Heeft een depanneur altijd retentierecht ?

bosprocureur
Topic Starter

Heeft een depanneur altijd retentierecht ?

#1 , 19 dec 2012 19:46

Heeft iemand hierop een pasklaar antwoord?

Stel je krijgt een ongeval op de snelweg.

De politie zorgt voor een snelle takeling van je beschadigd voertuig, dat weggebracht wordt naar een depot van de takeldienst.

Wie betaalt de takeling en de zo kort mogelijke stalling? Moet de chauffeur dit voorschieten? Heeft de takeldienst een retentierecht? Indien ja, waarop is dit gebaseerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 19 dec 2012 19:59

Mijn ervaring leerde me dat de takeldienst geen retentierecht heeft.
Even de takeldienst in contact brengen met de politie (ik mijn geval terplaatse met gsm naar de politie gebeld)
en plots was alles in orde...
Handige documenten voor Personenrecht

bosprocureur
Topic Starter

#3 , 19 dec 2012 20:46

Is dat ook zo voor die F.A.S.T. depanneurs? Ik meen me te herinneren dat er sprake van geweest is hiervoor een speciaal regime te hanteren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 dec 2012 22:20

Of u al of niet opdracht gaf doet er niet toe.
Als de politie takelbedrijf laat komen doen ze dat in veel gevallen optredend in uw naam als een goed huisvader.
Dan zal U het ook zijn die de factuur zal mogen betalen .... maar retentierecht hebben ze niet.

bosprocureur
Topic Starter

#5 , 09 jan 2013 08:25

Bedankt voor de snelle antwoorden. Blijkt dus dat de takeldienst inderdaad geen retentierecht heeft.

Bij weghalen is dan toch maar een pittig bedrag van 250 € betaald (geen zin in discussies in de kerstperiode), ten laste van de verzekering.
Bij het goede-huisvader-verhaal van de politie heb ik toch een paar bedenkingen : voor de takeling naar de carrosserie, een afstand die niet iets langer is dan de eerste takeling, hoorde een rekening van ongeveer 50 Euro , terwijl dit tweede takelbedrijf werktmet minstens gelijkwaardig materiaal en personeel als het eerste. Dringende takeling op de autoweg mag dan al iets duurder zijn, het vijfvoud vragen is m.i. er toch een beetje over.

lucgescheiden

#6 , 09 jan 2013 19:11

Tja, daar zal wel een exclusief contract mee gemoeid zijn zeker?
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2013 22:24

ALS het een takeling was via de wegpolitie DAN zijn er goedgekeurde tarieven voor.
ALS het een FAST was ( als die ondertussen terug een contract hebben) zijn die tarieven ook gekend
Evenzo als u wordt getakeld via een 'verzekeringssysteem'
Tarief WE en nacht kan al aardig oplopen.

Terug naar “Andere”