INFRAX

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

INFRAX

#1 , 03 jan 2013 21:26

Ik heb een huurder van wie ik weet dat hij er financieel slecht voorstaat.

Bij begin huur (oktober 2012) zijn er documenten ondertekend voor overname van electricitiet.
Als eigenaar had ik leegstandtarief aangevraagd bij Luminus, en bij aanvang van het contract heb ik het verhuisdocument doorgestuurd naar Luminus, maar omdat de nieuwe huurder mij nog niet kon zeggen wij zijn nieuwe stroomleverancier ging zijn, is daar naar Luminus toe (door mij) geen nieuwe leverancier doorgegeven.

Intussen heb ik van Luminus voor de tijd van leegstand een slotfactuur ontvangen, dus dat zal wel in orde zijn.
Maar ik heb ook van Infrax een schrijven ontvangen dat ze geen gegevens hebben van de nieuwe bewoner op dat adres.

Op 20/12/12 heb ik een slotfactuur ontvangen, voor stroomververbruik t.e.m. 14/10/12.
De brief van Infrax dateert van 21/12/12.

Door die brief van Infrax vermoed ik dat mijn huurder nog altijd geen contract heeft bij een andere stroomleverancier.
Het stroomverbruik vanaf 15/10/12 zal toch door iemand moeten betaald worden.
Weet iemand hoe dit gaat aflopen ?
Kunnen ze de stroom afsluiten ?
Wie zal deze kosten moeten dragen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 jan 2013 21:31

U bezorgt Infrax per mail de contact gegevens van uw huurder samen met een scan van de eerste twee pagina's van het huurcontract en verzoekt hen om deze materie te behandelen met de bewoner van het pand.

Aangezien u deze brief heeft gekregen en niet de bewoner lijkt het me tevens aangeraden om eens bij de dienst bevolking (met het contract in de hand of handtas...) te informeren of X zich reeds op dat adres heeft ingeschreven.

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

#3 , 03 jan 2013 21:43

Bedankt voor je snelle reactie.

IK heb reeds de gegevens van mijn nieuwe huurder aan Infrax gemaild.
De rest zal ik nog in orde brengen.

Ik vrees ook dat hij geen brandverzekering en familiaal verzekering heeft, kan ik hem verplichten mij hiervan bewijs te leveren binnen ... termijn ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 03 jan 2013 21:57

Wat betreft de brandverzekering wel indien u het hebben van een dergelijke verzekering als voorwaarde in het contract heeft opgenomen.

Familiale is een ander verhaal aangezien het al of niet aangesloten hierop zijn geen invloed zal hebben op uw goed. (alleszins zeer weinig.)

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

#5 , 03 jan 2013 22:17

In het contract staat : betreft verzekeringen
Gedurende de ganse duurtijd van de huurovereenkomst verbindt de huurder er zich formeel toe zijn burgerlijke aansprakelijkheid - inclusief brand, glasbreuk en waterschade - te verzekeren met zetel in België.... .
De huurder zal van deze verzekering jaarlijks het bewijs leveren en zal de polis niet mogen opzeggen zonder de verhuurder ervan te verwittigen.

Franciscus
Berichten: 39750
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2013 22:57

Bij mijn weten is dat de BA brandverzekering. ( dit tegenover derden)
Best is dat u als eigenaar ook verzekerd bent voor het gebouw.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 04 jan 2013 00:00

BA brand is hij contractueel verplicht te nemen. De afwezigheid ervan kan als verzwarend element voor uitzetting bij een eventueel geding gebruikt worden. Op zich is het echter niet voldoende.

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

#8 , 04 jan 2013 13:54

Ik ben ondertussen al iets wijzer geworden.

