OPZEGGING HUURCONTRACT KORTE DUUR

Biebel
Topic Starter

OPZEGGING HUURCONTRACT KORTE DUUR

#1 , 11 okt 2007 11:20

Mijn huurder heeft het huurcontract (van minder dan 3 jaar) opgezegd met een opzeggingstermijn van één maand.
Normaal moet dit 3 maanden zijn staat in de wet en zou ik als verhuurder recht hebben op 2 maanden vergoeding.

Nu staat er in ons huurcontract echter dat de huurder de huur kan opzeggen met een opzeggingstermijn van tenminste één maand (zoals ze heeft gedaan). Bij niet-naleving van de opzeggingsmodaliteiten moet ze 3, 2 of 1 maand huur betalen naargelang de foute opzegging in het 1e, 2e of 3e jaar van het contract gebeurt.
De opzegging is nu in het 2e jaar gebeurd.

De vraag:heb ik recht op 2 maanden huur als vergoeding omdat ze de wettelijke termijn van 3 maanden niet naleeft,of geldt de afwijking die in ons contract staat en mocht ze handelen met een opzegging van één maand???

Ik vrees dat het contract geldt...wie kan helpen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2007 15:06

Het onderwerp is hier al meermaals behandeld.

Voor huurovereenkomsten van bepaalde duur (max. drie jaar) voorziet de wet NIETS.

In principe kan een dergelijke huurovereenkomst niet vervroegd worden opgezegd.

Er bestaat betwisting of bepalingen in de huurovereenkomst die de huurder/verhuurder toelaten de huurovereenkomst vervroegd op te zeggen geldig zijn. De meerderheid is van oordeel dat een dergelijke clausule in het voordeel van de verhuurder niet geldig is, maar dat een dergelijke clausule in het voordeel van de huurder wel geldig is.

Volgens die meerderheidsopvatting geldt dus wat in het contract staat.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Huren”