#2 , 04 dec 2012 09:42
Om dan nog maar te zwijgen over de automobilisten die zelf blijkbaar niet bewust zijn van de snelheid die ze aanhouden.
Zo is er een mooi voorbeeldje aan de oprit van Rumst op de E19 richting Antwerpen. Ik ben er 100% akkoord mee dat een gematigde snelheid op deze plaats noodzakelijk is (na oprit gaat het mooi omhoog, waardoor vrachtwagens niet snel kunnen optrekken. Voor de oprit gaat het bergaf, dus vrachtwagens die al op de autosnelweg rijden, wijken uit naar links). Maar telkens dat ik er langs rijd wanneer het verkeer iets drukker is, gebeurt het wel vaker dat iemand die zelfs maar 120km/h rijdt, in de remmen gaat. Gevolg is dat de man erachter verschiet, iets harder remt, de persoon hierachter ook... totdat er dan iemand afgevlogen komt aan een te hoge snelheid, die dit remmaneuvre niet tijdig kan inzetten met de nodige gevolgen.
Rust gewoon elke wagen standaard uit met een verklikkerlampje of geluidje dat je op voorhand zelf kan instellen. Laat dat ding een afgrijselijk of subtiel (welk je ook maar verkiest) geluidje maken wanneer je boven de ingestelde snelheid gaat, en klaar is Kees? Als het in mijn goedkope stadswagen van Koreaanse afkomst kan...
M.i. moet je helemaal niet naar camera's en dergelijke meer zoeken, zolang je je bewust bent van jouw eigen snelheid.
Ook een leuk rekensommetje: Als je 100km rijdt, duurt dit 50min aan een snelheid van 120km/h. Rij je 130km/h, dan doe je er 46min over. Een grandioze winst van 4min op voorwaarde dat je deze snelheid kan aanhouden en nergens moet vertragen. Aan de mensen die toch liever 130km/h rijden: hoeveel zijn die enkele minuten waard? Gelet op hoger brandstofgebruik, mogelijke flitsboetes, langere remafstand (dus iets groter risico om niet te kunnen uitwijken)...