ik heb dus gisteren (nogmaals) gebeld.'t gaat niet over politiek correct, maar over feitelijk correct...
@mammalief: zowel als "rasechte" belg, als niet raszuivere belg, als turk met enkel belgische ouders, als als chinees, gelden dezelfde regels: om buiten de EU op reis te gaan moet je voorafgaandelijk toestemming vragen. Die toestemming kan onbeperkt zijn.
neen, de duur van uw afwezigheid (voor zover je gewettigd bent door doktersbewijs) heeft niks te maken met de beoordeling van de dossierbeheerder.Dus het is aan degeen die zich over de desbetreffende dossiers
ontfermd, of je al wel of niet langer dan 4 weken met verlof mag of niet?
welk reglement hanteren zij dan in dit geval? of is het maar net
of ze goed gehumeurd zijn?
dit is een praktijk, geen wetgeving afaik. Een andere mutualiteit kan andere regels hebben en/of er kunnen uitzonderingen bestaan in geval van sociale/familiale redenen.om BUITEN de EU op verlof te gaan moet je een aanvraag indien en is de verblijfsduur BEPERKT tot 45 dagen, ook al is men onbeperkt arbeidsongeschikt.
Er bestaan net verenigingen die zwaar zieken op reis laten gaan mét begeleiding (en dan geen medische behandelingsreizen).Ik heb het over langdurige ziekteperiodes. Voor een griepje moet men gewoonlijk binnenblijven. In geval van langdurige ziekte (vb. kanker) heeft men constante verzorging en behandeling nodig. Ik denk niet dat die patienten gebrand zijn om naar het buitenland op verlof te gaan tijdens hun ziekte.
ja natuurlijk. Waar schrijf ik dat dit niet zo is? Ik schrijf enkel dat mensen die behandelingen nodig hebben niet in de mogelijkheid zijn om langdurig in het buitenland te verblijven.Er bestaan net verenigingen die zwaar zieken op reis laten gaan mét begeleiding (en dan geen medische behandelingsreizen).
http://www.bestuurszaken.be/Int_ziekteverlof" onclick="window.open(this.href);return false;De mogelijkheid om het ziekteverlof in het buitenland door te brengen geldt alleen voor de wegens ziekte afwezige personeelsleden die het huis mogen verlaten. Mag men het huis niet verlaten, dan kan men uiteraard ook niet naar het buitenland, tenzij op speciaal doktersvoorschrift.
om BUITEN de EU op verlof te gaan moet je een aanvraag indien en is de verblijfsduur BEPERKT tot 45 dagen, ook al is men onbeperkt arbeidsongeschikt.
Dit is interessant. Ik haalde deze informatie bij de CM.dit is een praktijk, geen wetgeving afaik. Een andere mutualiteit kan andere regels hebben en/of er kunnen uitzonderingen bestaan in geval van sociale/familiale redenen.
Wat bedoelt u met "wettelijke uitzonderingen"?dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat elke mutualiteit eigen richtlijnen kan hebben wat betreft toelatingen en dat er telkens wettelijk uitzonderingen mogelijk zijn
In twee verschillende periodes zal het dus wel mogen. Ik vroeg info over één langdurige periode.
Welke ziekenkassen laten dan toe om langer dan 45 dagen buiten de EU te verblijven aub?
Cm blijkbaar want ik zit bij hen en heb 37 dagen in de zomer en 23 dagen afgelopen winter buiten de EU gereist .
de wet stelt geen maximumtermijn van 45 dagen. De CM zal dan ook nooit een aanvraag van meer dan 45 dagen pertinent weigeren, het is altijd de adviserend geneesheer die beslist. En die heeft mss ooit als richtlijn 45 dagen gezegd. Wettelijk mag een adviserend geneesheer daarvan afwijken.Wat bedoelt u met "wettelijke uitzonderingen"?dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat elke mutualiteit eigen richtlijnen kan hebben wat betreft toelatingen en dat er telkens wettelijk uitzonderingen mogelijk zijn
Het kan toch niet zijn dat de ene "belg" mag overwinteren in Turkije en de andere "belg" niet dacht ik? Op die foute informatie heeft U me duidelijk gewezen.
yep en daarvoor is de controle van het RIZIV op de mutualiteiten en adviserend geneesheer. Manifest misbruik (in beide kanten, dus zowel te weinig toelatingen als te veel toelatingen) zal onderzicht worden.En indien elke mutualiteit eigen richtlijnen kan hebben, is het toch mogelijk om a.h.w. te gaan shoppen om te zien bij welke mutualiteit je weldegelijk meer mogelijkheden hebt om "buiten Europa" onbeperkt te kunnen verblijven tijdens arbeidsongeschiktheid?
Dus mogen we min of meer besluiten dat men zowel binnen als buiten Europa onbeperkt mag verblijven, mits toestemming van de geneesheer en dat CM me dus duidelijk foute informatie heeft gegeven. Dan zouden ze dat ook wel zo mogen mededelen.de wet stelt geen maximumtermijn van 45 dagen. De CM zal dan ook nooit een aanvraag van meer dan 45 dagen pertinent weigeren, het is altijd de adviserend geneesheer die beslist. En die heeft mss ooit als richtlijn 45 dagen gezegd. Wettelijk mag een adviserend geneesheer daarvan afwijken.
volgens het CM kan dit binnen in Europa, maar is de tijd beperkt tot een periode van 45 dagen als men buiten Europa gaat.Als werkende kan men loopbaanonderbreking nemen om een jaar bv. erop uit te trekken .Kan een invalide echtgenote die kans ook krijgen om dat jaar erop uit te trekken ?
Wat als je man graag in buitenland een jaar wil gaan werken , kan je dan als invalide dat jaar meegaan ?