Verhuurder zet zelf uit, persoonlijke spullen weg

gebruiker987
Topic Starter

Verhuurder zet zelf uit, persoonlijke spullen weg

#1 , 31 dec 2012 10:04

Volgende situatie:

Door omstandigheden loop ik een huurachterstal op, mijn huurcontract wordt via het Vredegerecht ontbonden. Het vonnis wordt betekend, ik krijg een e-mail van de advocaat van de verhuurder dat op xx/xx/xxxx de gerechtsdeurwaarder tot uithuiszetting zal overgaan.

Doordat ik pas op het laatste nippertje (slechts enkele dagen vrij ver weg van het vorige pand dat ik huurde, ik heb geen auto) iets anders kon huren kon ik niet tijdig alle spullen weghalen.

Ik contacteer de gerechtsdeurwaarder achteraf om te vragen wanneer de uithuiszetting precies plaatsvond om mijn spullen te kunnen recupereren via de stadsdiensten die deze opslaan als ik het goed begrepen heb. Ik krijg vriendelijk antwoord dat na de betekening hij verder geen opdracht meer heeft gekregen om actie te ondernemen en het dossier ondertussen afgesloten is. De verhuurder heeft dus zelf uitgezet. Ik contacteer hierop de advocaat van de ex-verhuurder. Ik krijg antwoord dat de verhuurder mijn spullen in een doos heeft bewaard en ik deze kan ophalen. Verwonderd neem ik telefonisch contact op met de advocaat van de verhuurder, het lijkt me namelijk nogal moeilijk om mijn spullen 'in een doos te bewaren', er zaten zelfs nog enkele meubelstukken bij. De advocaat is kort van stof en somt aan de telefoon de spullen op, die slechts een klein deel zijn van wat ik in het appartement heb achtergelaten.

We hebben het over bestek, potten en pannen, tientallen dvd's, decoratie, bureau, bureaustoel, ...

Kan ik hiervoor via het Vredegerecht gaan en zelf een verzoekschrift indienen waarin ik de spullen opsom en de waarde (bij benadering). Facturen heb ik zogoed als niet meer (het gaat per slot van rekening om geen grote waardevolle stukken, maar alles samen toch om een aanzienlijk bedrag), wel tamelijk wat foto's daar de verhuurder in het verleden reeds gedreigd had mij eigenhandig uit te zetten (ik heb hem hierover toen ook aangetekend aangeschreven).

Wat is hier de beste procedure? En maak ik kans iets te kunnen terugrecupereren? Het is niet mijn bedoeling om zaken terug te vragen die niet meer in het appartement aanwezig waren, maar we spreken onder andere toch al over zo'n 100 dvd's en vele andere spullen.

Dank voor eventuele reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 31 dec 2012 11:49

Om te beginnen klacht wegens huisvredebreuk met valse sleutel, en diefstal. Ook al bent u in de fout gegaan, dit geeft de verhuurder niet het recht om zelf het recht in eigen handen te nemen. Enkel een deurwaarder mag een vonnis manu militari (dus uithuiszetting in uw geval) uitvoeren.

Vandebos

#3 , 31 dec 2012 11:49

Verhuurder pleegt een strafbaar feit. De enige die een uitzetting mag verrichten is de gerechtsdeurwaarder. Pas wanneer deze de van het pand heeft vastgesteld is het voor de verhuurder veilig de "rommel" (niet negatief bedoeld) op te ruimen en te verwijderen. Ik zou klacht bij de politie overwegen.

Reclame

gebruiker987
Topic Starter

#4 , 31 dec 2012 12:05

Ik begrijp dat wat de verhuurder gedaan heeft strafbaar is, maar aan een klacht heb ik zelf niets. Indien ik langsga bij de politie stel ik mij volgende vragen;

Ik weet dat de politie verplicht is een pv op te stellen, maar in de praktijk mag ik waarschijnlijk een cynische reactie verwachten (ik had indertijd namelijk een huurachterstand opgelopen en de Vrederechter had in een vonnis het contract ontbonden) en enige moeite om effectief een klacht op papier te krijgen.

Aan een klacht heb ik persoonlijk niks. Hoe lang zal deze blijven liggen vooraleer behandeld te worden? Zal deze wel behandeld worden? Enzovoort.

Is een procedure voor de Vrederechter niet de kortste weg? Met een beetje geluk wordt de zaak behandeld door de Vrederechter die het vonnis tot ontbinding huurcontract en uithuiszetting had opgesteld. Wat zijn mijn kansen om een vergoeding te krijgen voor zaken waar ik geen facturen van heb (zoals bv. +/- 100 dvd's), maar wel foto's?

Ben ik verplicht de ex-verhuurder eerst aangetekend aan te manen voor de opsomming goederen en geschatte som of kan ik onmiddellijk een verzoekschrift indienen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2012 13:18

Kans bestaat dat de vrederechter gezien de strafrechtelijke inbreuken, huisvredebreuk, diefstal, verduistering de zaak zal doorverwijzen naar de strafrechter en dus naar vb een aangifte bij de politie.
Aangifte is gratis.

Terug naar “Huren”