkopen en zal de vraag ook stellen aan de vrederechter maar de vertrouwenspersoon zal zich daar dus gaan voorleggen. Puur en alleen omdat zij GEEN erfrechten heeft en ze ze ons dus ook niet gunt.
Bij overlijden van de grootmoeder, waar we helemaal niet op zitten te wachten, komt alles sowieso naar ons. Er is ten slotte geen testament.
Onze vraag : Kunnen wij als enige erfgenaam de aanstelling van de vertrouwenspersoon aanvechten??
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een demente vrouw een vertrouwenspersoon aanduid en dat een vrederechter, op simpele vraag, die persoon aanduid??
Nog even ter verduidelijking, de grootmoeder herkent zelf haar enige kleindochter niet meer, laat staan dat ze de vertrouwenspersoon nog zou kennen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 16 jan 2013 14:30

Als ik hier lees ... ex-schoonzus als vertrouwenspersoon aanstellen, daar draai ik ook even van tilt. Ze heeft zich gelukkig niet laten aanstellen als bewindvoerder. Dat is al een geruststelling. Inderdaad, jullie moesten niet aanwezig zijn, wij indertijd ook niet! Maar we zijn wel dol gelukkig dat we toen wel aanwezig waren.

Stel de vraag eens terug voor aan de griffier. Hij is de geschikte persoon, die u kan meedelen of die ex-schoonzus als vertrouwenspersoon kan geschrapt worden. Echter de vertrouwenspersoon heeft niet veel macht, wel de bewindvoerder. De griffier vergezelde de vrederechter bij het bezoek.

pluwina
Topic Starter

#3 , 16 jan 2013 15:10

De vertrouwenspersoon heeft idd niet veel macht maar de bewindvoerder moet wel met haar overleggen ivm de verkoop van de eigendom van onze grootmoeder. Wij als naakte eigenaar hebben hierin blijkbaar niets in de pap te brokken.
Uiteindelijk blijven we bij verhuur van de woning nog verantwoordelijk ook voor een aantal zaken en dat willen we niet.
De grootmoeder wordt 86 en kan perfect een leuke oude dag beleven met haar spaarcenten en wat de overhoudt aan vruchtgebruik.
Mijn ervaring bij de griffie van het Vredegerecht is, dat je daar bij het stellen van dergelijke vragen precies altijd bekeken wordt als een lijkenpikker, terwijl je hier wettelijk recht op hebt.
Blijkbaar kan iedereen zich laten aanstellen als vertrouwenspersoon en hadden we aanwezig geweest hadden we dat mss kunnen voorkomen. Maar we moesten er niet zijn. Spijtig dat we er idd niet waren.

Reclame

Creatief

#4 , 16 jan 2013 17:04

Inderdaad, ze bekijken je soms als lijkenpikkers, maar zelf aanschouwde ik ze als spoken, schimmen, toen ze de kamer van de ouder verlieten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2013 18:00

Misschien dat het kleinkind indien meerderjarig zich kan laten aanstellen als vertrouwenspersoon?

Creatief

#6 , 16 jan 2013 18:39

Misschien dat het kleinkind indien meerderjarig zich kan laten aanstellen als vertrouwenspersoon?
Ik zou dat alleszins overlaten aan een extern bewindvoerder, kwestie van verantwoording af te leggen voor later!

pluwina
Topic Starter

#7 , 16 jan 2013 21:13

alles is in handen van een extern bewindvoerder aangeduid door de vrederechter. Wij drongen aan op iemand extern.
Wij zijn de enige familie die de grootmoeder nog heeft en wij wilden dit niet doen. In het belang van de grootmoeder wilden we dus een extern iemand.
Een advocaat in dit geval.
Hadden we weet gehad van het bestaan van een vertrouwenspersoon dan waren we zelf op de zitting in het RVT verschenen. maar de hoofdgriffier vond het niet nodig dat we er waren.
Met als gevolg dat iemand totaal extern, ex-schoonzus, zich liet aanduiden. Met als enige bedoeling de kleindochter, mijn vrouw vroeg of laat de pesten.
En haar tijd is gekomen he, wij en de bewindvoerder willen de woning verkopen en de vertrouwenspersoon zal zich er voorleggen.
Zogezegd in het belang van onze grootmoeder. Grootmoeder is dement en weet niet meer wie wie is, hoe kan ze dan in godsnaam een vertrouwenspersoon hebben aangeduid???
Als naakte eigenaar kan je dus niet doordrukken dat er moet verkocht worden, in eerste instantie in het belang van de grootmoeder he. Laat dat duidelijk.
Hoe krijgen we nu die aangeduide vertrouwenspersoon van dat postje????
Kunnen we die wraken en kunnen we ons zelf laten aanduiden als vertrouwenspersoon??

