Bi-locatie te vermijden bij voormalig intrafamiliaal geweld

roderidder
Contacteer: Website

#16 , 12 okt 2007 15:22

Bemiddeling werkt

In de jaren tachtig begon Robert Emery, professor Psychologie aan de Universiteit van Virginia, een onderzoek naar het effect van bemiddeling. In zijn eerste onderzoek werden gezinnen die bij de rechter kwamen om het ouderlijk gezag bij scheiding te regelen, verdeeld in twee groepen: ouders die bemiddeling aangeboden kregen en ouders die direct verder gingen met de procesvoering. Aangezien bemiddeling toen nog niet gangbaar was, werd dit speciaal voor dit onderzoek opgezet.

De gezinnen werden geïnterviewd na een maand en na anderhalf jaar. Na twaalf jaar deed Emery opnieuw onderzoek onder deze gezinnen. Uit dit en uit ander onderzoek naar de effecten van bemiddeling, blijkt dat:

• het aantal conflicten tussen de ouders door bemiddeling afneemt,
• vooral vaders meer tevreden zijn met de resultaten van bemiddeling,
• alimentatie vaker betaald wordt en
• onder paren die gebruik maken van bemiddeling minder hernieuwd procederen voorkomt.

Voor de kinderen valt het tegen

Bemiddeling levert dus voor de ouders gunstige resultaten op. Maar bij de kinderen zijn die effecten minder aanwezig. Uit Emery’s onderzoek blijkt bij scheidingen waar minder conflicten waren tussen ouders de kinderen minder problemen hebben. Dit is ongeacht of ouders via bemiddeling of procederen de scheiding regelden. Na een periode van twee jaar wordt geen verschil meer gevonden tussen bemiddeling of procederen, behalve dat ouders na bemiddeling meer gezamenlijk betrokken zijn bij de opvoeding en verzorging van hun kinderen. Dit effect wordt ook na twaalf jaar nog teruggevonden. Het belangrijkste langetermijn effect van bemiddeling is dus dat de ‘uitwonende’ ouder meer betrokken blijft bij de kinderen, waardoor minder kans is dat het kind het contact met die ouder verliest.

bronnen:
Dronkers, J. (1999). The effects of parental conflicts and divorce on the well-being of pupils in Dutch secondary education. European Sociological Review, 15, 195-212.

Emery, R.E., Laumann-Billings, L., Waldron, M.C., Sbarra, D.A., Dillon, P. (2001). Child custody mediation and litigation: custody, contact, and coparenting 12 years after initial dispute resolution. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 323-332.

RR

--> vergeet niet: HET BELANG VAN HET KIND IS VREDE TUSSEN DE OUDERS!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
charline
Topic Starter

#17 , 12 okt 2007 20:43

En als er verbaal geweld is, hoe noem je dat dan ?
En als het continu is van " ge gaat uw 3 kinderen kwijt geraken, en ge gaat nog zo blèten (wenen)" ge zijt zo ongelukkig !

En toch ben ik ervan overtuigd, dat dat zo'n danige gewoonte kan zijn, als een obsessie, als een ingenomen houding. Om iets te zoeken om over te kunnen ruzie maken, en daar dan mij de schuld van geven. Het lijkt tegenstrijdig. Maar dit is wel mijn ervaring geweest, hoor ! Gewoon niet te doen. Ofwel deed ik iets verkeerd, zei ik iets verkeerd, of zei ik niets als ik iets moest zeggen. Het was gewoon krankzinnig. Ge kunt gewoon nooit van pas doen. Het lijkt mij psychopatisch. Ge komt er angstig en gespannen van of je krijgt er een schuldgevoel over. jA? want er is weer boel. Wat heb ik nu weer misgedaan ? Ik durf gewoon niet meer te antwoorden. Ieder woord wordt zodanig geannalyseerd. Ik ben psychisch enorm bang van hem. Ik weet dat hij mij nooit met rust zal laten, als persoon. Ik bedoel niet fysiek, maar wel psychisch, want t'is allemaal mijn schuld !

frekendm3

#18 , 12 okt 2007 21:12

Oplossing eenvoudig: verzoekschrift indienen dat de 1 van de kinderen bij jou komt wonen eventueel met de verklaring van het kind als het oud genoeg is om gehoord te worden en dit bij de Jeugdrechtbank.
Verzoek tot wijziging bilocatie indienen. Indien er Pv's zijn, bij de zaak voegen. Meestal is de zaak binnen de twee maanden beklonken. Wel onderhoudsgeld vragen aan ex voor dat kind.
Ken iemand die dat ook gedaan heeft en binnen de twee maanden was het opgelost. Hij moet dan met terugwerkende kracht beginnen betalen van de datum van indiening van de zaak.
Je kan in eigen persoon verschijnen bij de Jeugdrechtbank.

