Hallo allemaal,
Ik ben een jaar geleden gestart met erkenning van vaderschap voor mijn dochter.
Haar vader heeft haar namelijk nooit willen erkennen en hij heeft ook nooit achter haar gevraagd. Ik heb dus contact opgenomen met enkele advocatenkantoren, om te bekijken hoelang het zou duren, en de kost hiervoor. Ik kwam uit bij een advocaat die mij schat dat de totale kostprijs 1950eur zou zijn voor DNA onderzoek, Provisie, dagvaarding en kost van een AD Hoc voor mijn dochter. Ik zit nu al over de kostprijs met 400eur. Gisteren kreeg ik een nieuwe rekening van eur 1350!!!
Hier berekende de advocaat allerlei uren, kost voor telefoongesprekken, mails etc. Hier is nooit sprake van geweest! Ook heb ik maar 2 brieven zien verschijnen ipv de hele waslijst die hij mij opstuurde.
Kan dit zomaar? Hij spreekt ook over een tussentijdse faktuur, dit wil zeggen dat er meer gaat aangerekend worden!
Graag dringend advies
Ella
Als U geen afspraken op papier hebt gemaakt, zijn alle "uitspattingen" mogelijk... . Als U meent dat er fel is overdreven, vraag schriftelijke details van de kosten en leg deze aan de stafhouder voor. Maar de kans dat deze U zomaar zal volgen is redelijk klein; hij is immers ook een advocaat... . Tenzij het gesjoemel zeer grof is, dient U niet echt veel van de stafhouder te verwachten en kan deze ook niet echt veel doen. Komt U er niet uit dan rest er een geding bij de rechtbank van Eerste aanleg om daar uw grieven te verdedigen. U zal wel eerst met uw raadsman in gesprek gaan, en tevelen schriftelijk en aangetekend "protesteren". Misschien dat hij de zaak herbekijkt en zich tot "redelijkheid" bekeert. Lukt dat niet dan neemt U best contact op met een raadsman van een ander arrondissement om "confraternaliteit" tot een minimum te herleiden... .
Justiceseeker
Ik citeer volgende tekst uit " De aansprakelijheid van de advocaat" van Mter Paul Depuydt, uitgever Larcier, biblotheek burgerlijk recht, pagina 176 en verder:
Het hof van beroep te Antwerpen nam impliciet een verplichting met "contractuele grondslag" aan om de cliënt informatie te verstrekken betreffende de te verwachten erelonen, en stond het inroepen ter zake toe van de vertrouwensleer om een vermindering van het ereloon te bekomen. De cliënt heeft, volgens dit zelfde hof, een recht op inzicht in zijn "financiële procestoestand" en betwistingen daaromtrent moeten worden voorkomen door de cliënt informatie te verschaffen over te verwachten kosten en erelonen en door een tijdige aanrekening van provisies.
Het hof van beroep van Luik stelde dat (vertaald) "een advocaat die zich een schulderkenning betreffende het bedrag van zijn erelonen laat overhandigen door zijn cliënt, zonder hem voorafgaande
schriftelijke inlichtingen te verschaffen en zonder zich te vergewissen dat de cliënt met een volstrekt ingelichte toestemming verzaakt aan alle verhaalmiddelen, bedrog pleegt en zijn cliënt in dwaling brengt.
Justiceseeker