invaliditeit en vakantie

warkopke
Topic Starter

invaliditeit en vakantie

#1 , 07 jun 2012 12:46

hallo , ik ben wegens allerhand gezondheidsklachten op de invaliditeit..heb een dossier vanaf mn geboorte dus is wel heel duidellijk dat ik geen profiteur ben..nu eind vorig jaar had ik serieus dieptepunt en ben op vakantie vertrokken buiten de eu..zonder dit aan de mutualiteit te laten weten omdat ik het simpelweg niet wist en dat het laatste was waar ik aan dacht op dat moment..nu later hoor ik dat ik hier problemen mee ga krijgen en ze me invaliditeit kunnen afnemen wat een regelrechte ramp zou zijn voor me...word dit dan automatish doorgegeven dat ik buiten de eu ben geweest ?of zou ik het best alsnog melden bij mn dokter?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 07 jun 2012 15:37

Neen , hoe zouden ze het ook kunnen weten dat je naar buitenland bent geweest .
Hetgeen wel is ,is dat je enorm risico hebt genomen omdat je nooit weet dat ginder iets je kan overkomen of dat net tijdens je reis je wordt opgeroepen. Maar gezien je daar niets over schreef ,zal dat dan ook niet gebeurt zijn .
In het vervolg gewoon je ziekenkas een telefoontje geven en doorgeven welke periode en naar waar je heen reist en dan krijg je toestemming verleend op papier thuis gestuurd .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2012 18:22

Je moet toch uw 'Eurocross' document of hoe heet het gaan ophalen bij de ziekenkas ...

Reclame

warkopke
Topic Starter

#4 , 08 jun 2012 18:48

ben beetje impulsief vertrokken..zonder iets..inderdaad een risico..had het wel vermeld aan mn dokter maar die is daar niet op ingegaan..maar nu weet ik het wel voor in het vervolg..dank je voor de info

mammalief

#5 , 15 jan 2013 18:59

En weet iemand ook misschien hoeveel vakantiedagen men recht op heeft op jaarbasis indien hij of zij
een invaliditeits- of ziektegelduitkering heeft?

Mariette

#6 , 15 jan 2013 19:47

Ik heb die vraag ooit gesteld aan mijn ziekenkas maar ben niet echt meer zeker.

Voor zover ik me herinner was het drie maanden (in één periode) voor belgen, maar met uitzondering voor Marokkanen en Turken, alleen weet ik niet meer hoelang zij mochten wegblijven. Simpel te vragen aan de ziekenkas.

JPV

#7 , 16 jan 2013 07:23

Voor zover ik het me herinner heb je er totaal geen verstand van Mariette en verzin je maar iets, er bestaat natuurlijk geen uitzondering voor een of andere nationaliteit.

Iemand die buiten de EER wenst te reizen, moet daarvoor altijd toestemming vragen. Bij reizen binnen de EU/EER, moet er melding gemaakt worden en/of toestemming gevraagd worden (afhankelijk van de ziekteperiode). Ga hiervoor naar de mutualiteit voor meer info.

Mariette

#8 , 16 jan 2013 10:11

Voor zover ik het me herinner heb je er totaal geen verstand van Mariette en verzin je maar iets, er bestaat natuurlijk geen uitzondering voor een of andere nationaliteit.
Ik heb die vraag ooit gesteld aan mijn ziekenkas maar ben niet echt meer zeker.

Voor zover ik me herinner was het drie maanden (in één periode) voor belgen, maar met uitzondering voor Marokkanen en Turken, alleen weet ik niet meer hoelang zij mochten wegblijven. Simpel te vragen aan de ziekenkas.

Zoals Mariette reeds zei: ik heb die vraag lang geleden gesteld aan de CM. Heb dit nu nog eens gedaan.
Ik weet dat men toen specifiek verwees naar turk en marokkaan, nu noemt men dat "buiten europa". Toen (15 jaar geleden niet).

"Buiten Europa" is de termijn beperkt tot 45 dagen ondertussen.
"Binnen Europa" heeft men enkel meldingsplicht en is de termijn onbeperkt.