Reclame

roderidder

#19 , 12 okt 2007 22:36

Nee nee, de oplossing is helemaal niet eenvoudig verre van. Men moet een emotioneel proces volledig doorlopen en dat alles vraagt de nodige tijd.

Het is niet dat er een gerechtelijke uitspraak is, dat er rust in de zaak komt, integendeel.

Slechts een klein gedeelte van de magistraten heeft zicht in het psychologisch proces van (echt)scheiding. Verder hebben ze daar gewoon geen tijd voor vanwege de hoeveelheid zaken op de rol.

Als de scheiding op een foutieve manier gebeurd blijven de ouders hun leven lang (ze geraken er niet meer vanaf met vernietigende gevolgen voor het welzijn van de kinderen / zeg maar kindermishandeling)

Em. Dr. Prof. Peter Hoefnagels, auteur van "Gelukkig getrowd, gelukkig gescheiden" welke beweerd in dat boek dat hij meer dan 1000 bemiddelingen gedaan heeft waarbij er 5 niet afgesloten zijn met een convenant tussen partijen. Hoefnagels is in Brussel in het federale parlement op 13 februari 2007 komen spreken.

Peter Hoefnagels liet in Brussel aan duidelijkheid niets te wensen over:
(zal het eens opzoeken en er een audio of video fragment van maken)
Kern is als je niet goed uit elkaar gaat blijf je je hele leven lang aan elkaar verstrengeld. Dit soort basis zou elke advocaat die in dit domein actief is moeten weten!

Een sterke verbetering zou kunnen zijn: Wil je pleiten in een scheiding waar kinderen in betrokken zijn moet je als advocaat een bewijs van erkend bemiddelaar kunnen voorleggen.

En dan nog...

Terugkomend op "verbaal geweld"... dit is geweld basta !
Wat kan je aan dat geweld doen? Ook hier weer moeten ouders verplicht worden om onder begeleiding te scheiden, noem het maar gebroken gezinstherapie. Alleen kan je dat niet doen, je hebt elkaar daar voor nodig wil je dit op een goede manier doen.

RR

roderidder

#20 , 13 okt 2007 03:43

http://www.f4j.be/video/070213_Hoefnage ... elding.wmv duur: 1min18

Hier blikt prof. Hoefnagels terug naar zaken waar het fout is gegaan...

Een van de belangrijkste oorzaken blijkt het ontbreken van de scheidingsmelding/adieuxgesprek te zijn.
Dit kan een advocaat niet doen, dat moet je als ouder zelf doen, face to face.
Ik ben psychisch enorm bang van hem. Ik weet dat hij mij nooit met rust zal laten, als persoon
Wat mij betreft dient dit via de hulpverlening opgelost te worden.
Bemiddelaar zal je hier vermoedelijk hier wel wegwijs maken hoe.

RR

bemiddelaar

#21 , 13 okt 2007 13:15

Je kan terecht bij de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (www.caw.be) om na te gaan hoe er met uw situatie kan omgegaan worden OF bij zelfstandige psychotherapeuten die bij voorkeur ook geschoold zijn als bemiddelaar in familiezaken.

Deze personen zijn vertrouwd in het begeleiden van ouders die problemen ervaren in hun contacten met de andere ouder n.a.v. echtscheiding en kunnen samen met u nagaan hoe u met de situatie kan omgaan en hoe problemen kunnen aangepakt worden.

roderidder

#22 , 14 okt 2007 02:15

Een mooie quote uit De Morgen van vandaag:

prof. Tony Van Loon:
Nu weten we dat vooral de strijd tussen de ouders een negatieve impact heeft. Als ouders er niet slagen overeen te komen, leren kinderen dat ze ruzie moeten maken om te kunnen innen. Als een breuk op een minzame manier wordt aangepakt, leren kinderen net het belang van praten en overleg
RR