Creatief

#8 , 16 jan 2013 22:30

Ja, dat moet mogelijk zijn om jullie als vertrouwenspersoon aan te laten stellen. Leg de situatie uit aan de griffier.
Wat ik niet begrijp dat is namelijk hoe de ex-schoonzus op de hoogte werd gebracht van het bezoekje van de vrederechter. Heeft de ex-schoonzus dan de bewindvoering aangevaagd?

Justiceseeker

#9 , 17 jan 2013 10:03

De vertrouwenspersoon heeft idd niet veel macht maar de bewindvoerder moet wel met haar overleggen ivm de verkoop van de eigendom van onze grootmoeder. Wij als naakte eigenaar hebben hierin blijkbaar niets in de pap te brokken.
Uiteindelijk blijven we bij verhuur van de woning nog verantwoordelijk ook voor een aantal zaken en dat willen we niet.
De grootmoeder wordt 86 en kan perfect een leuke oude dag beleven met haar spaarcenten en wat de overhoudt aan vruchtgebruik.
Mijn ervaring bij de griffie van het Vredegerecht is, dat je daar bij het stellen van dergelijke vragen precies altijd bekeken wordt als een lijkenpikker, terwijl je hier wettelijk recht op hebt.
Blijkbaar kan iedereen zich laten aanstellen als vertrouwenspersoon en hadden we aanwezig geweest hadden we dat mss kunnen voorkomen. Maar we moesten er niet zijn. Spijtig dat we er idd niet waren.
"De vertrouwenspersoon heeft idd niet veel macht...": de vertrouwenspersoon kan gerust een bewindvoerder voor de rechtbank dagen.

Het was intelligent geweest niet alles van de griffier te geloven. Uw aanwezigheid was idd. welkom en indien de ex-schoon de vraagt stelt en er biedt zich niemand aan dan kan de rechter deze vraag best overwegen.

U kan naar de rechter stappen en met de juiste grieven, motivatie en argumenten vragen dat de vertrouwenspersoon gewisseld wordt. In elk geval is het de rechter die souverein en met de feitelijke appreciatie een beslissing neemt.

Schaf U een wetenschappelijk boek over "voorlopige bewindvoering" met de nodige rechtsleer.

Justiceseeker

Creatief

#10 , 17 jan 2013 22:56

Kom zeg, Justiseeker, daar heb je toch geen boek voor nodig! Een beetje googelen en je vindt alles wat je nodig hebt!

pluwina
Topic Starter

#11 , 18 jan 2013 10:26

We hadden idd de griffier niet zomaar moeten geloven. Maar wie moet je dan wel geloven he??
Het was onze eerste en hopelijk ook laatste keer dat we hiermee te maken krijgen.
Een vertrouwenspersoon kan de bewindvoerder idd voor de rechter dagen. Wat hier niet zal gebeuren, de bewindvoerder werd door de vrederechter zelf aangesteld vanwege zijn bekwaamheid.
Ik heb al heel wat gelezen over deze materie (op internet) maar ik vind niks over het wraken van een vertrouwenspersoon.
Ik zit er niet mee om langs te gaan op het Vredegerecht, maar als ik daar de hoofdgriffier al niet mag geloven, moet ik de bedienden dan wel geloven?
Toen ik daar vorig jaar stond om info te bekomen ivm de aanstelling van een bewindvoerder kreeg ik zelf tegenstrijdige info van twee verschillende bedienden.
Waar zijn we dan mee bezig he. Het verzoek destijds heb ik zelf gemaakt aan de hand van wat ik vond op het net en dat was perfect in orde.
Het aanstellen was dan ook een fluitje van een cent.
Het grote probleem ook op zo'n vredegerecht is het feit dat ze je daar dus bekijken als een lijkenpikker en dat al terwijl de grootmoeder nog niet overleden is.
Leg hen maar eens uit dat je er info vraagt om de juiste redenen. Niet simpel hoor.

