geachte
situatie: Op 23 oktober ga ik langs bij mijn beste vriendin en zij vertelt mij dat ze een iphone heeft gekocht voor 1 euro bij het aangaan van een abbonement bij winkel X.
Nadat ik en mijn partner diezelfde dag nog beslissen ook een nieuw abbonement (mijn vriend heeft een abbonement bij winkel A en ik heb een prepaid kaart bij winkel B) aan te gaan vertrekken we dus naar winkel X.
Daar aangekomen krijgen we enkele gsm's toestellen aangeraden die je bij dat betreffende abbonement kunt krijgen indien je 1 euro oplegt.
We kiezen beiden voor een Samsung galaxy S III. Nadat alle papieren worden ingevuld en mijn vriend dus 2 euro betaald (voor beide toestellen) wordt ons meegedeeld dat het verplicht is om bij dat soort van abbonementen te betalen via domiciliering. Tegelijkertijd komt de zus van mijn beste vriendin binnen die ook had gehoord van het abbonement met de Iphone voor 1 euro, wanneer we aan het wachten zijn op onze papieren ben ik natuurlijk aan de praat geraakt met die zus. Ik maak het gesprek tussen de verkoper en die zus van dichtbij mee. wanneer zij buitengaan met hun abbonement en gsm (dat abbonement is zelfs 5 euro duurder) merk ik op dat de verkoper bij hen niets heeft verteld over die domiciliering en zij ook niet getekend hebben voor domiciliering. Ondertussen tekent mijn vriend de resterende papieren en de domiciliering waarop de verkoper op het laatste nippertje ook nog weet te vertellen dat we omdat we al klant zijn bij hun voor onze vaste telefonie,tv en internet we ineens heel de rekening zullen aangeboden krijgen per domiciliering. Waarop ik zeg dat ik dit niet vind kunnen en dat dit toch wel om een redelijk bedrag gaat dat zomaar van de bank gaat wanneer zij het wensen. Waarop de verkoper me verzekert dat ik naar de klantendienst kan bellen met de vraag om de abbonement te scheiden van de andere rekeningen zodat alleen de abbonementen via domiciliering dienen betaalt te worden. Later die dag bel ik naar de klantendienst en is dit inderdaad mogelijk dus laat ik deze splitsen ook zegt de vrouw aan de lijn dat de rekening aangeboden zal worden op 25 november.
Ondertussen krijg ik van mijn beste vriendin nog eens de bevestiging dat ook zij niet heeft moeten tekenen voor een domiciliering.
nu het probleem:
rond 20 november ga ik naar de site van winkel X en ga naar mijn aanrekeningen. Daar ik een factuur verwacht van 2 keer de abbonementen (140 €) val ik toch even van mijn stoel als ik zie dat er mij een rekening te wachten staat van 234,99 €.
In de bijlage van de factuur staat dat ik vanaf 25 oktober tot 14 november 47,42€ x 2 dien te betalen omdat dit geen volledige maand is dus een totaal van 94,84€. ik natuurlijk blij maar vanwaar komt de rest dan vraag ik me af. dus ik bekijk verder het detail van de factuur en kom tot de constatering dat ik van 15 november tot 14 december 70€ moet betalen maal 2 dus 140€.
Ik bel opnieuw naar de klantendienst van winkel X om te vragen waarom ik vooruit moet betalen voor mijn abbonement. Daar vertelt een vrouw me dat dat de normale gang van zaken is dat je vooruit betaalt op een abbonement met een gsm erbij.
vraag:
In hoeverre is het normaal dat ik vooruit dien te betalen voor mijn abbonement? ( want tenslotte heb ik hen gevraagd wat als ik over mijn 70€ ga. ja zei de vrouw dan rekenen we dat toch aan op je volgende factuur.)
In hoeverre is het normaal dat ik voor een abbonement van 70€ MOET betalen via domiciliering en mijn vriendin met een abbonement van 75 dit niet hoeft? (ook zij heeft ondertussen haar rekening gekregen die ze niet heeft laten splitsen en deze bedraagt bijna 400 euro.)
Vandaag is ook de vervaldag van de factuur maar er is nog steeds geen domicilieringsopdracht gebeurd, maar heb vorige week wel een factuur ontvangen met een papier voor overschrijving maar wat als ik die factuur nu had betaald en bv. morgen komt die domicilieringsopdracht dan moet ik die rekening 2 keer gaan betalen.
bij de verkoop van de abbonementen is er ook nooit gesproken dat je vooruit diende te betalen.
met vriendelijke groeten en mijn excuses als het niet duidelijk is.