Verhuurder dreigt nutsvoorzieningen af te sluiten

kltdd
Topic Starter

Verhuurder dreigt nutsvoorzieningen af te sluiten

#1 , 14 dec 2012 11:07

Ik heb een mondelinge huurovereenkomst met mijn verhuurder, bij het begin van de huur zijn de meterstanden ondertekend en deze zouden afgerekend worden na een jaar. Door een banale zaak is er echter een onverschil ontstaan tussen mij en de verhuurder die zeer onredelijk doet, onze communicatie is hierdoor verziekt en hij dreigt ermee alle nutsvoorzieningen af te sluiten. Deze staan op zijn naam, ik weet niet dewelke de leveranciers zijn. Kan hij dit zomaar? En mocht dit gebeuren, hoe help ik mij uit de nood? Ik heb namelijk geen familie of dergelijke waar ik naartoe kan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 dec 2012 11:42

Als de nutsvoorzieningen op uw naam staan bij de nutsmaatschappij kan hij deze niet zomaar laten afsluiten.

kltdd
Topic Starter

#3 , 14 dec 2012 11:43

Ze staan op zijn naam zoals ik schreef in mijn eerste post.

Reclame

Vandebos

#4 , 14 dec 2012 11:51

:oops:

Excuses.

Bij mondelinge huurovereenkomst is het woord tegen woord.

Het beste wat u doet om dergelijk conflict te elimineren is gebruik te maken van art 1bis huurwetgeving
Art. 1bis. <Ingevoegd bij W 2007-04-26/64, art. 2; Inwerkingtreding : 15-06-2007> Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat afgezien van alle andere nadere regels, het volgende moet inhouden : de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur.
De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst.
Een voorafgaande mondelinge overeenkomst tussen de partijen perkt de bevoegdheid van de rechter in.
Onverminderd het tweede en derde lid blijven de vóór de inwerkingtreding van dit artikel mondeling gesloten huurovereenkomsten onder de toepassing vallen van deze afdeling.
Eerst aangetekend schrijven naar verhuurder dat u gelet op de moeilijkheden graag uw negenjarig huurcontract op papier zou zien gezet worden overeenkomstig art 1bis huurwetgeving. Dat bij gebrek aan inwilligen van dit verzoek dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling.

In het contract spreekt u af dat u de abonnementen van de nutsmaatschappijen overneemt.

kltdd
Topic Starter

#5 , 14 dec 2012 12:01

Ik heb in een aangetekend schrijven precies gedaan wat u voorstelt. In een onderhoud met mijn advocaat gaf hij aan dat het wel 6 maanden kan duren tot de vrederechter hier uitspraak over doet. En als hij ondertussen inderdaad zijn dreigement uitvoert? Ik weet zelfs niet bij welke maatschappijen hij nu aangesloten is.

Vandebos

#6 , 14 dec 2012 13:26

U kan de vrederechter verzoeken ondertussen, gelet op de problemen, een tussenvonnis uit te spreken dat de nutsvoorzieningen op uw naam dienen overgeheveld te worden.

Bovendien zal de de verhuurder beduidend beter op zijn tellen passen eens er een geding gestart is. Tijdens de loop van een geding zomaar de nutsvoorzieningen afsluiten zou niet bijster goed voor zijn zaak zijn.

Terug naar “Huren”