Geen rechtsbijstand voor klant maar wel verhaal door maatsch

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 563
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Geen rechtsbijstand voor klant maar wel verhaal door maatsch

#1 , 12 dec 2012 12:03

Enkele jaren geleden laten we een nieuw dak leggen. Arbeiders komen pannen te kort en beloven deze nadien te komen leggen, voor de rest zag alles er in orde uit.
Na regenbui zitten de muren vol vocht, had eigenlijk niet gemogen want een dak moet een waterbestendige folie hebben, of in ons geval, waterbestendige isolatieplaten. Wat nu minder logisch lijkt omdat ons dak 2 hellingsgraden heeft en de isolatieplaten daar doorgesneden zijn.

Enkele dagen laten worden de resterende pannen gelegd, gaten en kieren worden opgespoten met pur-schuim.
Wij denken alles ok en betalen onze rekening.

We laten ook de verzekering komen voor de waterschade van de muren en zij betalen ons een klein bedrag, omdat de kamers onder het dak nog niet in gebruik waren genomen. Dat werd gepland voor na de renovatie ervan.

Ondertussen blijven we met een lek zitten waarvan de we oorzaak niet vinden. We hebben al eens 1000 euro geïnvesteerd om de bovenkant van onze dakkapel te laten hernieuwen (vorig jaar). Een deel van het lek is daarmee weg, maar niet alles. De zijkant van de dakkapel moet ook aangepakt worden, dat zou de oorzaak zijn van het nog steeds bestaande lek (heden), dat zou nog eens 1800 euro kosten.

We hadden in eerste instantie contact opgenomen met de verzekering om te horen of zij ons wilden bijstaan in een dossier rechtsbijstand, zodat de dakwerker zijn werk opnieuw zou moeten doen. (twee jaar terug)

De reden hiervoor is ook dat die mannen een aantal van de dakpannen hebben doorgeslepen in de lengte, om ze te doen passen. Onze huidige dakwerker vertelt dat een dakpan een ingenieus waterafvoerend systeem is met een kop een sluiting, en als ze dat zomaar gaan wegslijpen, dan wordt dat water niet afgevoerd. Het zou een kwestie van tijd zijn alvorens er lekken zouden komen.

Enfin, de verzekering wees onze vraag gewoon af, omdat het hier een contractueel geschil betrof.

Nu hebben wij onlangs terug contact opgenomen met de vraag om te komen kijken omdat het lek terug is, na de eerste herstelling dachten we dat alles in orde zou zijn en hebben we de muren afgekapt en opnieuw bezet, behangen en geschilderd, nu komt er een deel van het behang los in deze kamer (kinderkamer), staat er zwarte schimmel op de muur en loopt het vocht door naar onze slaapkamer eronder waar er gele vlekken op het plafond beginnen te komen.

De verzekering wilde dat onze dakwerker zou langskomen om na te kijken en toe te geven dat dit ligt aan de gebrekkige plaatsing van ons dak door de vorige firma, om op hen verhaal uit te kunnen oefenen. Zij hebben destijds tegen de zijkanten van de dakkapel een nieuw soort witte PVC-plaat (zeer duur) geplaatst uit één stuk. Maar blijkbaar niks van afwerking er rond. Wat de oorzaak is van het lek.

Maar waarom kunnen zij verhaal uitoefenen en kunnen wij de firma niet voor de rechter dagen?

Ons dak zou in principe volledig opnieuw moeten worden aangelegd. De metingen zouden juist moeten gebeuren zodat er volledige pannen worden gebruikt. De enige manier waarop wij dit nog kunnen verhelpen is door onze zijgevels te laten isoleren, zodat de doorgeslepen pan kan vervangen worden met een hele, die dan zal rusten op de isolatie. Prijskaartje meer dan wat ons nieuw dak ons gekost heeft ...

Kan iemand mij hiervan de logica uitleggen want mij ontgaat het volledig ...

De verzekering zei ook dat we uiteraard recht hebben op schadevergoeding, maar wie weet hoeveel problemen we nog gaan krijgen door de slechte plaatsing ... Die gaan ook niet eeuwig blijven tussenkomen lijkt me.

En het kost ons ook elke keer geld voor de herstelling van de oorzaak van het lek.

Wat kunnen we nu nog ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 dec 2012 12:35

Als aannemer niet vrijwillig iets wil doen, rechtzaak aanspannen, en vragen tot aanstelling van een deskundige

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 563
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 12 dec 2012 13:10

Na zoveel jaar (4 geloof ik), en op eigen kosten dan, want verzekering wil niet tussenkomen.
En dan?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2012 14:37

U kan de firma wel voor de rechter dagen wegens slechte uitvoering van de werken.
Maar dit kan niet op kosten van de verzekering, omdat u geen rechtsbijstand hebt voor contractuele aansprakelijkheid.
Dat lijkt toch allemaal logisch.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 563
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 12 dec 2012 15:54

Minder logisch in die zin dat zij alles gaan verhalen op de dakwerker wat zij aan ons betalen voor herstellingen van een slecht gelegd dak.
Waar wij dan elke keer kosten in moeten steken omdat we de oorzaak van de lekken niet betaald krijgen, wel de schade.

Lijkt het mij logischer om ineens te gaan voor een nieuw dak. Maar ja, wie ben ik?

Terug naar “Algemeen”