aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

freelance

Re: aanpassing buitendeur huurwoning voor huurder of verhuur

#16 , 10 dec 2012 00:03

Ik snap het voordeel niet om het vredegerecht onmiddellijk in te schakelen.

Dit zijn de mogelijkheden nu, nav een aangetekend schrijven (inhoud: zie vorige reactie) :
Andere mogelijkheden

1/ Verhuurder lost voor 26-01-2013 het deur-probleem voor huurder op.verhuurder doet niets

2/ Verhuurder stapt voor 26-01-2013 naar de vrederechter en laat huurder oproepen om samen het deur-probleem op te lossen.
(eventuele gerechtskosten zijn ten laste van verhuurder) verhuurder doet niets

3/ Verhuurder laat huurder vaklui zoeken die het deur-probleem oplossen en is akkoord dat de huur verminderd is met de kosten.
verhuurder doet niets , en is waarschijnlijk NIET akkoord om de huur te verminderen

4/ Verhuurder laat huurder vaklui zoeken die het deur-probleem oplossen, is niet akkoord dat de huur verminderd is met de kosten en stapt naar het vredegerecht.
Mischien doet verhuurder nog steeds niets .

Het voordeel is dat het deur-probleem voor 26-01-2013 eindelijk is opgelost.exact

Enkel in geval van puntje 4 is er twijfel mogelijk over de haalbaarheid van de betaling : stel de vrederechter kiest partij voor verhuurder; volgt er dan een boete voor de huurder, of krijgt de huurder enkel een deel van de kosten terug betaald ?
Grote twijfel . ( Huurder kan daarvoor geen boete krijgen ).
Mogelijkheid 5/ Verhuurder geeft u opzeg , wegens achterhouden van huurgelden.
Vervolg :
Verhuurder kan u opzeg geven . Verhuurder kan ook naar rechtbank . Om te eisen dat u de volledige huur betaald , en uw deur rekening te betwisten .
Rechter kan verhuurder over de ganse lijn gelijkgeven ; kosten van deur voor u , en betalen van volle huur met als motivatie dat u verhuurder onvoldoende op de hoogte hebt gebracht ( hoe dikwijls hebt u aangetekend schrijven gestuurd voordien ? ) ( mondelinge klacht wordt niet aanvaard wegens geen bewijs).
De verhuurder voor voldongen feiten zet , en de huur niet volledig betaald.

U bent als huurder enerzijds veel te braaf , en anderzijds bent u eigenzinnig door niet naar de adviezen hier te luisteren .
U had reeds in 2011 veel meer kunnen bereiken n.a.v. die deur . Dat verhuurder die veranda afgebroken heeft kon u toen al aanvechten voor de rechtbank voor het onwettig afbreken , en u zou toen al een nieuwe deur gehad hebben door bevel van de rechter, alsook de mogelijkheid om verminderde huur te betalen door mingenot vanwege het onwettelijk afbreken van die veranda .
Als u het ongeluk zou hebben dat er in uw plaatsbeschrijving sprake is van een veranda , en u hebt verhuurder niet in gebreke gesteld van het feit van afbraak , dan zou u op het einde van de huur in het slechtste geval een vergoeding moeten betalen voor het niet meer aanwezig zijn van een veranda , die u ten laste kan gelegd worden. ( waar is uw bewijs dat verhuurder dit gedaan heeft ? ).

Art. 1731 Burgerlijk Wetboek :
2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

let wel dat DEUREN en vensterramen ook in uw contract vermeld staan ( art. 7 contract ) .

Gerechtelijk Wetboek Art. 591,1° en Art. 629,1°
Het vredegerecht van de plaats waar het gehuurde
goed gelegen is, is bevoegd voor alle betwistingen
betreffende de huur van een woning.
1. De verzoeningsprocedure
Indien de huurder en verhuurder geen overeenstemming
bereiken over een punt betreffende de
huur hebben zij er alle belang bij om eerst een
verzoeningsprocedure te beginnen eerder dan een
geding. Het voornaamste voordeel van de verzoeningsprocedure
is dat deze kosteloos is. Er zijn
geen gerechtskosten en het brengt niet noodzakelijk
een beroep op een advocaat mee. De aanvraag
tot een verzoeningsprocedure kan zelfs mondeling
gebeuren op de griffie van het vredegerecht van
het kanton waar het gehuurde goed gelegen is.
Daarna zullen de partijen worden opgeroepen (via
een eenvoudige brief van de griffie) om op een
bepaalde dag en een bepaald uur voor de vrederechter
te verschijnen. Twee oplossingen zijn mogelijk:
• ofwel lukt de verzoening: in dit geval zal het
proces-verbaal akte nemen van het akkoord van
de partijen; dit akkoord heeft dezelfde waarde
als een vonnis;
• ofwel verschijnt één van de partijen niet of is er
geen akkoord bereikt: dan rest enkel de mogelijkheid
van een gerechtelijke procedure.

