Wijziging bestuur van vzw

racclro
Topic Starter

Wijziging bestuur van vzw

#1 , 07 jan 2013 12:36

Enkele vraagjes ivm een bestuurswijziging van een vzw.

2 bestuursleden hebben aangegeven dat ze geen bestuurslid meer willen zijn omwille van persoonlijke redenen. Ze hebben dit gewoon verteld zonder (aangetekend) schrijven of zo.
Is dit zo aanvaardbaar of moet dit via een officieel schrijven gebeuren? Of moeten ze dit melden op een bestuursvergadering?

Gezien er 2 bestuursleden ontslag nemen moeten er dus 2 nieuwe bijkomen. Daarvoor zijn er ondertussen al wel kandidaten.
Dit zal uiteraad ook moeten gepubiliceerd worden in het staatsblad. De laatste wijziging dateerd al van een heel aantal jaren terug en dit werd toen ook geplubliceerd. Ik veronderstel dus dat dit nog altijd moet gebeuren.
Kan iemand mij een link geven naar de nodige documenten hiervoor zodat dit op de goede manier kan gebeuren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 07 jan 2013 13:08

Tenzij de statuten van een VZW iets anders bepalen kan een bestuurder steeds ontslag nemen. Hiervoor bestaan geen vormvereisten.
Je kijkt dus best even of er in de statuten geen regeling staat.

Merk op dat het feit dat dit ontslag moet worden bekendgemaakt (alsook de benoeming).

De formulierne vindt je terug op: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/index_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

racclro
Topic Starter

#3 , 07 jan 2013 16:58

Tenzij de statuten van een VZW iets anders bepalen kan een bestuurder steeds ontslag nemen. Hiervoor bestaan geen vormvereisten.
Je kijkt dus best even of er in de statuten geen regeling staat.

Merk op dat het feit dat dit ontslag moet worden bekendgemaakt (alsook de benoeming).

De formulierne vindt je terug op: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/index_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
In de statuten staat niks specifieks vermeld over het ontslag nemen van een bestuurslid. Er staat enkel dat het bestuur leden en bestuursleden kan ontslaan als daar een bepaalde reden voor is. Ik veronderstel dus dat een bestuurslid gewoon ontslag kan nemen.
Een bestuurslid kan dus gewoon melden "ik neem ontslag" en dat is het?

Als ik de gegeven link goed begrijp dat moeten we enkel formulier 1 invullen (en opsturen/mailen/...). (= bekendmaking Belgisch staatsblad). Luik A zijn de gewone (algemene) gegevens en luik B zijn dan de wijzigingen aan het bestuur.

Reclame

mblb1

#4 , 07 jan 2013 18:04

Je moet eerst een algemene vergadering houden waar je de beslissingen neemt (akte nemen van ontslag, benoeming nieuwe bestuurders).

U dient luik A en B in te vullen (in luik B moet een uittreksel komen van de beslissing van de algemene vergadering). Zorg ervoor dat de juiste personen die de VZW mogen vertegenwoordigen op die pagina staan (onderaan). Zij moeten evenwel aan de achterkant tekenen.

Met deze papieren dient u naar de griffie te gaan. Wel best eens op voorhand checken wanneer zij open zijn. Daar dient u dit af te geven en te betalen.

racclro
Topic Starter

#5 , 18 jan 2013 12:22

Als ik het allemaal goed lees, dan moeten zowel formulier I als II ingevuld worden.

Voor formulier I moet luik A en B ingevuld worden.
Luik C moet dus niet ingevuld worden bij een wijziging van het bestuur? Luik C is dus enkel bij eerste inschrijving van een nieuwe VZW?
Op luik B dienen de juiste vertegenwoordigers te staan. Zij moeten aan de achterkant tekenen.
Dus enkel deze vertegenwoordigers moeten hiervoor tekenen en niet het voltallige bestuur?

Voor formulier II moeten luik A en C ingevuld worden.

mblb1

#6 , 19 jan 2013 07:44

Form I: Enkel luik A & B.
Form II: is wijziging KBO, dus dacht ik idd A en C (best even naar griffie bellen om zeker te zijn - is alweer tijdje geleden)

De formulieren kunnen worden getekend door degene die de vzw mogen vertegenwoordigen. Hoe dat juist is, wordt in de statuten geregeld.

pluwina

#7 , 19 jan 2013 10:13

er moet ook een summier verslag van de algemene vergadering bij waarin staat te lezen wie ontheven wordt uit zijn functie en wie de nieuwe bestuurders zijn.
Ofwel betaal je dit via overschrijving ofwel met een ingesloten bankcheque

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”