huurwaarborg

sannkey
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 16 dec 2012 10:08

Ik ga kortelings een huisje huren dat perfect aan mijn verwachtingen voldoet.
Nu is er echter 1 probleem, de verhuurder vraagt een waarborg van 2 maand huur in de hand.

Op zich doe ik dat liever niet maar als het niet anders kan wil ik het huisje hiervoor ook niet laten schieten.
Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan?
De verhuurder wil op het contract zetten dat er een waarborg betaald wordt met een aval bij een bankinstelling maar dit zal in praktijk dus niet gebeuren.
Kan ik later nog bewijzen dat ik deze waarborg heb betaald?

Groetjes
Sanne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 dec 2012 10:27

Als in het contract staat dat u de waarborg betaald heeft, en dit is getekend door de eigenaar, heeft u voldoende bewijs. Als dit niet zo in het contract staat, bijvoorbeeld er staat enkel in dat u een waarborg van 2 maanden dient te betalen, dan laat u een ontvangstbewijs tekenen. Als u cash afgeeft, is een ontvangstbewijs trouwens altijd aan te raden. Zorg dus dat u dit bij heeft als u de waarborg gaat afgeven.

En daarna (zodra u er woont) kan u via AS het bewijs vragen dat deze op een geblokkeerde rekening staat. U kan ook hiermee naar de vrederechter gaan, die dit dan zal opleggen. En op het einde van het contract moet u uw waarborg terugkrijgen plus de rente die deze heeft opgebracht, die rente kan u ook via de vrederechter opeisen.

sloeberken

#3 , 16 dec 2012 12:23

Zeker niets betalen zonder dat je er een bewijs van hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”