Vordering via nederlands incassobureau

Havac83
Topic Starter

Vordering via nederlands incassobureau

#1 , 17 dec 2012 22:31

Ik heb vandaag een brief in de bus gekregen van een Nederlands Incassobureau. Ik had een abonnement lopen op een Nederlands magazine, en wou dit niet langer. Dus ik heb de nieuwe termijn niet betaald. Nu blijkt dat ik dit abonnement op voorhand moest opzeggen. Niemand heeft hier ooit melding van gemaakt dat dit moest gebeuren. Ik wist dus niet dat ik een blijvende aankoopverplichting had. De vraag is nu, kunnen zij dit geld echt terugvorderen van uit Nederland? Heb ik hier nog een andere optie dan betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 dec 2012 02:22

[quote="Havac83"] Nu blijkt dat ik dit abonnement op voorhand moest opzeggen. Niemand heeft hier ooit melding van gemaakt dat dit moest gebeuren. /quote]

Waaruit blijkt dat dan ?
Hebt u ooit iets ondertekend waarin deze voorwaarden zouden staan .
Een incassobureau heeft geen bevoegdheid om inningen te doen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

69_Shorty_69

#3 , 18 dec 2012 10:56

Geloof dat pas bij vonnis van burgerlijke rechtbank (vredegerecht) in BE pas tot inning kan worden overgegaan middels de deurwaarder, een incasso bureau heeft geen rechterlijke bevoegdheden binnen België, enkel de gerechtsdeurwaarder.

Wat het Incasso Bureau wel kan doen om tot een makkelijker vonnis te komen binnen BE is eerst via een burgerlijke rechtbank in NL een vonnis bekomen en met dat vonnis naar BE komen om dat Belgisch vonnis te verkrijgen, maar de rechter hier is niet verplicht dat vonnis te volgen en kan tevens een ander vonnis uitspreken, als deze firma ook een advocaat willen nemen binnen BE zullen ze er 1 moeten nemen van de Vlaamse balie.

vb: In NL lopen de kosten en dergelijke op tot €600 (achterstal abo, gerechtskosten, advocaatskosten, etc.) nu tegenpartij vraagt om die kosten in NL ook op u te verhalen dus dan krijg je €600 + de kosten binnen België, zo kan je dus een situatie krijgen dat de rechter zegt dat deze enkel de kosten binnen de Belgische gerechtelijke procedure erkent waardoor zij alle kosten die ze in NL hebben gemaakt zelf moeten betalen.

Kans is zelfs reëel dat de rechter zich onbevoegd verklaart daar dit een NL contract is, tenzij de contracten binnen België zijn geregistreerd.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

Didymus

#4 , 18 dec 2012 11:01

Nu blijkt dat ik dit abonnement op voorhand moest opzeggen. Niemand heeft hier ooit melding van gemaakt dat dit moest gebeuren. Ik wist dus niet dat ik een blijvende aankoopverplichting had.
Dit is een vervelend Nederlands gebruik. Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar het is bij dreigen met incasso gebleven. Uiteindelijk hebben ze de boodschap toch begrepen en zijn ze gestopt met dat magazine te versturen.
"sowieso" schrijf je zo.

Jonathan LS

#5 , 18 dec 2012 12:17

Wat het Incasso Bureau wel kan doen om tot een makkelijker vonnis te komen binnen BE is eerst via een burgerlijke rechtbank in NL een vonnis bekomen en met dat vonnis naar BE komen om dat Belgisch vonnis te verkrijgen, maar de rechter hier is niet verplicht dat vonnis te volgen en kan tevens een ander vonnis uitspreken, als deze firma ook een advocaat willen nemen binnen BE zullen ze er 1 moeten nemen van de Vlaamse balie.