De verzoeningsprocedure is kosteloos . U hebt er alle belang bij deze weg te volgen , of u riskeert een eindeloze ruzie met verhuurder , die uiteindelijk toch voor de rechtbank zal komen , en waar u het risico loopt volledig te verliezen.

Scorpioen citeert uit een vonnis hierboven . Dit vonnis wil nog niet zeggen dat het ook bij u zo zal uitpakken. Iedere vrederechter oordeelt naargelang de omstandigheden , en rekening houdend met de feiten. (Uiteraard ook met de wetgeving ).

U dient verhuurder onverwijld op de hoogte te stellen per aangetekend schrijven .
Melding maken van uw mondelinge klachten , en mondelinge beloftes van verhuurder.
Melding maken van het onwettelijk afbreken van een veranda , met als gevolg deurproblemen.
Gezien de zaak blijft aanslepen , en de winter voor nog meer problemen zorgt , de dringende noodzaak om het probleem op te lossen voor eind december , en een antwoord afwachtend binnen 10 kalenderdagen .
Zoniet ziet u zich genoodzaakt deze zaak voor vrederechter te brengen.
( wanneer na 10 dagen geen antwoord , begin dan maar al bij vrederechter ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#17 , 10 dec 2012 00:12

Het probleem is dat je je als huurder een taak toeeigent die aan de verhuurder toehoort en je deze vervolgens wensst te factureren voor een uitgevoerd werk waarin hij, door zijn eigen fout of niet, geen meezeggenschap heeft gehad.

Als je via het vredegerecht werkt kost dat je € 35 en krijg je bij vonnis het recht om die werken uit te voeren en door te rekenen.
Blijkbaar heeft TS nog op geen enkel ogenblik het bewijs geleverd ( aangetekend schrijven ) dat verhuurder in gebreke is .
Denk dat dit een eerste voorwaarde zal zijn , vooraleer huurder naar vrederechter kan stappen .
Door al het getalm en gedogen staat TS niet echt sterk . En wat met die veranda waar geen bewijs van is ( maar wel de oorzaak van het probleem ) .
Uiteraard is het recht in eigen hand nemen , een boemerang die kan terugkeren.

Vandebos

#18 , 10 dec 2012 00:25

In de nuttige documenten sectie bevindt zich een artikel 'wie doet wat' dat beschrijft welk de beste oplossingen zijn.

Reclame

PaPyRene
Topic Starter

#19 , 10 dec 2012 18:53

Bedankt allen.

Ik denk dat ik het begrepen heb:

De veiligste en meest zekere weg is een aangetekend schrijven aan verhuurder met de vraag om binnen de 10 kalenderdagen een datum op te geven dat het deur-probleem wordt opgelost door verhuurder binnen de 30 kalenderdagen, zoniet; dus indien er voor de 11de dag na mijn AS geen reactie is van verhuurder, dan schakelt huurder het vredegerecht in om de uitvoering van de werken af te dwingen.

Dat de uitvoeringskosten ten laste van de verhuurder zijn, hoeft volgens mij niet in mijn AS te staan, omdat dat de normale gang van zaken is.

Wat ik er wel zou willen bij zetten is dat de gerechtskosten ten laste van de verhuurder zijn.
Vraag : is dat echt zo ?
Zijn die 35 EUR, waarover sprake in de reacties, niet ten laste van huurder, omdat die uiteindelijk toch een zaak start tegen verhuurder ?
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter

#20 , 10 dec 2012 19:21

freelance: u schrijft:
"mondelinge klacht wordt niet aanvaard wegens geen bewijs"
en
"Blijkbaar heeft TS nog op geen enkel ogenblik het bewijs geleverd ( aangetekend schrijven ) dat verhuurder in gebreke is"

Dat laatste klopt.
Ik schreef in mijn vorige berichten wel:
"Begin december 2011 heb ik dat aan onze verhuurder meegedeeld, zonder resultaat.
In juli 2012 heb ik tijdens de jaarlijkse huur controle dit opnieuw meegedeeld, en omdat het net in die periode zeer vochtig weer was heeft verhuurder het probleem aan den lijve ondervonden toen zij de deur niet open kon krijgen."

