Aankoop bod via e-mail

gertwillems
Topic Starter

Aankoop bod via e-mail

#1 , 01 okt 2007 15:15

We hebben vorige week dinsdag eerst telefonisch een bod uitgebracht voor de aankoop van een woning. We hebben ook een afspraak gemaakt met het immokantoor voor de ondertekening van de compromis. Het immokantoor heeft ons per e-mail gevraagd of we de woning weldegelijk gingen kopen voor dat bedrag. We hebben dat bevestigd per e-mail.

Nu zouden we echter willen afzien van ons bod. De makelaar stelt echter dat ze uitrdukkelijk per e-mail gevraagd hebben om het bod te bevestigen en dat wij erop geantwoord hebben dat we het huis weldegelijk willen kopen voor die prijs.

Zijn we nu verplicht het huis te kopen of om een schadevergoeding te betalen? En hoe hoog zou die vergoeding dan zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 01 okt 2007 17:10

U is m.i. (ik ben geen jurist) inderdaad wel degelijk verplicht dat huis te kopen. Een e-mail is een rechtsgeldig instrument. Indien u toch nog effectief wil afzien van aankoop, is het zaak zo snel mogelijk dit in de minne te proberen te regelen. Hoeveel schadevergoeding gangbaar is in dit geval, weet ik niet met zekerheid. Maar als ik me baseer op de standaard voorziene schadevergoeding zoals in een compromis, is dit 10 procent van de verkoopprijs.

patrick007

#3 , 13 okt 2007 14:00

ik denk dat e-mail niet juridische telt als deze van een particulier gezonden word, normaal word uitsluitend door immo kantoren biedingen per fax aanvaard,
dus ik denk dat je sterk sta tov
mvg :roll:

Reclame

koen999

#4 , 13 okt 2007 15:03

Eens er een akkoord is over de zaak en de prijs bent u gebonden.
De zaak wordt in geval van de aankoop van een huis echter ruim gezien u moet het ook eens zijn over de voorwaarden (verkrijgen krediet, datum genot van de woning etc)

ik raad u ten zeerste aan een advokaat te nemen en die hette laten afhandelen
en zelf geen enkel contact te hebben met de verkopers
dit kan u veel geld kosten anders

patrick007

#5 , 13 okt 2007 16:32

uiteraard moet je zeker een goed raadsman contacteren,
deze materie is te belangrijk het gaat immers om toch een aanzienlijk bedrag
er val zeker iet met te doen
gr

dieke

#6 , 13 okt 2007 21:35

Het toeval wil dat ik mezelf momenteel net aan de andere kant van het verhaal bevind. Wat ik ondertussen heb vernomen is dat een e-mail in dit geval inderdaad niet zo waterdicht is als ik dacht. Het kan op een welles-nietesspelletje uitlopen.Hopelijk heeft TS ondertussen al iets kunnen 'regelen'? Het zou leuk zijn als we daarvan de uitkomst mogen lezen.

dieke

#7 , 25 nov 2007 17:37

De volledigheid gebiedt mij om hier nog even toe te voegen dat wij ondertussen wel op basis van een bod per e-mail kunnen overgaan tot ondertekening compromis. Zoals ik schreef is het niet waterdicht, maar het legt blijkbaar toch meer gewicht in de schaal dan ik had gehoopt.

Terug naar “Kopen”