vb: In NL lopen de kosten en dergelijke op tot €600 (achterstal abo, gerechtskosten, advocaatskosten, etc.) nu tegenpartij vraagt om die kosten in NL ook op u te verhalen dus dan krijg je €600 + de kosten binnen België, zo kan je dus een situatie krijgen dat de rechter zegt dat deze enkel de kosten binnen de Belgische gerechtelijke procedure erkent waardoor zij alle kosten die ze in NL hebben gemaakt zelf moeten betalen.
Sorry, maar dat is onjuist. Nederland en België zijn beiden lidstaten van de EU, en de erkenning en tenuitvoerlegging van Nederlandse vonnissen in België wordt dus geregeld door Verordening 44/2001. Als de uitgever in Nederland een vonnis bekomt, moet hij dat in België wel uitvoerbaar laten verklaren, maar dat is een formaliteit. Zodra de Belgische rechter het Nederlandse vonnis uitvoerbaar heeft verklaard, kan de verliezende partij (TS in dit geval) wel een rechtsmiddel instellen, maar enkel en alleen op basis van de gronden vermeld in art. 34 en 35 van de Verordening. Het opnieuw ten gronde behandelen van de zaak is zonder meer verboden (art. 45.2).

Je hebt dus als verliezende partij aan je broek: de kosten van de procedure in Nederland, de kosten van de uitvoerbaarverklaring in België, en de uitvoeringskosten van de deurwaarder.

Andere optie is om direct in België te dagvaarden (woonplaats van de verweerder). Het feit dat het een 'Nederlands' contract zou zijn, doet niets terzake.

Vraag is uiteraard of de uitgeverij al die moeite gaat doen voor enkele honderden euros. Maar als ze zich principieel opstellen en er toch een zaak van maken, ben je gezien.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2012 13:56

Jonathan, het gaat hier om een incassobureau, niet om een deurwaarder die een vonnis uitvoert. Volgens mij is er dus helemaal geen vonnis in Nederland uitgesproken, maar schakelde de uitgever op eigen initiatief een incassoburo in. Wel vreemd dat de topic starter niet eerst een aanmaning kreeg.

Als in de verkoopsvoorwaarden van het tijdschrift echter stond dat opzeggen verplicht was, en de topic starter heeft dit niet gedaan, is hij in feite wel verplicht dit alsnog te doen, en tot dan te betalen (als de topic starter de verkoopsovereenkomst die deze voorwaarden bevat getekend heeft, uiteraard, maar ik ga er van uit dat dit gebeurd is, aangezien hij het tijdschrift een tijd lang ontvangen heeft).

Als in de verkoopvoorwaarden echter niets vermeld is van opzegging, of de topic starter heeft deze verkoopsvoorwaarden niet te zien gekregen, is het weer een andere zaak, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

69_Shorty_69

#7 , 18 dec 2012 14:26

Inderdaad, een incassomaffiaorganisatie kan niet namens een andere entiteit een rechtzaak aanspannen aan derden, in België is dit niet rechtsgeldig, elke ten uitvoeringsverklaring zal verworpen worden op deze manier wegens niet-geldig, je heb namelijk een contract met de uitgever en niet met het desbetreffende incassobureau.
De uitgever (of de raadsman/juridische dienst van de uitgever) zal zelf een zaak moeten aanspannen om de voorwaarden van het contract af te dwingen.
Bijkomend daarvan dient de raadsman ingeschreven te zijn bij de Vlaamse Balie als je rechtstreeks in België een zaak probeert aan te spannen. De niet-recupereerbare kosten (geld/tijd) lopen vaak hoog op (enkel gerechtskosten en kosten raadsman en deurwaarder zijn terugvorderbaar).

Maar over 1 ding heeft Jonathan zeker gelijk, moesten de principes hoger liggen dan economisch belang (zeer ongezonde denkgeest van de onderneming) dan kan TS wel opdraaien voor de kosten gemaakt in NL en BE...
dura lex sed lex

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 dec 2012 21:27

eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... vordering/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

69_Shorty_69

#9 , 19 dec 2012 07:00

Nuttige info, nog een beetje bijgeleerd se :mrgreen:
dura lex sed lex

Terug naar “Consumenten Koop”