1 en 2 cent

patjebrussel
Topic Starter

1 en 2 cent

#1 , 24 dec 2012 11:27

Ik zet het topic hier in het praatcafé, want ach, er zijn ergere dingen dan dat en het stoort me niet. Misschien is er al een gelijkaardige vraag gesteld met een juridisch antwoord erop.

Ik heb een kleine spaarpotje (gewoon een plastiek bakje :mrgreen: ) waar ik de kleine muntstukken stop als ik van de winkel kom. Maakelijkshalve betaal ik altijd met 'grote' biljetten, je krijgt dat wisselgeld, enfin je kent dat wel.

Af en toe maak ik dat leeg als ik perfect weet wat ik wil kopen en de prijs ervan ken. Zoals vandaag, ik telde de kleine muntstukjes en ermee naar de winkel. Ik legde het handvol geld op de toonbank. De meneer zei me meteen dat ie de 1 en 2 eurocent niet aanvaard, omdat ie er kosten moest op betalen als ie ze naar de bank brengt.
Ach, geen erg, ik had nog grotere stukken in de andere broekzak en verving de kleinere muntstukken. Er zijn andere wereldschokkende dingen dan dat natuurlijk.

Maar vroeg me af, wat als ik voet bij (munt)stuk hield ? En weigerde de kleine stukken te vervangen ? Moet de Meneer van de winkel dat dan aanvaarden ? Niet ik dat zou doen hoor, Meneer is vriendelijk en heeft het ook moeilijk als kleine zelfstandige, ik betaal er wel mee in een grotere winkel. :)

Zalig Kerstfeest

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2012 11:41

Bij de post en in bijna ieder postpunt heeft men gratis plastiek houdertjes, waarin de diverse rode en gele munstukjes passen. een svol, kan je dit probleemloos en ook kostenloos afgeven in bovenvermelde zaken.
Verder denk ik wel dat men de stukjes dient te aanvaarden.
Heb ooit eens een probleem gehad in een Brusselse taverne. Kelner weigerde mijn rode centjes aan te pakken. Had er voor ongeveer 1 € gelegd, samen met een paar briefjes van 5 €. Omdat ik de centjes terug op zak stak en rechtstond om op te stappen, maakte hij bezwaar en hield mij tegen omdat ik dus nog 1 € diende te betalen. Hoij wilde de politiue bellen. Heb hem dan ook met aandragn aangeraden deze te bellen, zodat ook ik mij verhaal kon doen. Uiteindelijk heeft hij met een scheef gezicht mijn rode centjes toch in zijn zak gestoken. Ben er nadien wel nooit meer binnengestapt.

Turaki

#3 , 24 dec 2012 11:45

Dus, als je deze muntjes kwijt wil, best mee naar een horecazaak gaan. Daar heb je al gekregen wat je wou, en als men de centjes niet wil heb je een mooie korting.

Politie is trouwens niet bevoegd, zuiver burgerlijke zaak. Kunnen natuurlijk wel komen bemiddelen.

Reclame

patjebrussel
Topic Starter

#4 , 24 dec 2012 11:54

Bij mij ging het om 40 eurocent denk ik, belachelijk eigenlijk. Vroeger kon je winkelbediendes daarmee een plezier doen omdat iedereen betaalt met grotere stukken en biljetten, dan hebben ze wisselgeld. Ik vond het raar, maar sta daar niet bij stil. Is misschien gewoon een tof topic voor het praatcafé, ik geraak ze wel kwijt, zal ze ergens stoppen in een bak die ik soms hier en daar zie om een en ander te helpen, of wachten op 6 januarie als de 3 koningen langskomen, dat zijn ook dure jongens en meisjes :-)

Lightning

#5 , 24 dec 2012 12:25

Een handelaar mag een betaling met meer dan 50 muntstukken weigeren.
Bron: http://www.nbb.be/pub/faq/r2q13.htm?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#6 , 24 dec 2012 12:33

Vroeger heeft er ooit een KB geweest over wisselgeld, maar dit komt van de NBB

"Voor munten geldt dat een handelaar een betaling met meer dan 50 muntstukken mag weigeren. Een betaling met 50 of minder muntstukken mag in principe niet worden geweigerd."
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

webmaster
Beheerder

#7 , 25 dec 2012 13:01

Zelf ga ik elk jaar één keer naar het lokaal "filiaal" van de Nationale Bank met eendoos vol muntstukjes.
Per maand en per persoon mag je 5 kg muntjes inwisselen: dat gaat vlot, snel en is gratis.

Franciscus

#8 , 26 dec 2012 00:09

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=f ... 4169,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ...als handelaar krijgt men ook bij de meeste banken 4 'gratis' zakjes voor kleingeld.
Al de andere keren moet men betalen.
Officieel mogen ze geen 'rolletjes' aanpakken en wisselen.

Terug naar “Praat café”