Beste
Ik zit met een erg vervelende situatie. Vorige week wat online besteld vanuit Australië, heb toen men artikel gekregen en er werd niet gezegd dat ik nog enige importkosten moest betalen. Gisteren kreeg ik echter de rekening in de brievenbus. Nu mijn artikel was afgerond €65 en de transportkosten waren gratis op de website waar ik het artikel heb aangekocht. Mijn factuur was afgerond €36! Dit kan toch niet?
Ik heb dan gebeld naar FedEx en de eerste vrouw zei me gelijk dat ze daar de btw "anders" uitrekenen dan de gewone 21%. Ik werd daarna doorverwezen met iemand die er wat meer van zou kennen. De vrouw legde me uit dat er dus 21% op de totale factuur wordt belast, dus het artikel en de shipping. Maar de shipping was gratis! Ze zei me dat ze mijn pakketje hebben gewogen en een fictief bedrag hebben geplakt op de verzendkosten, namelijk €58,79 en hier dus nogmaals de 21% van hebben genomen. Verder werd er door Fedex zelf ook nog €10,50 aangerekend omdat ze me het bedrag hebben voorgeschoten zogenaamd. En dan kom je dus uit op een totaal van €36.
Nu die fictieve verzendkosten, dat snap ik echt helemaal niet waarom ze dat doen. Als de verzendkosten voor mij gratis zijn waarom zou ik dan in hemelsnaam nog belasting moeten betalen op een fictief bedrag? Verder is dit bedrag ook veel te hoog, men pakketje weegt een 100g daar waar de vrouw zei dat ik een pakketje heb van 600g! Ik heb gelukkig nog wel de papieren liggen hier waar het juiste gewicht op staat. Dus het fictieve bedrag voor verzenden is op een verkeerd gewicht gebaseerd.
Wat kan ik hier in hemelsnaam tegen beginnen en is het legaal om belasting te vragen voor de verzendkosten terwijl ze voor mij eigenlijk gratis waren? En hoe zit het met het gewicht probleem, hoe kan het nou dat zij zegt dat het 600g is terwijl hier duidelijk maar 100g staat?
Alvast bedankt!