elsje

#23 , 14 okt 2007 13:24

De vraag of een echtscheiding negatieve gevolgen heeft voor kinderen , hangt af van de : de wijze, waarop ouders met elkaar omgaan en praten : . Kinderen die in een traditioneel gezin opgroeien waar er dagelijks geweld is , lijden meer dan kinderen die in een èènouder gezin opgroeien. Ergens is er moed voor nodig om dan de stap te zetten . Want dagelijks in een gezin leven waar geweld een deel vh leven is geworden is niet menselijk en bevordelijk voor een goeie en evenwichtige ontplooiing van kinderen .....Vijandigheid - fysiek geweld , hebben later gevolgen in de relatie van kinderen in hun latere leven . NIEMAND hoeft dat te tolereren !! Laat ons dat duidelijk stellen . En er zijn veeeeeeeeeeel gelukkige kinderen in eenouder gezinnen voor alle duidelijkheid. Be happy :)

elsje

#24 , 14 okt 2007 13:26

En ja RR vrede tussen beide ouders is van erg groooooooot belang voor de kinderen (jongere ) :idea:

roderidder

#25 , 14 okt 2007 15:00

Kinderen die in een traditioneel gezin opgroeien waar er dagelijks geweld is , lijden meer dan kinderen die in een èènouder gezin opgroeien.
Is dit zo ?

Natuurlijk moeten we dan eerst geweld definieren.
Hoe langer men terug gaat in de moderne geschiedenis (hiermee bedoelt 20, 40, 60, 80, 100 jaar) hoe minder er werd gescheiden.
Nu is er uiteraard zoveel veranderd daar niet van.

Dat kinderen opgroeien waar dagelijks geweld is, hiermee bedoeldend dagelijks slaande ruzie met kwetsuren als gevolg, dagelijks (kapot) gooien van voorwerpen ... Ja daar moet onze overheid ingrijpen, zowel in "intacte gezinnen" als in "gebroken gezinnen".

Toch is het duidelijk dat in intacte gezinnen het ingrijpen, hiermee bedoelend het weghalen van de kinderen van onze overheid miniem is ten opzichte van de gebroken gezinnen.

Er bestaan studies genoeg dat mannen en vrouwen even geweldadig zijn, al geef ik toe dat ik van die studie's nog niets gelezen heb. Nu zie ik dadelijk voor mij dat mannen en vrouwen anders zijn wat maakt dat het soort geweld dat gepleegd wordt mogelijks ook anders zal zijn.
http://www.f4j.be/doc/doc07/070209_175_ ... _zijn.html

Laat ons mij zo stellen:

Dat kinderen opgroeien als ouders in een blijvend conflict verwikkeld zijn is niet goed, slecht zelfs. Maar in dergelijke conflict situaties waarbij de ouders gaan scheiden omwille van dat conflict en de ene ouder omgang/zorg gaan ontnemen draagt niet bij tot het oplossen van dat conflict integendeel. De eerste situatie is slecht, maar wat volgt is vaak nog slechter.

Vertalend naar de bilocatie/weekendregelingen/niet scheiden.
* De bilocatieregeling brengt sneller rust tussen de ouders.
* Scheiden met doel dat het rust in de situatie zal brengen (voor het kind) heeft vaak tot gevolg dat het ouderconflict nog groter wordt, met andere woorden ouders scheiden te snel om verkeerde redenen. Ouders moeten hun conflicten leren beheersen, niet meer en niet minder! en als kinderen tijdelijk uit dat gezin moeten genomen worden tot ze hun conflicten wat beter beheersen lijkt me beter dan scheiden nog promoten.
En er zijn veeeeeeeeeeel gelukkige kinderen in eenouder gezinnen

Waar haalt U die wetenschap?
Valt dit te rijmen met onderstaant rapport van CIVITAS?
Experimenten in samenleven: Het vaderloze gezin
http://www.f4j.be/doc/pdf/020901_Experi ... _gezin.pdf

RR

roderidder

#26 , 14 okt 2007 15:57

enkele feiten/cijfers
Geregistreerde criminaliteit:

moord en doodslag
2000: 671
2001: 747
2002: 809
2003: 871
2004: 963
2005: 910

Evolutie 2000-2005: +35,62% bron: http://statbel.fgov.be/figures/d352_nl.asp

Willen we eens nagaan hoeveel "normale gezinnen" hier tussen zitten?
Let maar eens op als VTM in de komende dagen zijn nieuws opent met een verslag omtrent een nieuw gezinsdrama. We wisten van de scheiding, maar dat hadden we niet zien aankomen...

zie ookhet opiniestuk: Met de bus naar het kerkhof
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 3395#23395

http://www.f4j.be/doc/doc07/070427_Met_ ... rkhof.html

Dit hoort hier ook in thuis

Slechts 15% van gescheiden Vlamingen gelukkig met breuk
http://www.baso.be/nieuws_actualiteit/a ... n_gelukkig