Wordt dat niet aanvaard als bewijs, 'aan den lijve ondervonden' ?

Over het feit dat verhuurder zou kunnen afkomen met de stelling dat wij de veranda hebben afgebroken; dit gaat wel zeer ver; wij hebben foto's waarbij de aannemer van verhuurder met de afbraak bezig is.

Ik ben een brave huurder, inderdaad.
Probleem is dat ik, als zelfstandige, te weinig tijd kan voorzien om dit aan te pakken (opmerking : het is prive-huur).

Bovendien heeft verhuurder ons in de tang.
Onze eigen woning moet verbouwd worden, wat op de lange baan is geraakt, ook wegens te veel werk.
Het zou spijtig zijn indien we uit de huurwoning worden gezet via een vindingrijke wettelijke achterpoort van verhuurder (met advocaten) waardoor we nog tijdelijk een huurwoning zouden moeten zoeken, terwijl onze eigen woning nog niet bewoonbaar is!

Vandaar dat ik tracht om de kerk (voorlopig) in het midden te houden.
Blijkbaar is dat 'midden' stilaan in mijn nadeel aan het uitdraaien...
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

mava105
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 dec 2012 19:58

Wordt dat niet aanvaard als bewijs, 'aan den lijve ondervonden' ?

...
Niet voor een vrederechter. :(

Turaki

#22 , 10 dec 2012 20:16

Kan wel gebruikt worden als begin van bewijs, en als de verhuurder dit dan niet ontkent is dit bewijs.
Maar blijft dat u te lang heeft gewacht om verdere stappen te ondernemen om hoogdringendheid in te roepen en het zelf te laten uitvoeren. Vrederechter is enige correcte oplossing nog.

PaPyRene
Topic Starter

#23 , 10 dec 2012 21:08

Deze reacties zijn echt angstaanjagend.

Eigenlijk sta ik als huurder nergens.
Want als ik de verhuurder, tijdens de jaarlijkse huur-controle van haar huurhuis, een papier wil laten ondertekenen omdat mondeling tonen geen bewijs is; dat er bvb een probleem is met de buitendeur; en zij weigert, dan is er gewoon geen probleem, ook al is er wel degelijk een probleem !

Ik twijfel ook aan de meerwaarde van een aangetekend schrijven, want al wat ik daar als huurder in schrijf kan verhuurder ontkennen (wat uiteraard haar volste recht is).
Als puntje bij paaltje komt moet de vrederechter een deurwaarder sturen om vast te stellen dat de deur klemt!

Wie gaat dit allemaal betalen ?
Vandaar dat ik er tegenop zie om ook maar iets te beginnen : dit kost allemaal zo veel tijd en geld...

freelance

#24 , 10 dec 2012 21:31

"Blijkbaar heeft TS nog op geen enkel ogenblik het bewijs geleverd ( aangetekend schrijven ) dat verhuurder in gebreke is"

Dat laatste klopt.
Ik schreef in mijn vorige berichten wel:
"Begin december 2011 heb ik dat aan onze verhuurder meegedeeld, zonder resultaat.
In juli 2012 heb ik tijdens de jaarlijkse huur controle dit opnieuw meegedeeld, en omdat het net in die periode zeer vochtig weer was heeft verhuurder het probleem aan den lijve ondervonden toen zij de deur niet open kon krijgen."

Wordt dat niet aanvaard als bewijs, 'aan den lijve ondervonden' ?Alleen als u het bewijs "aan den lijve " meebrengt naar de rechtbank .... :roll:

Over het feit dat verhuurder zou kunnen afkomen met de stelling dat wij de veranda hebben afgebroken; dit gaat wel zeer ver; wij hebben foto's waarbij de aannemer van verhuurder met de afbraak bezig is.
Sorry als ik hier advocaat van de duivel moet spelen ( en ik doe dit met de motivatie om u wakker te schudden ) . Rechter kan aannemen dat u de opdrachtgever was van de werken .
De ervaring leert dat het kwaad kersen eten is met oudere dames die "ziekelijk " zijn en "geopereerd enz...." , maar ondertussen er niet voor terugschrikken een deel van het huurhuis af te breken , en dan de gevolgen op de rug van de huurder schuiven ....U weze gewaarschuwd .

