Discussie aankoop tweede pand

Christian
Topic Starter

Discussie aankoop tweede pand

#1 , 07 okt 2007 15:33

Geachte,

Gisteren hadden wij een familiale discussie. Het betreft de aankoop van een tweede pand.

Kan ik mijn vriendin of vrouw laten meetekenen om een tweede pand aan te schaffen, maar haar niet laat genieten van de opgebrachte winst bij een eventuele verkoop?

Hartelijk dank bij voorbaat

Chris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 okt 2007 20:46

wat bedoelt u met laten meetekenen?
Wat meetekenen? de aankoopakte - een lening als schuldenaar - een lening als borg - ...

Geachte,

Gisteren hadden wij een familiale discussie. Het betreft de aankoop van een tweede pand.

Kan ik mijn vriendin of vrouw laten meetekenen om een tweede pand aan te schaffen, maar haar niet laat genieten van de opgebrachte winst bij een eventuele verkoop?

Hartelijk dank bij voorbaat

Chris

Christian
Topic Starter

#3 , 08 okt 2007 01:19

de aankoopakte - een lening als schuldenaar - een lening als borg
Wel ja, de drie dingen. Als ze moet mee tekenen voor bovenstaande, kan zij achteraf bij scheiding, aanspraak maken op de helft van de opgebrachte meerwaarde bij eventuele verkoop.

In welke gevallen kan dit voorkomen worden, en hoe?

1. de aankoopakte
2. een lening als schuldenaar
3. een lening als borg

Dank bij voorbaat
Chris

P.S. Wij zijn niet getrouwd, hebben wel een gezamelijke rekening, en wonen samen (feitelijk)

Reclame

wolf2

#4 , 08 okt 2007 23:07

Als ze meetekent in de aankoopakte, zal ze eigenaar worden voor het % dat in die akte staat. Ze zal dan ook meegenieten van een meerwaarde.

Als ze meetekent voor een lening, zal de bank een onderpand willen. dat zal bijna altijd de vestiging zijn van een hypotheek, op een deel van een onroerend geod waarvan ze eigenaar moet zijn of worden. Dus ook niet.

Als ze meetekent als borg, wordt ze geen eigenaar en betaalt ze ook alleen maar als U niet meer betaalt. In dat geval ziet ze een meerwaarde aan har neus voorbijgaan;
Als ze echter moet tussenkomen als borg (= betalen), dan komt ze wellicht voor dat deel in de rechten te staan van de eigenaar.

Terug naar “Kopen”