annulatie getekend contract keuken

thaboss10
Topic Starter

annulatie getekend contract keuken

#1 , 23 dec 2012 15:03

Beste,
Verleden week zijn we naar een keukenwinkel geweest met de intentie om enkel rond te kijken.
We zijn buiten gegaan met een getekend contract, wat achteraf gezien uitermate dom was :oops:
Het probleem is dat we te impulsief gehandeld hebben en een contract getekend hebben zonder het goed na te lezen.

In het contract staat het volgende vermeld:
- leverweek: op afroep
- voorschot: 30% met de vermelding "aanbetalingen dienen binnen 10 dagen na opdrachtdatum te zijn voldaan"
- boven de plaats waar ik gehandtekend heb staat: "voor akkoord opdracht en tevens toepassing van algemene voorwaarden op keerzijde en wel gelezen"

Waarom hebben we dit contract (impulsief) getekend?
- we dachten een degelijke keuken te kopen voor een goede prijs
- op alle toestellen werd een projectkorting gegeven omdat de keukenwinkel een appartementsblok voorzag van gelijkwaardige toestellen
- we hebben een inductievuur gekregen i.p.v. een vitrokeramisch
- we hebben 2 referenties van mensen die wel in zee zijn gegaan met deze keukenwinkel
- de verkoper een eenmalige actie korting nog gaf van het weekend ervoor
- de verkoper een korting gaf omdat we mensen kenden die er ook gekocht hadden

Waarom willen wij dit contract verbreken?
- na het controleren van de jaarrekening 2011 blijkt dat de firma in kwestie een redelijk verlies gedraaid heeft
- we hebben noch een degelijk plan, noch een uitgewerkt overzicht waar we nu precies voor getekend hebben, alleen een opsomming van materialen en een gekopieerd velleke papier met een 2D schets
- voor dezelfde prijs denken we meer te kunnen krijgen elders
- we er (achteraf gezien) geen goed gevoel bij hebben en we ons bedrogen voelen, wat een slechte basis is om te vertrekken

Nu is de vraag, kunnen wij dit binnen 7 dagen nog annuleren, eventueel met een aangetekend schrijven?
Dienen wij rekening te houden met 30% annulatiekosten indien we het contract opzeggen?
Zijn we verplicht dat voorschot te betalen binnen 10 dagen?

De plaatsing van de keuken is voorzien na het bouwverlof (op afroep), dus de winkel heeft in principe geen kosten gehad ons inziens.

Graag jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 23 dec 2012 17:55

Of wel voorschot betalen en hopen dat ze dit voldoende vinden om te annuleren of gewoon de opdracht laten doorgaan.
Ik kan mij niet ontdoen van de gedachte dat u de winkel enige smet wil geven terwijl ik toch mag vermoeden dat u vrijwillig
uw handtekening hebt gezet.
Misschien moet u de volgende keer een winkel binnenstappen met de insteek: bezint eer ge begint.

freelance

#3 , 23 dec 2012 21:22

"waarom willen wij dit contract verbreken " :
- met de jaarrekening van firma hebt u geen zaken . Dit is louter informatief , en u kunt daar verder niets mee aanvangen .
- degelijk plan : materialen zijn opgesomd , plan gemaakt , toestellen besproken . Alles hangt hier af hoe het in detail op papier staat. U was er blijkbaar wel bij om dit te bespreken ?
-voor dezelfde prijs : dan moet u volgende keer eerst verschillende offertes laten opmaken en vergelijken . Wat er momenteel elders te krijgen valt is nu geen argument meer .
-Het enige argument dat u aangeeft om u niet goed te voelen , is dat u impulsief gehandeld hebt . Dit slaat juridisch nergens op . Mischien zult u zich wel terug goed voelen eenmaal de keuken geplaatst is . U voelt zich bedrogen , u bent impulsief en ook subjectief in uw beoordeling . Niets wijst er op dat er objectieve redenen zijn om dit aan te nemen .
- Wat annulering en voorschot betreft dient u de verkoopsvoorwaarden te lezen .
- Normaal gezien is een overeenkomst gesloten , wanneer beide partijen getekend hebben .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Turaki

#4 , 23 dec 2012 21:32

Volgens artikel 1590 BW kan u de koop annuleren, maar dan ten koste van uw voorschot. Dit is de schadevergoeding waar u mee akkoord bent gegaan, zowel wettelijk door uw akkoord met dit voorschot, als contractueel daar dit duidelijk nog eens in de AV staat (vermoed ik toch uit uw verhaal) waar u zich mee akkoord mee heeft verklaard.

thaboss10
Topic Starter

#5 , 23 dec 2012 22:34

OK ik begrijp het, dat dit een domme zet was dat weet ik ondertussen wel.
Het ging er mij alleen om of er enige mogelijkheid was tot annulatie zonder meer, aangezien ik niet op de hoogte ben van consumentenrecht.
Als het niet mogelijk is, zoals blijkt, dan gaan we ermee door en hopen op het beste.
Wat betreft de jaarrekening, die is anders gewoon opvraagbaar op de site van de nationale bank, en als men verlies draait dan mag ik daar toch wel mijn vraagtekens bij plaatsen?
We zijn tenslotte niet allemaal doorgewinterde consumenten, maar bij deze heb ik anders wel mijn lesje geleerd.

Toch bedankt voor jullie reacties.

freelance

#6 , 23 dec 2012 23:19

Uit uw verhaal blijkt er niets mis te zijn met betreffende firma . Ook andere firma's stellen verkoopsovereenkomsten op met gelijkaardige voorwaarden.
U denkt voor dezelfde prijs meer te krijgen ergens anders . Hoe weet u dat ? Daarvoor is het nodig een prijsopgave te laten opmaken voor identiek dezelfde keuken , met minstens gelijkaardige toestellen .
Overigens zegt u dat u 2 referenties hebt van andere mensen . Zijn die dan niet positief ?
U kunt mischien wel een lesje leren , om in de toekomst ook andere winkels te bezoeken , en niet zo nodig impulsief aan te kopen ; maar
dat garandeert u niet dat u daarom beter af zult zijn .
Het lesje dat u bedoelt , heeft m.i. ook veel te maken met datgene wat u nagekeken hebt bij de Nationale Bank . Maar zoals gezegd heeft dit niets te maken met de "betrouwbaarheid " van deze firma . Heden ten dage draaien de meeste zaken op een laag pitje , of met verlies . Oorzaak is een algemene economische malaise ,en dit is genoegzaam bekend .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Redrum

#7 , 26 dec 2012 09:51

Wat betreft de jaarrekening, die is anders gewoon opvraagbaar op de site van de nationale bank, en als men verlies draait dan mag ik daar toch wel mijn vraagtekens bij plaatsen?

Het is uiteraard je goed recht om daar vraagtekens bij te plaatsen, en naar goeddunken te handelen volgens die informatie, maar dat moet je dan doen voor je je handtekening plaatst en niet achteraf.

Terug naar “Consumenten Koop”