Bovendien heeft verhuurder ons in de tang.huurders hebben ook rechten , en bijgevolg ook tangen .
Het zou spijtig zijn indien we uit de huurwoning worden gezet via een vindingrijke wettelijke achterpoort van verhuurder (met advocaten) waardoor we nog tijdelijk een huurwoning zouden moeten zoeken, terwijl onze eigen woning nog niet bewoonbaar is!
Verhuurder kan zich alleen maar op de huurwet beroepen , aldus ook een advocaat . Verhuurder moet een opzeg van 6 maand geven .
En ook een huurder heeft de beschikking over "achterpoortjes " .
Reeds op 6 december 2011 heeft Vandebos u dit achterpoortje cadeau gedaan ( als Sinterklaas geschenk wellicht ) :
"- bij een opzeg kan u steeds Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden woninghuurwet trachten in te roepen met als reden dat u aan het bouwen bent en dat een verhuis tussen deze werken in het voor u bijzonder en onredelijk moeilijk maakt."

Vandaar dat ik tracht om de kerk (voorlopig) in het midden te houden.
Blijkbaar is dat 'midden' stilaan in mijn nadeel aan het uitdraaien...
Die richting zou het wel eens kunnen uitgaan , als u kiest om slachtoffer te blijven .
Ofwel betaalt u die deur uit eigen zak , zonder iets terug te eisen bij verhuurder ; en dan is er geen man overboord .( en moeten we hier ook geen woorden meer aan vuil maken ) .
Ofwel komt u op voor uw rechten , en beschermt u zichzelf tegen alle mogelijke acties en achterpoortjes van verhuurder , door aangetekende brieven te sturen ( wat helemaal niet zo veel rompslomp is ) en desnoods naar de rechter te stappen om te vermijden dat er nog ergere zaken gebeuren.

Hebt u trouwens een huurwaarborg betaald ?

PaPyRene
Topic Starter

#25 , 10 dec 2012 21:39

Uiteraard heb ik ooit een huurwaarborg betaald en ik bespaar u de uitleg over de problemen daarover.

Ok freelancer, ik begrijp dat ik wat kordater moet zijn en tijd vrij maken om een en ander af te handelen ivm het huurhuis (en het eigen huis).

Ik maak onmiddellijk een aangetekend schrijven zoals hierboven is beschreven.
En afwachten dan.

Ik houd jullie op de hoogte.

freelance

#26 , 10 dec 2012 21:48

Eigenlijk sta ik als huurder nergens.kom kom , niet overdrijven . Wij zijn er ook nog ( alleen wil u niet luisteren :roll: )
Want als ik de verhuurder, tijdens de jaarlijkse huur-controle van haar huurhuis, een papier wil laten ondertekenen omdat mondeling tonen geen bewijs is; dat er bvb een probleem is met de buitendeur; en zij weigert, dan is er gewoon geen probleem, ook al is er wel degelijk een probleem !

Ik twijfel ook aan de meerwaarde van een aangetekend schrijven, want al wat ik daar als huurder in schrijf kan verhuurder ontkennen (wat uiteraard haar volste recht is).Dat klopt , maar bij de vrederechter krijgt u de kans om het te bewijzen . Als u niets doet kunt u niets bewijzen.
Als puntje bij paaltje komt moet de vrederechter een deurwaarder sturen om vast te stellen dat de deur klemt!
Desnoods komt de vrederechter zelf kijken !

Wie gaat dit allemaal betalen ?
Als u een beetje serieus te werk gaat , en een behoorlijk dossier samen krijgt , krijgt u gelijk van de rechter , en moet u helemaal niets betalen . Het is hier voordien al geschreven , dat u zelfs die 35 € voor het inleiden van de zaak voor de rechtbank terug krijgt .
Vandaar dat ik er tegenop zie om ook maar iets te beginnen : dit kost allemaal zo veel tijd en geld...
Kost helemaal niet veel geld ( alleen kosten aangetekende brief 5€ ) , en tijd ? De tijd dat u hier schrijft en leest , had u al een aangetekende kunnen schrijven .
En u kunt hier blijkbaar al vlugger typen dan ikzelf , gezien u alweer een nieuw bericht gepost hebt ondertussen . :D

freelance

#27 , 10 dec 2012 21:50

Laat maar horen over die huurwaarborg . Dat lezen we graag .

