zelfstandige huurt van zichzelf

geertdevos
Topic Starter

zelfstandige huurt van zichzelf

#1 , 24 dec 2012 17:32

even mijn situatie schetsen :

ik heb een zelfstandig statuut in bijberoep. Zoals iedereen geef ik een deel van mijn woning ("de bureau") aan als onkost. Deze woning is in eigendom van mij en mijn echtgenote.

Kan ik nu als zelfstandige (doch geen vennootschap) een deel van mijn woning huren (= van mezelf als privé-persoon , dus) voor de zelfstandige activiteit ?

Tot nu toe gaven we enkel de gemaakte onkosten aan (= deel verwarming,verzekering, onderhoud, hypotheeklening), doch geen huur .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 24 dec 2012 17:50

Ik denk het wel. Mijn schoonzoon doet dat zo. Hij heeft echter wel een bvba in bijberoep.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 dec 2012 18:03

Als je geen vennootschap heeft word je toch in de personen belastingen belast en heeft het hier toch weinig zin om huur te betalen aan je zelf, en als je huur betaalt aan je zelf heb je een handelshuur en ik ben geen fiscalist maar is dit niet ver gezocht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper

#4 , 25 dec 2012 11:37

Twee mogelijkheden. Ofwel bent u zelfstandige als natuurlijk persoon, dus niet via vennootschapsvorm. op dat ogenblik heeft u de mogelijkheden om alle onkosten die verband houden met de woning (afschrijving op 33 jaar, intrestlasten woonkrediet, elektriciteit, verwarming, water, huisvuil, poets, brandverzekering...) procentueel in overeenstemming met het aandeel beroepsgebruik als onkost in te dienen. je kan niet van jezelf huren.
indien je via een vennootschap werkt kan de vennootschap wel een huurovereenkomst met de natuurlijk persoon afsluiten.
weet echter dat hier de huurinkomsten geherkwalificeerd worden als loon (en dus ook belast als loon) indien de huur meer bedraagt dan 5/3 van het geherkwalificeerd kadastraal inkomen van de verhuurde ruimten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huren”