Huurcontract vaste duur 3j opzeggen na 8 jaar?

Rene
Topic Starter

Huurcontract vaste duur 3j opzeggen na 8 jaar?

#1 , 22 nov 2012 09:12

Ik huur een appartement nu al 8 jaar aan een stuk. Gegin datum 01 10 2004 (En niet 2008 zoals eerst verkeerd geschreven)
Het geregistreerd huurcontract was er eentje van 3 jaar vast. En is dus al 2x stilzwijgend verlengd aan dezelfde voorwaarden. ??? is dit juist?

Dit jaar zijn er kosten geweest en is app. volledig vernieuwd grotendeels op mijn kosten. (verwarming, nieuwe keuken, ...)

Nu wil huisbaas me buiten om zo bij een volgend contract meer te kunnen vragen.

Vraag: ik zit automatisch in het stelsel 3-6-9 . Maar sinds wanneer? Ik wil er blijven. Wanneer en hoe kan de verhuurder me buiten krijgen? Hoelang kan ik nog zeker blijven wonen?

Er zelf (of naaste familie) komen wonen zal niet gebeuren.
Verkopen doet ze niet, brengt teveel op.
En er zijn ook geen grote kosten die ze kan aanhalen om me te doen verhuizen.

De jaarlijkse index brengt niet genoeg op, ze wil gewoon meer huishuur.
Laatst gewijzigd door Rene op 22 nov 2012 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 22 nov 2012 09:34

Het huurcontract is stilzwijgend verleng en is een 3 6 9 geworden, je zit in u tweede 3 jarige periode dus kan de verhuurder niet zomaar opzeggen.

Huurwetgeving.
http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#3 , 22 nov 2012 10:00

Wanneer en hoe kan de verhuurder me buiten krijgen?
Indien hij (of een nabij familielid) er zelf in gaat wonen : opzeg van 6 maanden. Indien aan die voorwaarde dan niet volledig wordt voldaan : schadevergoeding gelijk aan 18 maanden huur.

Ook na verloop van de negen jaar (en dat zou hier van toepassing kunnen zijn, al snap ik
Ik huur een appartement nu al 8 jaar aan een stuk. Gegin datum 01 10 2008
niet : dat is goch geen negen jaar?

b. Wat gebeurt er na afloop van deze periode van negen jaar?
De huurder en de verhuurder kunnen elk het contract
beëindigen, en dit zonder motief en zonder
een vergoeding te moeten betalen, op voorwaarde
een opzegging te geven minstens zes maand vóór
de vervaldag.
Voorbeeld:
Een overeenkomst wordt gesloten op 15 juli 2006
en begint op 1 september 2006; de huurovereenkomst
duurt negen jaar, tot 31 augustus 2015.
Minstens zes maand voordien, dus ten laatste tegen
28 februari 2015, kunnen de huurder of de
verhuurder laten weten dat ze een einde willen
maken aan de overeenkomst op de vervaldag
zodat het contract dus eindigt op 31 augustus
2015.

Zie de huurwet : http://justice.belgium.be/fr/binaries/L ... 138431.pdf
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

bosprocureur

#4 , 22 nov 2012 11:44

Ik denk dat de hurder kan volstaan met een opzegging van 3 maand, zonder dat hij moet wachten op die fameuze 31 augustus 2015 uit het gegeven voorbeeld.

Oude Belg

#5 , 22 nov 2012 11:55

Ik denk dat de hurder kan volstaan met een opzegging van 3 maand, zonder dat hij moet wachten op die fameuze 31 augustus 2015 uit het gegeven voorbeeld.
Hij wil niet vertrekken; hij heeft het appartement vernieuwd. Zie eerste bericht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Rene
Topic Starter

#6 , 22 nov 2012 12:35

Sorry Begin datum had ik verkeerd geschreven moet 01 10 2004 zijn.
Dit jaar heb ik veel kosten gemaakt. Verven en behangen, nieuwe badkamermeubels, wasbak, nieuwe keuken, verwarming radiators vervangen, elektriciteit vernieuwd, ... Meestal op mijn kosten.

