Hallo iedereen,
Ik ben op dit forum terecht gekomen omwille van een prangende vraag omtrent de mogelijkheden van inkopen.
Dit is de situatie: mijn vriendin en ik (niet getrouwd) willen graag gaan samenwonen. Aangezien zij uit een andere relatie komt en een pak geld heeft gekregen van de verkoop van het gemeenschappelijke huis (met haar toenmalige man), wil ze graag een huis kopen met het geld dat ze gekregen heeft ipv het op een spaarboekje te laten staan. Het gaat om een bedrag van om en beide 120.000 euro. Zij wil de rest van het bedrag lenen bij de bank.
Ik zie het echter nog niet zitten om al direct over te gaan op het samenkopen van een huis, ik zou liever eerst iets samen huren. Maar zij zou liever een huis kopen, volledig op haar naam en mij bij haar laten inwonen tegen een nog niet nader vastgelegde huurprijs. Ze vertelde me dat ze het wel ziet zitten om mij na verloop van tijd te laten inkopen. En inderdaad, na pakweg een jaar zou ik dat overwegen om mede-eigenaar te worden.
Het probleem zit hem echter in de tussentijdse situatie die gecreëerd wordt. Is het mogelijk om een wettelijk document op te stellen waarin mijn huurgeld wordt opgeven als afbetaling van de helft van het huis. Dus maw, als het huis 300 000 euro kost, mijn "huur" die ik betaald heb, kan worden aanzien als een afbetaling van de 150 000 euro?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ruben