vervalsen documenten bij extra kosten

dibris
Topic Starter

vervalsen documenten bij extra kosten

#1 , 05 okt 2007 12:00

Ik ben een aantal jaren geleden gescheiden met een EOT en betaal maandelijks netjes op tijd mijn alimentatie voor mijn kinderen.
ook bij het betalen van extra kosten heb ik geen probleem.
Telkens mijn ex met extra kosten afkomt probeert ze meer aan te rekenen dan wat ik moet betalen.

Enkele voorbeelden:

- bij betaling van kosten voor logopedie van mijn kinderen beweert ze dat ze van bepaalde rekeningen niets van de ziekenbond terugkrijgt en rekent ze gewoon de volle pot aan bij mij . Na controle bij de ziekenbond blijkt dat ze van alle bezoeken teruggekregen heeft

- bij de aankoop van een bril voor mijn dochter heb ik de helft moeten betalen , wat ik zonder problemen gedaan heb . Achteraf blijkt dat ze voor die bril alle kosten terugbetaald kreeg van het ziekenfonds

- Nu heeft ze bij de kosten voor logopedie van de kinderen een kopie gegeven van het uittreksel van de ziekenbond . Bij controle blijkt dat ze het document vervalst (ze heeft bij haar eigen doktersbezoeken haar naam uitgewist )heeft waardoor ze wil laten blijken dat de doktersbezoeken van haar ook van de kinderen zijn en die ook door mij wil laten betalen.
Is dit valsheid in geschrifte ??

Ik vraag altijd de originele bewijsstukken of een kopie ervan vooraleer ik betaal maar altijd probeert ze me op allerhande manieren te bedriegen door meer aan te rekenen.

Welke stappen kan ik ondernemen om dit in het vervolg niet meer tegen te komen .

Met haar erover praten helpt alleszins niet . Ze stopt haar trukendoos een paar maanden in de kast en geeft enkele correcte facturen en als je in de waan bent dat ze het eindelijk correct doet slaat ze opnieuw toe .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 okt 2007 20:42

“Art.1377.Wanneer een persoon die bij vergissing meende schuldenaar te zijn, een schuld betaald heeft, is hij gerechtigd het betaalde van de schuldeiser terug te vorderen...Art.1378.Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling.Art.1290.Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag.”(Burgerlijk Wetboek).

Er ontstaat dus van RECHTSWEGE schuldvergelijking tussen wat u teveel betaalde en het volgende onderhoudsgeld op de vervaldag ervan.

‘(...ze heeft bij haar eigen doktersbezoeken haar naam uitgewist )...waardoor ze wil laten blijken dat de doktersbezoeken van haar ook van de kinderen zijn en die ook door mij wil laten betalen.’ beantwoordt aan :”Art.196.Met (wanbedrijf)...worden gestraft...en alle personen die in...private geschriften valsheid plegen...“(Strafwetboek 8 juni 1867).

U kan daartegen dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Konings,rechtstreeks(schriftelijk) of via de politie.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

dibris
Topic Starter

#3 , 08 okt 2007 21:00

zal best eens horen bij de procureur daar mijn ex zelf bij de politie tewerkgesteld is.
alvast bedankt voor de info.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”