20% minder inbreuken op bezoekrecht kinderen
Daling tot 1.300 pv’s in 2006 in Limburg
HASSELT - Het aantal inbreuken op het omgangsrecht is in een jaar tijd fors gedaald. Hierbij weigert één ouder het kind aan de ex-partner af te staan, ondanks het vonnis van de rechter. Vorig jaar liepen bij de Limburgse parketten 1.303 pv’s binnen, twintig procent minder dan in 2005. “Dit is mooi nieuws,” zegt sp.a-kamerlid Guy Swennen, expert in familiale wetgeving. “Hopelijk zet de trend zich de volgende jaren voort.”
Gescheiden ouders kiezen het vaakst voor een wekelijks of 14-daags omgangsrecht. Vorig jaar noteerden de Limburgse parketten 1.303 inbreuken, een jaar eerder 1.633. Het is de eerste keer in vijf jaar tijd dat het aantal inbreuken daalt. Volgens experten zijn er tal van verklaringen. In de eerste plaats wint de bilocatiemaatregel aan terrein. Als gescheiden ouders het niet eens raken over de verblijfsregeling van hun kind(eren), moet een rechter voortaan voorrang geven aan het verblijfsco-ouderschap. “Ook de toegenomen aandacht van de media voor familiedrama’s en intrafamiliaal geweld spelen een belangrijke rol,” zegt Dominiek Renotte, substituut van de procureur des Konings in Tongeren. Sp.a-kamerlid Guy Swennen spreekt van een cultuurschok in de rechtszaal. “Zowel bij de rechters als de advocaten en ouders is er een mentaliteitswijziging. De sfeer van straffeloosheid brokkelt stilaan af.”

Bron Het Belang van Limburg Wim BRILLOUET 16-05-2007
noot: Allicht werd bedoeld "20% minder inbreuken op achter- of verborgen houden van kinderen"

RR

elsje

#27 , 17 okt 2007 19:13

Beste RR,
Je posts komen o zo chaotisch over. Te pas en te onpas komt ge af met artikels die ge ophoest , maar die niet van toepassing zijn op de vraagstelling! Ik denk dat je professionele hulp nodig hebt...
Belangrijk is om de ouderrol los te koppelen van de partnerrol .En daarom onze stelling van , kinderen kunnen even gelukkig zijn in een èènoudergezin , dan in een traditioneel gezin waar geweld ( onder gelijk welke vorm ) dagelijkse kost is !!
Er zijn heel wat paren , die goed weten samen te werken en die respect opbrengen voor de wensen van hun kinderen , voor hun rechten en vrijheden . Toch zijn er jammer genoeg heel wat vaders- moeders die hier bewust tegen ingaan .Erger nog , sommigen zetten een campagne op om de vader-moeder te kwetsen, door systematisch de relatie van hun eigen kind met de niet-verzorgende ouder te vernietigen ... Kinderen zijn nl gemakkelijk te beinvloeden door diegene die hen het meest controleert.Geen enkel kind verdient het om onttrokken te worden aan een van beide ouders. Je hebt 1 vader en 1 moeder ! Maar die zijn allebei even waardevol èn belangrijk in het leven van opgroeiende en volwassen kinderen . MVG

roderidder

#28 , 17 okt 2007 20:01

@Elsje
Kinderen die in een traditioneel gezin opgroeien waar er dagelijks geweld is , lijden meer dan kinderen die in een èènouder gezin opgroeien.

Is dit zo ?
...

Om ruimte voor interpretatie te verkleinen, te minimaliseren.

1) wat is geweld?
(vb. wat U hierboven beschrijft is voor een kind vernietigend voor zijn welzijn, dat is dus een ernstige vorm van kindermishandeling). geweld is dus veel meer dan die slagen, die dreigementen etc etc

2) Wat is voor U een éénoudergezin?
Terwijl je dient te weten dat voor een goede evenwichtige ontwikkeling van het kind het nodig is dat het frequent en regelmatig contact heeft met zijn beide ouders, dus beide gezinnen!

3) Wat is een niet verzorgende ouder?

Kortom: Het civitas rapport is duidelijk. Kinderen die opgroeide in éénoudergezinnen hebben een heel reeele kans op scheefgroei.
Vrij vertaald: De kans is reeel dat je je kind geweld aan doet als je het laat opgroeien in een éénoudergezin!

Een kind zou dus in twee gezinnen dienen groot gebracht te worden, net zoals het kinderrechtenverdrag dit voorschrijft, ook al leven de ouders gescheiden.

