Hoe ver mag een gerechtsdeurwaarder eigenlijk gaan?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Hoe ver mag een gerechtsdeurwaarder eigenlijk gaan?

#16 , 16 dec 2012 18:01

Het is en het blijft middeleeuws JPV...
geef eerst eens een argument qua alternatief. 't is niet omdat het je zwaar treft, dat het middeleeuws zou zijn. Je hebt nu eenmaal de schulden gemaakt om een bepaalde reden, maar dat was je eigen keuze. Aanvaardt dan ook de gevolgen van je keuze, indien je geen collectieve schuldenregeling wil.

FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 16 dec 2012 18:12

In mijn geval zou een redelijk afbetalingsplan een perfect haalbare oplossing zijn. Afgaande op eerdere ervaringen met deze schuldeiser gaan ze of er niet mee akkoord gaan, ofwel verwachten het in 2 à 3 maal te doen. Wat, gezien de grootte van de bedragen, neer komt op het opnieuw opbouwen van een achterstand op de bedragen voor dit kwartaal.

Een alternatief?
Bijvoorbeeld een vanuit de staat gereguleerd afbetalingsregime, met pas als laatste mogelijkheid de openbare vergoed van de luxegoederen (auto's, pc's, ...) Zoals het nu gebeurd wordt zowat heel je hebben & houden opgeladen, na de willekeurige beslissing van een of andere bureaucraat. Net zoals het in de Middeleeuwen zou gebeuren.

Ik stel het wat simplistisch voor, dat weet ik....

Maar daar draait het mij niet zo om. :-)

JPV
Juridisch actief: Ja

#18 , 16 dec 2012 19:50

Een rechter zal altijd kijken of er alternatieven zijn voor een gedwongen verkoop, op voorwaarde dat je die zelf voorstelt. Gedwongen verkoop is altijd de laatste stap.

Indien je als overheid zélf een afbetalingssysteem zou opbouwen, zou dat ingerekend worden in alle leningsbeslissingen en enkel ervoor zorgen dat méér bedrijven financieel in de problemen zouden komen omdat weinig nog correct afbetaald zou worden. Geen goed alternatief dus.

Reclame

Vandebos

#19 , 16 dec 2012 19:53

Schuldbemiddeling via de rechtbank lijkt me dan een oplossing. De afbetalingen gebeuren op een strenge wijze maar de input van de schuldeisers is beperkt, uw goederen zijn beschermd zolang u zich aan de afspraken houdt en u heeft een bonus in de vorm van het vervallen van gerechtelijke interesten en dergelijke.

FreelancerIT
Topic Starter

#20 , 17 dec 2012 10:34

Schuldbemiddeling via de rechtbank lijkt me dan een oplossing. De afbetalingen gebeuren op een strenge wijze maar de input van de schuldeisers is beperkt, uw goederen zijn beschermd zolang u zich aan de afspraken houdt en u heeft een bonus in de vorm van het vervallen van gerechtelijke interesten en dergelijke.
Ik hoop een WCO geregeld te krijgen. Schuldbemiddeling zie ik eerder als last resort...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 17 dec 2012 12:38

U bent handelaar .... zal idd via WCO dan zijn.
Luxegoederen zijn idd ook luxegoederen

FreelancerIT
Topic Starter

#22 , 17 dec 2012 13:21

Luxegoederen lijkt mij vrij "ruim" gedefinieerd. Een auto of een PC kan je bijvoorbeeld tegenwoordig meer als noodzakelijk dan als luxe bestempelen.

Franciscus

#23 , 17 dec 2012 18:04

In principe alles wat niet op de lijst staat van goederen die niet in aanmerking komen kan met beslag gelegd worden.
Evenzo de bedragen die voorzien zijn in de tabel van inkomen dat met beslag kan gelegd worden.

Dit is ook realiteit .... en ja het vangnet voor zelfstandigen is nog kleiner dan dat voor de werknemers bij kleine zelfstandigen.

de reden

#24 , 18 dec 2012 18:30

men kan er eens aan toevoegen hoe ver mag een notaris gaan

mag een notaris ook niet de woning betreden (met (bevel)schrift) voor vaststellingen te doen zoals een deurwaarder ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Praat café”