Ik verhuur sinds 2 jaar een appartement. Mijn huurders hebben 2 maand huurachterstand opgelopen in die 2 jaar. De tweede maand sinds december. Ik heb hun hier telefonisch van op de hoogte gebracht, zij spreken dit niet tegen echter dagen ze mij nu voor de vrederechter voor een aantal zaken:
1)video phone werkt niet naar behoren, mn de knop om de ingangdeur automatisch te openen vanuit de video phone werkt niet, de rest (bel, beeld, spreken door de phone werkt wel).
Genomen acties door mij: stroom laten doormeten (dit was goed). Nieuwe video phone van hetzelfde type getest (werkte ook niet). Nieuwe video phone van een ander type getest (werkte ook niet). Via de gebouwenbeheerder een grootschalig onderzoek laten doen om te kijken waar de storing vandaan komt. Resultaat: kabelbreuk op de eerste verdieping. Het probleem ligt dus buiten mijn eigendom. Dit is op te lossen door een lijntje te leggen in de privéwoning van eigenaar eerste verdieping. Deze persoon weigert echter mee te werken aan een oplossing. Op aanraden gebouwenbeheerder dit laten inbrengen op jaarvergadering. Daar werd besloten dat de weigerachtige eigenaar een oplossing moet zoeken met de firma die dit heeft onderzocht. Hij weigert nog steeds mee te werken. Ik heb mijn huurprijs 20€ laten zakken hiervoor (dit terwijl ik er eigenlijk niets aan kan doen)
2) Wc kraan die lekt
Ben er geweest, kraantje iets harder dicht draaien en er is niets aan de hand
3)Gasfornuis ,die slecht onderhouden is en niet goed opwarmd.
Keuken is nu 5 jaar oud en getest door huurder bij hun intrek (2 jaar geleden), alles deed het prima. Gevraagd aan huurder om het mij te tonen: Inductieplaten worden gewoon netjes rood en warmen dus op.
4)... 5)... 6)...nog zo'n aantal kleinigheden die voor mij eerder tot bij het onderhouden horen van de huurder ipv de verhuurder
Dien ik ze nu zelf te dagvaarden bij het vredegerecht voor de huurachterstand (en zo ja, hoe doe ik dat?) of kan dat besproken worden tijdens de oproep die ik van hun heb gekregen?