1. Betereft domicilie. De dienst bevolking heeft bevestigd dat mijn huurder er niet gedomicilieerd staat.

2. Ik heb Infrax ook maar even gebeld met de vraag of de huurder al of geen stroomleverancier heeft, en of ik als eigenaar eventueel voor de kosten moet opdraaien.
Er werd mij verteld dat ik als eigenaar verantwoordelijk ben en blijf voor het pand. Dat begrijp ik dus wel, maar ik kan daar niet wonen, dus ook niets verbruiken, dus zou het toch wel straf zijn als ik daar nog kosten op moet betalen. In de loop van het gesprek bleek dus dat de huurder sinds begin december een andere stroomleverancier heeft.
Dus voor de periode van half oktober tot begin december heeft hij dus officieel geen stroomleverancier, maar hoe dit geregeld gaat worden ?

Het feit dat de huurder er niet gedomicilieerd staat, welke gevolgen heeft dat voor mij ?
Stel dat ik hem wil aanschrijven (wel of niet aangetekend), naar waar moet ik het dan sturen ?

Nog bedankt voor jullie reacties.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 04 jan 2013 14:05

U had natuurlijk bij dienst bevolking wel kunnen vragen waar huurder dan wel gedomicilieerd stond . Indien geen domicilie bekend ( nog een aanvraag tot ) , dan bent u wel gewaarschuwd.
Over welk soort huurcontract gaat het ? Hoofdelijke bewoning ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lanox
Berichten: 3833
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2013 14:15

In uw openingspost schrijft u dat er overname papieren zijn getekend. Wat heeft u met die papieren gedaan?

Franciscus
Berichten: 39750
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jan 2013 15:45

In principe heeft iemand max 15 dagen om zijn adreswijziging door te geven aan de gemeente.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 04 jan 2013 16:28

Melden op lokale politiepost dat persoon X daar woont (bezorg hen een copie van het contract ) en vragen dat de wijkagent de nodige stappen onderneemt om hem in te schrijven.

U bezorgt infrax een kopie van het huurcontract hierbij er vriendelijk op wijzend dat de verantwoordelijkheid voor de niet aangesloten periode ligt bij de bewoner sinds aanvang van het contract en dat zij zich tot hem dienen te richten voor de periode dat hij zonder leverancier gebruik heeft gemaakt van stroom en hun infrastructuur.

Franciscus
Berichten: 39750
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jan 2013 18:39

Inschrijving van ambtswege ....als al niet zal blijken dat persoon al op vorig adres al met een (voorstel) Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit geregistreerd staat.

InGi
Topic Starter
Berichten: 64

#14 , 04 jan 2013 19:30

@freelance : het betreft een huurcontract van 3 jaar. Het appartement is verhuurd aan 1 persoon. Het is dus wel de bedoeling dat hij er zijn domicilie zet.

@Lanox : Op het moment dat het huurcontract werd ondertekend, hebben we samen alle meterstanden opgenomen, hij heeft die documenten ondertekend, en ik heb zelf het verhuisdocument doorgestuurd naar Luminus. Luminus heeft dus eind december een slotfactuur gestuurd naar mij, daarop staan de meterstanden vermeld die ik heb doorgegeven, dus tot zover lijkt mij dat correct.

Het is natuurlijk de vraag wat Infrax met de perdiode gaat doen van half oktober tot begin december dat er geen stroomleverancier was. Maar daar ga ik Vandebos zijn raad in volgen, het huurcontract doorsturen naar Infrax, en vragen het met de huurder te regelen.

Ik krijg elke maand met moeite mijn huur, dus ik wil niet te moeilijk doen. Maar anderzijds wil ik mij wel indekken.
Vermits zijn domicilie niet in orde is, ga ik er ook van uit dat zijn brandverzekering niet in orde is, en ga zo maar door.

Kan iemand mij zeggen wat de consequenteies zijn voor mij als eigenaar als de huurder zijn domicilie niet zet ?

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 04 jan 2013 19:55

Indien de gemeente er eentje handhaaft de tweede woonst belasting, indien ze rigoreus leegstand opsporen risico dat u een leegstandsdossier naar het hoofd gezwierd wordt (is op te lossen maar kost tijd en frustratie).

Gelet op het gedrag van de huurder een grotere kans op gebrekkig onderhoud van het pand.

Terug naar “Huren”