Hallo iedereen
Ik heb een vraag in verband met een te betalen bestek, opgemaakt door XXX aan mijn schoonouders.
Mijn schoonouders hebben 2.5 jaar geleden een totaal nieuwe keuken laten installeren via de firma XXX uit Geraardsbergen, met allemaal inbouwtoestellen van XXX
Nu sinds geruime tijd is er een stukje uit de kookplaat gesprongen, en zijn er allemaal scheuren / barsten in deze kookplaat.
Onlangs heeft mijn schoonvader dan XXX gecontacteerd om dit probleem te melden, omdat hij er van overtuigd was dat dit een garantiegeval zou zijn.
Hij heeft gebeld aan XXX, deze hebben hem gezegd dat ze een technieker gingen langssturen. Er werd op geen enkel moment gezegd dat dit een betalende interventie betrof.
Een paar dagen later ontvangen mijn schoonouders een bevestigingsbrief van XXX, waar de datum in vermeld wordt wanneer de technieker langskomt voor deze 'herstelling'. Alweer geen enkele vermelding dat we het hier over een betalende interventie hebben.
Achteraf gezien is het woord 'herstelling' ook al voorbarig, aangezien mijn schoonouders geen opdracht tot herstelling hebben gegeven, zij waren nog steeds in de volle veronderstelling dat het hier een garantiegeval betrof.
Zo gezegd, zo gedaan, de technieker komt langs en zegt van bij het binnenkomen aan mijn schoonouders dat de scheuren / barsten in de kookplaat een frequent voorkomend probleem en een gekend probleem zijn bij de fabrikant van de toestellen. Hij geeft aan dat dit zeker niet onder garantie valt, waarop mijn schoonouders zeggen dat ze dan ook geen herstelling wensen.
Toch maakt de technieker een bestek op, wat neerkomt op een bedrag van +/- 450€
Als mijn schoonouders opnieuw aangeven dat ze dit zeker niet wensen te laten herstellen voor dit bedrag, maakt de technieker doodleuk een faktuur op tbv 60€
Mijn schoonouders verschieten hiervan en geven aan dat ze hiervan niet op de hoogte waren en dat dan ook zullen betwisten, waarna de technieker zegt : ok, als jullie niet betalen, dan doe ik er ook nog eens 25€ administratiekosten bij, wat het totaal bedrag aan bestekkosten dus op 85€ brengt.
Ik heb nu een aangetekende brief verstuurd aan XXX waarin ik dit bedrag betwist in naam van mijn schoonouders en waarin ik hen bovenstaande ook uitleg. NU krijgen we als antwoord van XXX dat ze de 25€ laten vallen als commerciële geste, maar dat de rest betalend is, want dat dit ook de geldende tarieven zijn die ook via internet terug te vinden zijn.
Mijn schoonouders zijn mensen van 69 jaar, dus zij zijn niet vertrouwd met internet en hebben dit dus ook niet op voorhand opgezoch.
Mag XXX dit nu zomaar faktureren ?
Maw, de mensen bewust noch telefonisch noch schriftelijk wijzen op het feit dat een technieker langssturen een kost ten bedrage van 60€ met zich meebrengt, om zich op die manier te verrijken ?
Ik heb nu vandaag hun site gechecked en die 60€ staat inderdaad vermeld op de site, maar er staat ook bij dat er een waardebon tegenover staat van 60€ als de klant afziet van de herstelling. Ook hier is geen enkele sprake van in de mail van XXX.
Kan iemand mij meer info geven hieromtrent ? Of dit een correcte manier van werken is ?
Alvast bedankt !