Klaar.
Dus een bestek vragen en nooit meer aan prijsvergelijking doen.
Ben nog van de jaren toen er
3 prijzen gevraagd werden en dan beslist wie de werken mocht uitvoeren en dit moest niet noodzakelijk de goedkoopste zijn.
Als u voor uzelf werken laat uitvoeren dan lijkt me dat nog steeds een aangewezen methode. Maar bij schadebestekken voor de verzekering gaat het er meestal anders anders aan toe, vooral voor waterschade.
Ik slaap al 26 jaar naast iemand die nogal wat bestekken voor waterschade voor de verzekering heeft gemaakt. In meer dan 9 op de 10 gevallen wordt de herstelling nooit uitgevoerd omdat er met de schade te leven valt, omdat den bompa het ook kan doen, of omdat er toch grotere werken in het verschiet liggen. Het gaat er de klant in de meeste gevallen enkel om centjes van de verzekering te kunnen ontvangen

Sommige mensen durven zelfs te vragen om het bestek wat op te schroeven
Daarom is hoger beschreven methode gangbaar geworden (moet wel duidelijk afgesproken zijn). Mijn man trekt de prijs van het bestek van de factuur af indien de offerte tot uitvoering komt, wat zelden het geval is. Men mag de tijd die in dergelijke bestekken kruipt niet onderschatten. Er is telkens verplaatsing en het bestek moet wel degelijk kloppen want in enkele gevallen mag het wel uitgevoerd worden. Als je als aannemer gratis schadebestekken voor de verzekering zou maken dan staat de telefoon binnen de kortste keren gloeirood en ben je fulltime bezig zonder een euro te verdienen.
Als de klant een offerte vraagt voor eigen rekening is dat anders. Dan weet je dat die klant effectief iemand zoekt om werken uit te voeren en dan wordt dat gratis gedaan.