Tope

#28 , 10 dec 2012 23:13

Zo'n sappig verhaal over de huurwaarborg interesseert mij ook wel.
Ik kan er altijd van leren.

PaPyRene
Topic Starter

#29 , 10 dec 2012 23:53

De problemen rond onze huurwaarborg is inderdaad een sappig verhaal.

Waarschijnlijk kom ik daar binnen 1 tot 2 jaar op terug, zodra onze eigen woning klaar is zodat we eindelijk kunnen vertrekken uit deze huurwoning waarbij de discussie over de 'goede huisvader', de herstellingen en de huurwaarborg begint.

Maar dat is dan wel in een ander onderwerp/topic.

PaPyRene
Topic Starter

#30 , 12 dec 2012 01:35

Gelieve commentaar te geven op mijn aangetekend schrijven hierbij, dat ik tracht op 12-12-2012 naar verhuurder te sturen.
Met dank.

===================================

AANGETEKEND

Gebruikte terminologie:
Huurwoning : adres
Huurovereenkomst : ondertekend 29-08-1990; in werking 01-10-1990
Verhuurder : Voornaam NAAM echtgenoten
Huurder : Voornaam NAAM echtgenoten

Geachte verhuurder,

De veranda, die volgens de huurovereenkomst deel uitmaakt van de huurwoning, heeft verhuurder vanaf 01-07-2011 door een aannemer laten afbreken, zonder overleg met huurder.

Huurder protesteerde toen niet de afbraak van de veranda omdat verhuurder meedeelde “iets in de plaats te voorzien, tegen ‘den uitkommen’”.

Vandaag heeft de afbraak enkel onvoorziene woningproblemen doen uitkomen.

Eerste probleem :
Er ontstond een lek in het plat dak van de keuken.

Tweede probleem :
Omdat de aannemer, samen met de veranda, ook de regenafloop had afgebroken, gutste het regenwater als een waterval ongehinderd over de achtergevel en tegen de achterdeur, die bovendien vanaf nu onbeschermd de volle laag krijgen van zuid-westen-weer.

Huurder meldde dit meermaals, oa op 21-10-2011, tijdens de jaarlijkse huurhuis-controle door verhuurder, die dit zelf vast kon stellen bij huurder.

Na enige tijd werd de onderkant van de keuken binnenmuur langs de zuid-westenkant zwart van het vocht.

Beide problemen werden uiteindelijk door verhuurder ingezien en verholpen op 17 en 18 januari 2012.

Derde probleem :
Huurder wees er op 21-10-2011 op dat de binnendeur tussen keuken en veranda, door de afbraak is veranderd in een buitendeur achterdeur, recht tegenover de zuid-westenkant, wat vochtproblemen in de hand werkt.

Huurder meldde begin 2012 dat de achterdeur door de blootstelling aan weer en wind nu zodanig klemt dat men er bij het trachten te openen een polsverstuiking kan bij oplopen.

Huurder heeft vast gesteld dat de ‘echte’ buitendeur van de afgebroken veranda gemonteerd is in de berging op het terras van de gebuur (eigendom van verhuurder), toen huurder de sleutels er voor ging afgeven, gekeerd naar het noord-oosten.

In juli 2012, tijdens de jaarlijkse huurhuis-controle, hoorde verhuurder haar meegekomen dochter Nicole aan huurder vragen of de achterdeur op slot was; zij kreeg de deur niet open omdat die zo hard klemt.

Huurder vroeg toen voor de 3de maal dat probleem te verhelpen.

Nu, jaareinde 2012, kan men deze achterdeur enkel nog sluiten door ze dicht te smakken waardoor de deurbeglazing kan breken, waarbij gewonden kunnen vallen.

Omdat de mondelinge verzoeken van huurder aan verhuurder, om het probleem met de achterdeur te verhelpen, reeds langer dan een jaar zonder gevolg blijven, stuurt huurder dit aangetekend schrijven.

Huurder verzoekt verhuurder om aangetekend een datum mee te delen, waarop ten laatste tegen einde januari 2013 de huidige deur aangepast wordt naar een normale achterdeur.

Indien huurder van verhuurder niet binnen de 10 kalenderdagen een antwoord ontvangt, dan geldt deze brief als ingebreke stelling van verhuurder waardoor huurder enkel nog de mogelijkheid heeft om de vrederechter in te schakelen om te trachten dwangmatig deze deur te laten aanpassen door verhuurder.

Hoogachtend,

Huurder,

Terug naar “Huren”