pluwina
Topic Starter

#12 , 18 jan 2013 10:30

De ex-schoonzus werd op de hoogte gebracht door de sociaal assistente van het RVT waar ze zich uitgeeft voor zus van onze grootmoeder.

Justiceseeker

#13 , 18 jan 2013 10:42

We hadden idd de griffier niet zomaar moeten geloven. Maar wie moet je dan wel geloven he??
Het was onze eerste en hopelijk ook laatste keer dat we hiermee te maken krijgen.
Een vertrouwenspersoon kan de bewindvoerder idd voor de rechter dagen. Wat hier niet zal gebeuren, de bewindvoerder werd door de vrederechter zelf aangesteld vanwege zijn bekwaamheid.
Ik heb al heel wat gelezen over deze materie (op internet) maar ik vind niks over het wraken van een vertrouwenspersoon.
Ik zit er niet mee om langs te gaan op het Vredegerecht, maar als ik daar de hoofdgriffier al niet mag geloven, moet ik de bedienden dan wel geloven?
Toen ik daar vorig jaar stond om info te bekomen ivm de aanstelling van een bewindvoerder kreeg ik zelf tegenstrijdige info van twee verschillende bedienden.
Waar zijn we dan mee bezig he. Het verzoek destijds heb ik zelf gemaakt aan de hand van wat ik vond op het net en dat was perfect in orde.
Het aanstellen was dan ook een fluitje van een cent.
Het grote probleem ook op zo'n vredegerecht is het feit dat ze je daar dus bekijken als een lijkenpikker en dat al terwijl de grootmoeder nog niet overleden is.
Leg hen maar eens uit dat je er info vraagt om de juiste redenen. Niet simpel hoor.
"Schaf U een wetenschappelijk boek aan over "voorlopige bewindvoering" met de nodige rechtsleer".

Justiceseeker

freelance

#14 , 18 jan 2013 21:16

U kunt in deze de griffier niets ten kwade duiden.
Voor het aanstellen van een bewindvoerder , en het "afstappen " van de vrederechter ter plaatse , diende u effectief niet aanwezig te zijn .
Verder kan iedereen zich vertrouwenspersoon noemen . Een vertrouwenspersoon heeft geen enkel bevoorrecht statuut , maar zal in praktijk wel dikwijls geloofd worden.
Dat deze persoon zich hier uitgegeven heeft als zus van grootmoeder is natuurlijk laakbaar .
Als er zich nog meer zulke "laakbare " feiten zouden voordoen ( met bewijzen ) , dan kan deze persoon gewraakt worden , en kan vrederechter autonoom iemand anders als vertrouwenspersoon aanstellen .

Instantie: Rechtbank van Eerste Aanleg Burgerlijke rechtbank
Plaats van uitspraak: Gent
Datum van de uitspraak:
din, 03/11/2009

De opdracht van de vertrouwenspersoon in het kader van het voorlopig bewind laat geen daden van beheer toe. Zijn opdracht is deze van een contactpersoon, een verbindingspersoon.

De vertrouwenspersoon kan zich bij problemen, bekommernissen of betrachtingen zowel met de bewindvoerder als met de vrederechter in verbinding te stellen in voorkomend geval met het oog op passende maatregelen.

Maar een vertrouwenspersoon kan geen beheersmaatregelen te treffen, laat staan beheershandelingen in rechte te benaarstigen of rechtsreeks vorderingen instellen
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

pluwina
Topic Starter

#15 , 19 jan 2013 10:02

Ik zal maandag eens een poging wagen om bijkomende info te vergaren op het Vredegerecht.
En hopen dat er wat licht in het duister komt.
bedankt alvast voor jullie info, mocht er nog iemand raad kunnen geven, dan graag

Terug naar “Andere”