hinder buitenlicht

violette
Topic Starter

hinder buitenlicht

#1 , 23 dec 2012 08:27

Ik woon in een rijhuis met een kleine tuin . Mijn buur heeft een buitenlicht geplaatst tegen de gevel van zijn huis om zijn tuintje te verlichten ,helaas is deze lamp geschikt om een grote oppervlakte te verlichten en als ik naar mijn stalletje ga en terug naar mijn woonplaatsen kom ben ik verblind door dit licht.
Om vriendelijk te vragen dit te veranderen is niet mogelijk. Heel onvriendelijke mensen ( Vb ijzeren waterpas viel op mijn terrasje er werd niet om gevraagd , hoewel tegel geschonden was, s'avonds laat werd de waterpas met een koord en haakje uit mijn tuin genomen )
Mag dit grote licht zo maar geplaatst worden als dit de buren hindert ?

Dank en groetjes Violetta

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 dec 2012 10:30

Neen, dit mag niet, maar de hinder moet wel buitengewoon zijn. Als u er enkel last van heeft op beperkte momenten (en mogelijks zelfs niet het hele jaar door, in de zomer bijvoorbeeld waarschijnlijk niet), denk ik dat u er weinig aan kan doen.

violette
Topic Starter

#3 , 23 dec 2012 21:57

Bedankt voor het antwoord

Violette

Reclame

Daniel22

#4 , 29 jul 2013 12:58

Ben niet zo zeker dat je er niets kan aan doen, er is in het Vlarem een paragraaf betreffende lichthinder
"Art. 6.3.0.2. Het gebruik en de intensiteit van lichtbronnen in open lucht zijn beperkt tot de noodwendigheden inzake uitbating en veiligheid*. De verlichting is dermate geconcipieerd dat niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving maximaal wordt beperkt."
en gezien dit licht jou verblind kan dit ook risico's inhouden, je kan daardoor mogelijke hindernissen niet opmerken en vallen... Beste is natuurlijk toch een akkoord met je buur te krijgen.

Groeten,

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”