Kortom: Indien U rapporten, gegevens, feiten, cijfermateriaal hebt dat het onderzoeksmateriaal van civitas tegenspreekt dan hoor ik dat graag van U.

RR

Wat ik Charline hier zou aanraden is dat ze naar iemand stapt die het gebroken gezin kan begeleiden doorheen de verschillende fase van de scheiding. Waar ook ruimte is voor de splitsing van de ouder en de partnerrol mocht dit nog niet gebeurd zijn.

elsje

#29 , 19 okt 2007 10:07

@Elsje

Is dit zo ?
...

Om ruimte voor interpretatie te verkleinen, te minimaliseren.

1) wat is geweld?
(vb. wat U hierboven beschrijft is voor een kind vernietigend voor zijn welzijn, dat is dus een ernstige vorm van kindermishandeling). geweld is dus veel meer dan die slagen, die dreigementen etc etc

2) Wat is voor U een éénoudergezin?
Terwijl je dient te weten dat voor een goede evenwichtige ontwikkeling van het kind het nodig is dat het frequent en regelmatig contact heeft met zijn beide ouders, dus beide gezinnen!

3) Wat is een niet verzorgende ouder?

Kortom: Het civitas rapport is duidelijk. Kinderen die opgroeide in éénoudergezinnen hebben een heel reeele kans op scheefgroei.
Vrij vertaald: De kans is reeel dat je je kind geweld aan doet als je het laat opgroeien in een éénoudergezin!

Een kind zou dus in twee gezinnen dienen groot gebracht te worden, net zoals het kinderrechtenverdrag dit voorschrijft, ook al leven de ouders gescheiden.

Kortom: Indien U rapporten, gegevens, feiten, cijfermateriaal hebt dat het onderzoeksmateriaal van civitas tegenspreekt dan hoor ik dat graag van U.

RR

Wat ik Charline hier zou aanraden is dat ze naar iemand stapt die het gebroken gezin kan begeleiden doorheen de verschillende fase van de scheiding. Waar ook ruimte is voor de splitsing van de ouder en de partnerrol mocht dit nog niet gebeurd zijn.
1- Wat is geweld ? Alle vormen van psychisch en fysiek geweld binnen een gezin , samenlevingsgroep...
2-Wat is een èènoudergezin? Ik bedoel daarmee niet dat een kind zijn vader of moeder moet missen , maar kan opgroeien in twee gezinnen ...
3- Een niet -verzorgende ouder is de ouder die het kind door regeling op dit moment niet bij zich heeft...
Dit is inderdaad zo !!! En ik haal mijn berichtgeving NIET uit rapporten die jij zomaar klakkeloos overneemt , maar uit de dagdagelijkse realiteit!
Wij pleiten er ZEKER voor dat een kind beide ouders blijft zien èn kan opgroeien in twee gezinnen . Dat is gewoon een RECHT naar het kind en de ouders toe.
Dat is toch wat we proberen naar voor te brengen RR...
Tja , ik kan hier ook beginnen met rapporten , gegevens en cijfermateriaal. Dat hoef ik maar op te zoeken ...
Maar wij gaan uit van dagdagelijkse realiteit ...
En JA een kind moet opgroeien in twee gezinnen om het contact met èèn van de ouders niet te missen .
Zo , ik hoop dat je het nu begrepen hebt. En stop met rapporten en cijfermateriaal over te nemen ..... Daar heeft niemand wat aan .
Ouder-rol loskoppelen van partner-rol.........Je bent moeder-vader voor je ganse leven . Dat is een band voor het leven , de sterkste die er zou moeten zijn.
Een partner voor het leven ..... kijk daar maar eens naar de cijfers RR...
Groetjes

krissie

#30 , 19 okt 2007 11:04

Els, ik denk dat je gelijk hebt . Jij probeert het eenvoudig te schetsen , in tegenstelling van iemand zoals rr die steeds met rapporten ed zwaait. Hij is een gefrustreerde mens (vader) denk ik, die het wel goed voorheeft als vader.. daarom ook dat hij zo fel uit de hoek komt.
Ik sta wel achter een quote die hij siteerde uit De morgen : De strijd tss ouders heeft een negatieve impact. Als ouders er niet in slagen overeen te komen leren kinderen dat ze ruzie moeten maken om te kunnen innen . Als een breuk op een minzame manier wordt aangepakt leren kinderen net het belang van praten en overleg : en komen er sterker uit.
Maar helaas voor een gesprek en oplossing moet men met twee zijn he. groetjes krissi
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

Terug naar “Echtscheiding”