En nu alles mooi in orde is wil ze me buiten.

Xastheron

#7 , 22 nov 2012 12:57

Ik wil niet te hard tegen uw kar rijden, maar: waarom hebt u zaken uitgevoerd die volgens de huurwet allemaal ten laste van de verhuurder zijn? In extremis zou de verhuurder nog kunnen eisen dat u de oude meubels en dergelijke terug plaatst... Want afhankelijk van de grootte van het appartement en de kwaliteit van de uitvoering denk ik dat we toch al aan een €10.000 zitten, en dan denk ik dat dit eerder een onderschatting is :s.

Rene
Topic Starter

#8 , 22 nov 2012 14:31

Verven en behangen is op mijn kosten. In de badkamer hebben we geen meubels, dus zelf gekocht en meteen wasbak vervangen.
Keuken was al 43 jaar oud en aangezien er geen water uit de kraan kwam heb ik dit hersteld.
Nieuwe watertoevoer, afvoer, elektriciteit, ... heeft eigenaar na veel moeite betaald (alles koste wel teveel) Keuken wou ze maar 50% betalen.
Omdat ik nu meer kasten wou dan wat er was. Bovenkasten wou ze niet betalen, dus zelf betaald en geplaatst.

Wel een papier laten tekenen dat ze alle werken goedkeurt, zoals in huurcontract voorzien was.
Alles zelf gedaan kostprijs eigenaar 6000 euro. (Meubels badkamer en bovenkasten keuken niet inbegrepen)

Nu alles mooie af is wil ze me buiten om zo meer te vragen,
Verder zijn de ramen in zeer slechte toestand, verwarming bijna doorgeroest, ... Dus nog wat kosten in het verschiet Maar dat wil ze niet veranderen en laat de ramen gewoon rotten tot ik weg ben. Zijn ook nog enkelglas achteraan. gebouw. Keuring gasketel (in gemeenschappelijke ruimte) al 10 jaar niet gebeurd, nazicht schouw was niet nodig, ketel is van 1985. ...

Maar woon er graag, en kan ermee leven, dus wil blijven als ze de structurele kosten van vernieuwing uitvoerd. En daar zit het hem nu juist.
Alles is te duur, laat ook alles in het zwart doen, en ik zit in de kou, zij niet. vb ramen. Dat de ketel een zeer slecht rendement heeft is mijn probleem, kan haar niet verplichten om een nieuwe te zetten. Wel vragen om onderhoud wat ze niet doet. En dan zwijg ik nog van de elektriciteit, is van de jaren 1970 dus zonder aarding, 2 zekeringen voor gans het app., ...

Dus heb zelf al kringen bijgeplaatst, op mijn kosten natuurlijk. Deze in de keuken heeft ze dan wel betaald, Daar heb ik ook een nieuwe aarding gelegd (er was er geen) en verliesstroomschakellaar geplaatst op haar kosten.

In de wet staat ook dat het via de rechter

info De huurwet 1 3 d e e d i t i e - M e i 2 0 1 2
Art. 11 van de huurwet: punt 7. Verlenging van de huurovereenkomst wegens buitengewone omstandigheden

Op welke manier de huurovereenkomst ook beëindigd wordt, de huurder kan een verlenging aanvragen op grond van buitengewone omstandigheden.
De huurder moet deze verlenging aan de verhuurder vragen ten laatste één maand voor het einde van de huurovereenkomst:
• indien de verhuurder akkoord gaat, bepalen de partijen vrij de duur van de verlenging;
• indien de verhuurder weigert, beslist de rechter, rekening houdende met de belangen van beide partijen, en namelijk met de eventuele hoge leeftijd van één van hen.

freelance

#9 , 22 nov 2012 18:56

Eerste ingangsdatum : 1/10/2004
Bij stilzwijgende verlenging(en) gaat contract over op 3-6-9 , te beginnen op 1/10/2004
Dus einde contract : 30/09/2013
Opzegtermijn te geven door verhuurder : 6 maand .
Schadevergoeding :
Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder.
Art. 3 § 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.

U zit in de derde 3 jarige periode , en er is niets voorzien van schadevergoeding .

