Verdwenen inhoud aangetekend postpakket

nasty_joe89
Topic Starter

Verdwenen inhoud aangetekend postpakket

#1 , 26 dec 2012 20:17

Beste,

Ik heb vandaag een aangetekend pakket aangekregen waar normaal gezien een PS vita + een spel (totale waarde: 160 euro) inzaten. Ik heb deze via een forum gekocht van een betrouwbaar persoon. (Ik heb al zijn gegevens en we hebben reeds herhaaldelijk contact met elkaar opgenomen.)

Deze zending was aan mij gericht en aangetekend verzonden.

Toen mijn vriendin deze ochtend mijn pakketje in ontvangst nam (en hier ook voor heeft getekend, terwijl ze absoluut géén volmacht heeft), was het dus een pakketje waar enkel nog 3 stukjes papier in lagen. De rest van de inhoud was verdwenen.

De aangetekende zending is verzonden met een hoger gewicht dan dat het hier in ontvangst is genomen, dus ergens bij Bpost is er de inhoud uitgehaald.

Ik heb reeds klacht ingediend bij Bpost, en ik moet nu wachten op het onderzoek van het dossier. (maar na wat rondlezen op verschillende fora blijkt dat dit meestal 1 grote flop is).

Dus bij deze kom ik hier even informeren wat mijn opties zijn om mijn tochwel zuurverdiende centjes terug zien te krijgen.

Al vast bedankt voor de reacties!

mvg. Jonas

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 dec 2012 20:22

Verzender is verantwoordelijk voor het pakket tot het bij u komt, u moet dus de verkoper aansprakelijk stellen, die u moet terugbetalen. Deze kan dan op zijn beurt dit op Bpost trachten te verhalen, maar dat is niet uw zaak.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2013 11:58

Verzender is verantwoordelijk voor het pakket tot het bij u komt, u moet dus de verkoper aansprakelijk stellen, die u moet terugbetalen. Deze kan dan op zijn beurt dit op Bpost trachten te verhalen, maar dat is niet uw zaak.
Voor een handelaar is dit (mogelijk) het geval. Als er van een particulier gekocht is, en er is niets expliciet over de verantwoordelijkheid van de verzending afgesproken, dan houdt de verantwoordelijkheid van de verkoper op, eens het pakket overgedragen is aan BPost. Op dat moment is BPost verantwoordelijk.

Wie zegt immers dat de ontvanger de inhoud er niet uitgehaald heeft en dan zegt dat er niets in zat? Ik beweer niet dat dit hier het geval is, in tegendeel, maar ik geef maar mogelijke misbruiken aan moest de verzender sowieso verantwoordelijk zijn. Niet voor niets heeft PayPal zijn policy zo aangepast dat je geld terugclaimen zeer moeilijk is, als de verkoper een verzendbewijs kan voorleggen. Dit vloeit voort uit het feit dat veel oneerlijke kopers achteraf claimen niets ontvangen te hebben, om zo geld terug te krijgen.

Als ik dingen verkoop op internet, vermeld ik steeds expliciet dat de koper verantwoordelijk is voor het beschadigd raken / verloren gaan van de zending, tenzij de koper de kosten betaalt voor een verzending met verzekerde waarde. Ik verzend wel steeds met track and trace code, om te vermijden dat kopers valse claims indienen bij PayPal (éénmaal meegemaakt: ik verstuur een DVD-box zonder tracering, koper beweert deze niet ontvangen te hebben. PayPal claim wordt geopend. Gezien ik weet toch geen kans te maken, betaal ik de persoon terug. Paar dagen later biedt die persoon de DVD-box zelf te koop aan. Puur oplichting, dus! Het bedrag was echter te laag om er verder tijd en moeite in te steken, maar dit overkomt me geen twee keer.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”