Dat was dus hetgeen is blijven hangen met "uitzondering voor Turken en marokkanen". Noem het politiek correct anders, deze "onwetende fantast" had deze informatie zo gekregen indertijd.

Blijkbaar zijn de regels aangepast maar blijft de beperking voor "buiten Europa" gelden. Doe ik het goed zo?.

JPV

#9 , 16 jan 2013 10:14

In de historiek van de wetgeving is er niets in die zin aangepast. Nooit is er een beperking qua nationaliteit geweest, wel qua land waar je naartoe wou gaan. Een Belg of een Turk die naar Turkije wou gaan, diende (tot voor zover de historiek gaat) altijd aan dezelfde regels te voldoen.

Mariette

#10 , 16 jan 2013 10:17

In de historiek van de wetgeving is er niets in die zin aangepast. Nooit is er een beperking qua nationaliteit geweest, wel qua land waar je naartoe wou gaan. Een Belg of een Turk die naar Turkije wou gaan, diende (tot voor zover de historiek gaat) altijd aan dezelfde regels te voldoen.
volledig akkoord, ik kreeg die informatie er nochtans gratis bij. Het is ondertussen vijftien jaar geleden. Ik neem aan dat ze bedoelden: als je naar Turkije of Marokko wil gaan mag je maar beperkt blijven.

een UITZONDERING dus op de algemene regel voor Europa.

ps. In Nederland mag men wel onbeperkt blijven vb. in Marokko. Maar daar gaan nu stemmen op om de uitkering aan te passen aan het welvaartsniveau van het land waar men gaan verblijven.

mammalief

#11 , 16 jan 2013 13:05

Dus het is meten met verschillende maten, en wegen met verschillende gewichten???
Ik sta hier dusdanig versteld van, en wat als je als rasechte BELG met vakantie wilt gaan naar
bijv. Turkije of Marokko?

Maar ik heb nog steeds geen helder antwoord op mijn vraag,
geld bij de ziekteuitkering ook een maximaal vakantiedagen op jaar
basis van 24 dagen? zoals bij de werkloosheidsuitkeringen?

Lori

#12 , 16 jan 2013 15:09

Ik heb die vraag ook al gesteld aan de ziekenkas ,hoeveel dagen vakantie men kan opnemen per jaar(als men op invaliditeit staat ) en ik kreeg als antwoord dat ik hetgeen ik wilde maar moest aanvragen Heel onduidelijk en heb afgelopen jaar 2 vakanties aangevraagd . In de zomer 5 weken en in december 3 weken . Beide vakantie zijn aangevraagd omdat het buiten de Europese Unie was en ook beide keren toegestaan .

Mariette

#13 , 16 jan 2013 16:02

Dus het is meten met verschillende maten, en wegen met verschillende gewichten???
Ik sta hier dusdanig versteld van, en wat als je als rasechte BELG met vakantie wilt gaan naar
bijv. Turkije of Marokko?

Maar ik heb nog steeds geen helder antwoord op mijn vraag,
geld bij de ziekteuitkering ook een maximaal vakantiedagen op jaar
basis van 24 dagen? zoals bij de werkloosheidsuitkeringen?
Ik drukte me blijkbaar niet politiek correct en duidelijk uit.

Men mag onbeperkt in Europa verblijven (na melding, én met opgave van contactadres)
Wil men buiten Europa verblijven dan wordt het verblijf beperkt tot 45 dagen.

Als men in een ziekteuitkeringsysteem zit, neemt men geen "verlof".

JPV

#14 , 17 jan 2013 07:05

't gaat niet over politiek correct, maar over feitelijk correct...

@mammalief: zowel als "rasechte" belg, als niet raszuivere belg, als turk met enkel belgische ouders, als als chinees, gelden dezelfde regels: om buiten de EU op reis te gaan moet je voorafgaandelijk toestemming vragen. Die toestemming kan onbeperkt zijn.

mammalief

#15 , 17 jan 2013 09:50

Dus het is aan degeen die zich over de desbetreffende dossiers
ontfermd, of je al wel of niet langer dan 4 weken met verlof mag of niet?
welk reglement hanteren zij dan in dit geval? of is het maar net
of ze goed gehumeurd zijn?

Terug naar “Andere”