Verlenging van de huurovereenkomst wegens buitengewone omstandigheden .
U citeert Art. 11 punt 7 ( uit de brochure van de Federale Overheidsdienst Justitie ) pagina 30.
Er is evenwel ook nog een pagina 31 die de buitengewone omstandigheden nader uitleggen .
Indien u uw situatie daarin kunt terugvinden ( dringende of moeilijke omstandigheden ) , kunt u dit artikel inroepen , maar de verhuurder kan dit weigeren .
Indien dit voor de vrederechter komt , kan de rechtbank oordelen dat verhuurder de huur mag opslaan .
Als dit het geval zou zijn , ( en u komt er voor in aanmerking ) dan krijgt u enkele jaren extra woonzekerheid , mits betalen hogere huur .
Om hetzelfde te bereiken , kunt u dit beter regelen met de verhuurder , zonder procedure .
Als uw woongelegenheid u lief is , zult u dus water bij de wijn moeten doen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Rene
Topic Starter

#10 , 22 nov 2012 21:19

Bedankt voor de vele antwoorden.

Nu weet ik meer, en zal weg moeten. Wel zal ik de toestand achterlaten zoals ik het gekregen heb. Natuurlijk zonder iets stuk te maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2012 21:25

Nuttige brochure :
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance

#12 , 22 nov 2012 21:56

Let wel , opzeg dient te worden gegeven ten laatste op 31 maart 2013 .
Wanneer deze datum verstreken is , zonder opzeg , gaat opnieuw een 3 jarige periode in .

Rene
Topic Starter

#13 , 24 nov 2012 10:32

@ Franscicus, brochure had ik al, zelf een stukje hier gekopieerd. Maar de link is goed voor de lezers van dit forum. Het gaat over de nieuwe huurwetgeving van mei 2012.

@ Freelance, En nu hopen dat ze niet meelezen, of advocaat zo dom is om niet op tijd op te zeggen. Hij was ook al vergeten factuur te protesteren. Dus heb hoop.

En als ik nu niet weg wil op de opgegeven termijn (eind volgend jaar) Ik denk dat ik het nog lang kan trekken voor ze me hier buiten krijgen. Heb niets afgebroken, integendeel. Heb ook altijd keurig huishuur betaald. Maar dat is niet de juiste instelling en buiten mijn principe.
Maar soms moet je dat eens laten varen, eigenaar doet dat ook.

Rene
Topic Starter

#14 , 19 dec 2012 13:37

Huurder wil me duidelijk buiten.
Vandaag brief in de bus gekregen dat de verzoeningspoging, die normaal vandaag de 2e maal moest voorkomen, afgeblazen is.
Ze gaan me dagvaarden op basis van art 1344 bis GW

Feit is dat ik al 8 jaar elke maand mijn huur correct betaal. Hun oud app. opgeknapt heb en zelf veel kosten gemaakt heb om het te verfraaien. Maar de huurder wil nu meer huishuur of buiten. Hebben geld geroken.

Kan hier art 13344 bis toegepast worden?
Ze weigeren ook een radiator die lek was te betalen nadat ik hem had vervangen met hun goedkeuring (Kamer stond onder water) Schreef een off. factuur uit van +/- 850 euro. BTW incl.
Best de firma ze laten dagvaarden? Of kan ik via gerechtdeurwaarder mijn schuld gaan opeisen?

freelance

#15 , 19 dec 2012 14:40

Art. 1344 bis G.W. is gewoon een verzoekschrift aan de vrederechter , waarin tegenpartij aan rechter vraagt een beslissing te nemen , zoals gevraagd in het verzoekschrift .
Hangt er van af wat in het verzoekschrift staat ( u kunt dit inzien op de griffie ) . Opzegging van huur , of huuropslag , of....
Als het gaat over een huuropzeg , blijft alles wat hierboven reeds geschreven is geldig .
Waarom is een tweede verzoeningspoging afgeblazen?
Zijn er geschreven klachten ( van uwentwege ) of toezeggingen ( van verhuurder ) i.v.m. radiator ?

Terug naar “Huren”